לתרומות לחץ כאן

שאלות על אלוהים

שאלה:

שלום לרב! יש לי 5 שאלות:

1) שמעתי מרב אחד שאלוהים מעניש את האדם בגיהנום בשביל לתקן אותו. אבל אם האדם לא מעוניין בזאת למה אלוהים כופה את זה עליו? זה כמו שהמזגן שלי יתקלקל ויבוא טכנאי ויכריח אותי לתת לו לתקן את המזגן ולשלם לו עוד!

2) אם אלוהים כל יכול שיתקן את האדם בלי לגרום לו לסבל. אלא אם כן הוא סדיסט. למה בכל זאת הוא מתעקש על זה?

3) איך זה שאלוהים הוא גם טוב, גם כל יכול אבל הוא שולח אנשים לגיהנום? בכלל אם אלוהים כל יכול והוא ברא את העולם בשביל להיטיב לבריותו, אז למה הוא לא מגשים את התכלית ישר? למה הוא רוצה שאדם יעבוד ויתאמץ בשביל הגן עדן?

4) האלוהים/נותן התורה שאנחנו מדברים עליו, שום דבר לא מחוייב בו. לא מחוייב שהוא רוצה שאנשים יקיימו את התורה או שיהיו טובים בכלל. אז מי ברא אותו? מה גרם לו לרצות כך? ואם תאמר שזה כן מחוייב שאלוהים יהיה כזה והוא הסיבה הראשונה ואין סיבה למה הוא רוצה כך – אז על כל דבר אני יכול לומר שהוא מחוייב. למה העולם קיים? בלי סיבה. הוא מחוייב. למה שאני אלך על נותן התורה אם באותו אופן אני יכול לומר על העולם עצמו?

5) מה התכלית של העוה"ב? למה אלוהים צריך אותו? מה זה נותן לו?

תשובה:

שלום וברכה

  1. המשל שלך לא דומה לנמשל… מה יהיה אם התינוק שלך לא יסכים שתחליף לו חיתול ותנקה אותו, האם תשאיר אותו מלוכלך? ודאי שלא! הוא הרי לא מבין מה טוב לו…
  2. הרעיון של שכר ועונש נתבאר באריכות בדברי הרמח"ל שבעצם הנשמה מתביישת לקבל מתנת חינם, ולכן התיקון והשכר באים רק באופן של תשובה ומעשים טובים למול עונש על הערות, כך אדם זוכה רק למה שמגיע לו באמת. קשה להרחיב את היריעה כאן בנושא רחב זה.
  3. תשלב את שתי התשובות לשאלותיך הקודמות והגעת לתשובה, אבל שוב זה רק על קצה המזלג.
  4. השאלה שלך היתה קצת מעורפלת אני מקווה שהבנתי אותה… אם אני מבין נכון אתה שואל למה על אלוקים אתה אומר שהוא קדמון ותמיד היה ותמיד יהיה ועל העולם אתה אומר שהוא נברא ומוגבל וכו'. אם זו שאלתך, הרי שהתשובה פשוטה: העולם מעצם מהותו הוא דבר שיש לו תחילה וסוף, אנחנו מכירים אותו ככזה… ניקח למשל את האדם, כל אדם שאנחנו מכירים נולד יום אחד ומת בסוף, מכאן שודאי גם האדם הראשון נעשה באיזו שהיא צורה, וצריך לדעת כיצד… בהכרח שמישהו ברא אותו. לעומת זאת אלוקים מעצם מהותו זה דבר בלתי מוגבל לא בזמן ולא בחומר, אחרת הוא לא אלוקים… אלוקים זו הסיבה להכל והסיבה בהכרח מבחינה פילוסופית אינה יכולה להיות מוגבלת. הגבולות זה כבר דבר נברא. מה שכתבת שלא מחוייב שירצה שיקיימו מצוות לא הבנתי הרי הוא כותב מפורשות בתורה שהוא תובע זאת…
  5. אלוקים לא צריך, אלא שמכח הטוב להיטיב לכן הוא ברא עולמות שלמים שתכליתם להיטיב עם בריותיו.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. תודה לרב על התשובות המהירות! למרות שהעניינים עדיין לא יתבהרו לי עד הסוף. אשמח עם הרב ימשיך לענות. ויש לי גם שאלה חדשה.

    1) תינוק ברשות הוריו. חוץ מזה שהוא לא מבין שזה טוב לו. ההורים שלו חושבים שזה טוב לו אז הם מחליפים לו חיתול. מבחינתו, להיות מלוכלך או נקי זה אותו דבר.
    גם לכל דבר יש מחיר. אז אלוהים קבע בשבילי שעדיף לשלם את המחיר?

    2) אז העונש הוא סובייקטיבי? אם יש לי שכל אני לא אסבול בגיהנום?

    3) אם אלוהים כל יכול הוא יכול לתת לנשמה את אותו הטוב שהיא הייתה מקבלת במאמץ בלי מאמץ.

    4) נותן התורה הוא לא האלוהים במובן של הסיבה הראשונה. כי הרצון שלו לתת את התורה לא מחוייב המציאות. למרות שהוא גם כן אלוהים במובן של הסיבה הראשונה כמו שאני אלוהים במובן של הסיבה הראשונה וכמו שהעולם הוא אלוהים במובן של הסיבה הראשונה.

    למה זה משנה? כי זאת אומרת שמצד האמת קיום התורה והמצוות לא טוב ולא רע באופן מוחלט.

    5) מה התכלית של לעשות טוב?

    6) השכר בגן עדן לא פרופורציונאלי למאמץ של קיום המצוות בעוה"ז. שכר אינסופי מול מאמץ סופי.
    אז לנשמה עדיין תהיה בושה כי היא מקבלת שכר שלא מגיע לה.

  2. 1. ברור, בורא עולם מגלה לנו שזה שווה בהחלט.
    2. לא הבנתי. גם ניתוח חשוב – כואב, אבל הוא נדרש.
    3. יש יותר עונג לקבל דבר המגיע לך ממתנת חינם.
    4. אתה חי במערכת מושגים שגויה. אלוקים זו מציאות אחת ויחידה, שהוא ברא את העולם מנהיג ומקיים אותו בכל רגע ורגע, שום דבר אחר אינו נקרא אלוקים ואינו סיבה ראשונה לכלום. אלוקים זה לא מושג פילוסופי, זו מציאות רוחנית קיימת.
    5. התכלית היא עבודת ה', הוא מלך ואנחנו עבדיו עושי רצונו.
    6. שאלה יפה. אבל עדיין יש שני שלבים בנושא של הבושה: יש את עצם הבחירה בין טוב לרע מה שגורם לכך ששכר יהיה מגיע לך, ואחר כך יש כמה אתה מקבל, שזה כבר נושא שולי יחסית לענין זה.

  3. אני חושב שהתשובה לשאלה 6 [ההיא שהתווספה] אמורה להיות שונה.. לענ"ד כמובן.

    השואל שאל "השכר בגן עדן לא פרופורציונאלי למאמץ של קיום המצוות בעוה”ז. שכר אינסופי מול מאמץ סופי. אז לנשמה עדיין תהיה בושה כי היא מקבלת שכר שלא מגיע לה"…

    אני חושב שהשאלה היא היא התשובה. פשוט השאלה נובעת מתפיסה מוטעית, כי אם היה לנו מושג מהו קיום מצוה אחת קטנה כאן בעולם, כמה קידוש שם שמים יש בזה, וכמה מלאכים ועולמות נבראים מזה.. ואם מדובר במצוות גדולות יותר, ועוד יותר ועוד יותר, אז בהחלט היינו מבינים שהשכר שניתן לנו בעוה"ב הוא כן פרופורציונלי. רק הבעיה שאנו ממעטים בחשיבות עשיית המצוות, ולכן שואלים שהשכר לא פרפורציונלי, וזה בדיוק הטעות, כי כל מצוה היא משהו אדיר וכביר שאין כל בריה ובריה יכולה לשער.
    כך שאין כאן בכלל מקום לשאלה.

  4. אתה אומר יפה, אבל השואל כנראה התייחס לגבי המאמץ המושקע, שלעיתים הוא קטן מאוד. זה שהפעולה עושה המון, זה שוב משהו שבורא העולם טבע, זה לא נגזר מהמאמץ האישי שלנו, אבל בכל מקרה גם דבריך נכונים.

  5. על פי המאמינים, אלוהים יצר את העולם לפני כמה אלפי שנים. השאלה שלי היא למה שהוא ייצור את העולם בנקודת זמן ספציפית. למה למשל הוא לא יצר את עולם לפני 32,478 שנים, או בעוד 4,389 שנים, או בכל נקודת זמן אחרת? סתם החליט יום אחד שיהיה נחמד שיהיה עולם ושאנשים ילכו לשחק כדורגל, ימציאו מחשבים, מכוניות וכו?
    ומה לגבי הדינוזאורים שחיו בכדור הארץ לפני עשרות מיליוני שנים?

  6. 1. השאלה שלך יש בה כשל לוגי מסויים, משום שאחד מן הדברים שנבראו הוא הזמן בעצמו, קשה לנו לתפוס מציאות חסרת זמן, אבל זה כך, לפני בריאת העולם לא היה מימד כזה כלל. כמו כן שאלתך היתה להיות נכונה גם אם ברא את העולם לפני מליוני שנים, ביחס לנצח אין כל הבדל בין 6000 שנה ל6,000,000,000,000 שנים… זו אותה שאלה. ממילא השאלה שלך יכולה להיות רק מי אמר שיש בורא, אולי הכל נעשה לבד מעצמו במפץ גדול כזה… זו כבר שאלה ישנה שנכתב בה הרבה, היתה לי הזכות להשתתף בעריכת הספר מלכודת האמת של הרב קושניר, תוכל למצוא אותו ברשת, ספר מדהים שמספק תשובה מוחצת לשאלה זו ברמה מקצועית מאוד,מהפן המדעי ומהפן התורני.
    2. הנושא אינו רק דינוזאורים, אלא העולם כולו נראה כמו משהו שנהיה לפני כמה מאות מליוני שנים, אלא שכל זה שוב רק בהנחה שהדברים נעשו מעצמם באופן אבולוציוני, אז נוכל לחשב לפי הנתונים שכביכול יש לנו, כמה זמן קח לדברים להווצר או לקבל את הצורה בהם הם נראים, אם העולם כולו נברא ברגע אחד באופן שבו הוא נראה ישן ועשוי, אין כל שאלה כמובן. כך שכל השאלות מהסוג הזה יש בהם שוב כשל לוגי, כי הן מובנות על הנחת יסוד מוטעית שהיא היא ורק היא כל הנושא ועליה כל הויכוח…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל