לתרומות לחץ כאן

מדינה וצבא – ישוב ארץ ישראל וכיבושה בזמנינו

שאלה:

שלום
האם יש מצוה על יחיד לשרת בצבא? [עזרת ישראל מיד צר,כיבוש הארץ,לא תעמוד על דם..]
האם יש מצוה בהקמת המדינה? [ירושת הארץ]

תשובה:

שלום וברכה

  1. באופן עקרוני ודאי שיש מצוה לכל אדם שאינו יושב בישיבה ולומד לסייע בעזרת ישראל מיד צר, אבל לא במחיר רוחני! כלומר, כיון שהיום השירות בצה"ל כרוך במכשול גדול מאוד בעניני צניעות שבת חברה קלוקלת וכמעט מן הנמנע שלא תהיה ירידה רוחנית, לא ניתן בשום אופן לומר שדין זה נוהג במציאות בת ימינו. נוסף לכך, ההחלטות שמתקבלות אינן תואמות תמיד את צרכי הבטחון על פי הלכה.
  2. בענין זה חילקו הפוסקים בין מצות ישוב ארץ ישראל שהיא נוהגת גם בזמנינו [אם כי לדעת חלק מהפוסקים היא מצוה קיומית ולא חיובית, כלומר הדר בארץ מקיים מצוה אבל אין חיוב לעלות לארץ] לבין מצות כיבוש הארץ שאינה נוהגת בזמנינו אלא בהיות לנו מלך וסנהדרין וכו'.

מקורות:

ראה כאן מאמר רחב בענין זה שכתבתי לפני שנים רבות.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. 1. א. הרב לא פרט מהי המצוה.
    ב. מצוה מקדשת 'קדשנו במצותיו' , וישנם מסלולים רבים שלא כרוכים בבעיות הנ"ל. ובנוסף לא מן הנמנע כלל לעלות רוחנית בצבא ויעידו על כך רבים. כמו כן אם לכל אדם בישראל היה ברור שזו מצוה ועל כך היו מתחנכים אז מציאות החיים בצבא הייתה מתקדשת ביותר וממילא כבר לא היתה אפילו יכולת לטעון טענה זו.
    ובודאי שלא שונה מאנשים היוצאים לעבוד למחיתם לא בסביבה סטרילית של ישיבה.

    2.א. הרב לא ענה לשאלה האם יש מצוה להקים מדינה יהודית הארץ ישראל
    ב.כונת השאלה מדינה ושלטון יהודי. [שלא נעזבנה ביד האומות או לשממה]

  2. 1. א. המצוה פוטרה בשאלה.
    ב. אין כל קשר בין עבודה בחברה לא סטרילית שגם זה צריך הרבה עבודת ה' כדי לא להחלש, לבין שירות בצבא, הן מחמת הגיל הצעיר יותר, והן מחמת השהייה הממושכת של מגורים יחד, האוירה של החיים המשותפים. בעבודה אדם יכול לקיים קשר קונקרטי בלבד, לא בצבא. מלבד זאת השואל מתעלם מהרבה בעיות אחרות מלבד הצניעות. צריך אגב לדעת שההתייחסות שלי היא רק לגבי מי שאינו לומד בישיבה! מי שלומד בישיבה, מעבר לכך שהוא מועל בחובתו אם ילך לצבא, וכמו טייס שיעזוב את המטוס ויתחיל לעסוק בקילוף תפוחי אדמה, ועוד יותר רחוק מזה, הוא ודאי גם מאבד את כל חייו ואנשים לא מבינים את זה! מי שאינו שקוע בגיל הזה בתורה יומם ולילה לעולם לא יהיה גדול בתורה, תמיד יחסר לו בהבנת התורה ובחיבור אליה. לומר שהחינוך לשרת היה עוזר זו בדיחה לאור מצבנו הדמוגרפי, מלבד הטעמים הנ"ל.
    2. א. מדינת הלכה זו מצוה מאין כמותה, מדינה חילונית זה חילול ה'. אינני בא לומר שאנחנו בשיטת חסידות סטמר שאומרת שכיון שיש בכךחילול ה' "כל זה אינו שווה לי", אינני סבור כך, אנחנו שמחים כל היום על האפשרות לגור בארץ ישראל ולקיים בה חיים שלמים, אבל דוקא היות השלטון חילוני זה החלק החסר שבענין ולא המלא.
    ב. ודאי וכאמור ומי יתן ונזכה במהרה בימינו. מה שהשבתי שאין מצות כיבוש, מתייחס לעצם נטילתה מהאומות. לאחר נטילתה או במידה ויכולים היינו לקנותה בכסף, ודאי שיש מצוה של ישוב ארץ ישראל לבסס את מעמדנו על ידי שלטון הלכה וכו'.

  3. א.האם הגדרת שלטון יהודי בארץ מותנה בכך שכולם שומרי תורה ומצוות? האם זו לא מציאות?
    ב.האם צריך כונה במצוה? מי צריך להתכוון?
    ג. 1.מה מגדיר את המדינה כחילונית? האם האדם שהכריז?
    ג. 2.האם כשיהיה פה רוב דתי הגדרת המדינה תשתנה או שתלוי בראש ממשלה?או דבר אחר?
    [עד כמה שידוע לי רוב המדינה ותושביה לפחות מסורתיים.. וכן מפלגת השלטון בשנים האחרונות]
    ד. עוד [וזו גם כונתי לעיל לגבי הצבא] אם לא נגדיר את המדינה כחילונית אלא שהיא שלנו העם היהודי נקח אחריות על צורתה ,המצב ישתנה לטובה לבלי היכר. [לדוגמא- וגם כיום לו נערכו בחירות עם רשימה דתית מאוחדת השלטון/המדינה יכל/ה להיות דתי/ה]

  4. 1. ודאי שלא. מה שאנשים הפרטיים עושים זה ענין בפני עצמו, מה שהגדרתי כחילול ה' הוא שכל ניהול המדינה, מערכות החקיקה והמשפט, הכל נגד ענין התורה וערכיה, כל ניהול עניני התרבות במדינה וכו' הדברים ברורים, זה ודאי כאב עצום, אבל אין בכך כדי למנוע מאיתנו מלהודות על מה שכן יש, המציאות שלאחר אלפיים שנות גלות כל יהודי יכול לעלות לארץ ולקיים בה חיים יהודיים שלמים, מוסדות התורה פורחים ומתרבים משנה לשנה ועוד.
    2. הנושא של מצוות כוונה הוא ענין הלכתי כללי, כל אדם לעצמו שמבי שהוא מקיים מצות ישוב הארץ די בכך.
    3. הסברתי מה מגדיר מדינה כחילונית.
    4. שוב, כאשר ניהול המדינה יעשה על פי עקרונות ההלכה היא תהיה מדינה דתית. אבל אני חוזר יש להפריד בין הבעיה של אופן ניהול מדינה לעצם המציאות הזו שזכינו כולנו יחד לגור כאן וכדבריך יש זיקה גדולה למסורת מי יתן והניצוצות האלו יתלבו לאש אבוקה שתביא לקיום מצוות מלא אצל כולם.
    5. אינני יודע למה כוונתך, כולנו לקוחים אחריות משתתפים בבחירות, אינני מבין מנין ההחלטה שאם תהיה חזית דתית היא תסחוף את רוב המדינה להנהגה על פי הלכה. אבל אין ספק שהיום הזה יבוא בעזרת ה', מבחינה דמוגרפית הציבור הדתי מתרבה הרבה יותר מהחילוני, ומפני זה חוששים כל כך כל "אוהבי" הדתיים למיניהם ומנסים בכל מה שיוכלו להצר את צעדיהם של שומרי המצוות…

  5. שלום הרב
    תודה על כל ההיענות
    א. במדינה יש את עצם היות המדינה-כלל. ויש בה פרטים ומערכות שונות. מערכת החינוך והמשפט הינם חילול ה' ממדרגה ראשונה, אבל הם פרטים בתוך מערכת שקוראים לה מדינת ישראל-מדינת היהודים שלטון עם ישראל בארץ ישראל- האם פרטים אלו של חילול ה' מונעים או מערערים את הקדושה והמצוה הגדולה לה זכינו בחידוש מצות ישוב הארץ אחר שנות גלותינו בירושתה ובעשיה בה כבשלנו וע"י אי עזיבתנו אותה לשממה או לאומות.? או שהרב מבין שלא התקימה מצוה בעצם הקמת המדינה ושלטון היהודים על ארץ ישראל?
    ב. האם מצות ישוב ארץ ישראל היא ענין אישי בלבד או גם מצוה המוטלת על הציבור?
    ג. האם אני מבין נכון-ברגע שמערכות המשפט וערכי התרבות ישתנו אז זו תהיה מדינה יהודית? האם אז תתקים מצוה כל שהיא,איזו ? האם יש לדבר זה נ"מ?,האם משתנה הגדרת מצבנו כבגלות או בתהליכי גאולה-? או רק לענין קירוב והיבדלות מעניני המדינה.

  6. 1. מצות כיבוש הארץ אינה נוהגת בזמנינו [ללא קשר לענין החילוניות] כפי שהארכתי לבאר, אבל מצות ישוב הארץ שהתאפשרה לנו בעקבות אותם כיבושים זו היא ודאי מצוה עצומה שאמרו עליה חז"ל שהיא שקולה כנגד כל המצוות. מצות הכיבוש היא בעצם המצוה האקטיבית ומצות הישיבה היא התוצאה והיא אכן קיימת.
    2. היא גם ענין אישי, ולכן היא נוהגת גם בזמנינו.
    3. או אז יהיה קידוש ה' גדול ויתקיים בנו בעצם נושא שהוא כמעט תכלית הבריאה! שים לב שהנושא של קיום המצוות בארץ ישראל הוא בעצם התכלית לאורך כל התנ"ך. כדאי מאוד לקרוא בענין זה את דברי הרמב"ן בסוף פרשת אמור, אינני יכול להאריך כרגע אבל הם נפלאים.
    4. ברור שאנחנו מאוד קרובים בעז"ה לביאת המשיח, יש גם התעוררות של צעירים לחזור בתשובה, צריך להתפלל עוד ועוד.

  7. הרב יעקב יוסף פסק מי שמתגיס לקרבי דינו כמתאבד!!! ואל תתפלאו פשוט תתפקחו וכי צורת הלחימה תואמת להלכה לא את דעתכם יש הלכה לדוגמא 12 החילים שנהרגו במלחמת לבנון הראשונה בגלל שלא הסכימו להיהרג לפני זה על אי ההגבה של קסמים של סדאם חוסיין רק באישור אמריקה ועוד ועוד

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל