לתרומות לחץ כאן

מה שקורה לאדם מכוון מלמעלה או מזל?

שאלה:

שלום לרבנים שליטא.

שאלתי היא בנושא אמונה. האם נכון לומר שבעצם מה שעובר על יהודי בעולם הזה הוא מזלו. בין לטוב ובין למוטב וכמעט אין שליטה על זה חוץ ממקרים מסויימים של נס או כיוצא בזה. זה מצד אחד. מצד שני מעשיו בעולם הזה משפיעים על מצבו לעולם הבא כלומר שלא יצפה שבגלל מעשיו הטובים או להיפך ישפיעו על מצבו בעולם הזה ושוב על פי רוב..

תשובה:

שלום וברכה

לא נכון כלל לומר זאת. חכמים אמרו "אין אדם נוקף אצבעו מלמעלה אלא אם כן מכריזים עליו מלמעלה"! הכל בהשגחה פרטית תמידית. מעשי האדם משפיעים עליו הן בעולם הזה והן בעולם הבא. אלא שלעיתים כאשר אדם חוטא דוקא נגזר עליו טוב, והיינו שהעונש על מעשיו אלו לקבל שכרו על מצוותיו בעולם הזה ולהענש בעולם הבא, וכן להיפך, לכן אף פעם לא נדע חשבונות שמים. לפעמים נגזר על אדם משהו כדי לנסותו או כדי לכפר עליו וכו' וכו'. אמת גם שיש מושג שנקרא מזל, ומזל על פי הרמח"ל הכוונה תפקיד, והוא שאדם נולד בתפקיד מסויים נניח לעבוד את בוראו מתוך עוני, אדם כזה לעולם לא יהיה עשיר, יכול להיות לו הרבה מאוד דברים אחרים שקשורים למעשיו ולשכר ועונש, אבל העוני והעושר לא יהיו אצלו תלויים במעשיו. לעולם לא נדע אם אדם עני מתוך שזה תפקידו או מסיבה אחרת שיכולה להשתנות, אבל יש מציאות כזו.

אקווה שהועלתי משהו במילותי הקצרות.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תזכו למצוות. אז מה עם מאמר חז"ל הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים? כלומר היהודי מגיע לעולם הזה בתנאים שנקבעו לו בידי שמים (וזה אולי המזל) ואין לו שליטה, חוץ מהתנהגותו בהתאם למצוות התורה וחוקיה. נכון שיש מצבים שאדם יכול לשנות את מזלו אבל שוב זה נקודתי.

  2. לא זו כוונת אותה מימרא, הכוונה היא שהכל מכוון מלמעלה ורק דבר אחד נתון לבחירתך האישית – קיום התורה והמצוות. אבל מה שמכוון מלמעלה אינו בהכרח רק מזל, ובודאי לא מזל ראשוני שבוע מראש, אלא גם כל החשבונות הנ"ל הם מלמעלה ולא תלויים בבחירתך [הם במידה רבה תלויים במעשיך אבל לא בבחירתך הישירה].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל