לתרומות לחץ כאן

האם צאצאי יהודייה שהשתמדה נחשבים ליהודים משומדים או לגויים?

שאלה:

קודם כל יישר כח על האתר, הרבה זמן חיפשתי אתר שאפשר להתייעץ בו עם מורי הוראה רציניים ויראי שמים.

השאלה שלי היא פחות או יותר בענייני גיור: ידוע לי הכלל שאומר שיהודי שהשתמד עדיין נחשב יהודי, כלומר כדי לחזור ליהדות מספיק שהוא יחזור בתשובה והוא לא צריך לעבור גיור או גיור לחומרא.

השאלה שלי היא מה קורה לצאצאים של יהודייה שהשתמדה (בהנחה שלא מדובר באנוסה, אם יש לזה חשיבות): האם אישה נוצרייה שגדלה כנוצרייה לאמא שגדלה כנוצרייה והסבתא שלה הייתה יהודייה שהשתמדה, נחשבת ליהודייה משומדת שיכולה לחזור בתשובה או לגויה גמורה שצריכה לעבור גיור מלא (או אולי רק לחומרא)?

תשובה:

שלום רב,

יהודיה שהשתמדה לעולם תשאר יהודיה, צאצאיה יהודים גמורים. ראה כאן שהרחבתי בנושא.

ומאחר שמשך השנים היו מאות ואלפי יהודיות שהמירו, או נאנסו, או התבוללו וכד', בעצם יש היום בעיקר בכל רחבי אירופה, מאות אלפי יהודים ואולי יותר שהם יהודים גמורים על פי ההלכה! ואין להם שמץ מושג על כך!

לאחרונה התפרסם מחקר שיתכן שיש יכולת לזהות את היהודים הללו באמצעות דנ"א מיטוכונדרי שמעלתו הוא שהוא עובר אך ורק בתורשה אימהית, ואם נמצאו כמות מכובדת של יהודים עם דנ"א מיטוכונרי זהה, ומספר מועט של "גויים" עם אותו תבנית של דנ"א מיטוכונדרי (שמצד כללי הגנטיקה המשמעות היא שיש להם אמא משותפת אי שם במעלה הדורות). זה אומר ככל הנראה שאותם "גויים" הם בעצם צאצאים ליהודים אבודים.

בשבוע שעבר בס"ד זכיתי להוציא ספר בנושא זה ביחד עם ידידי הרב ישראל בארנבאום שליט"א דיין בביה"ד במוסקבה בשם "בירורי יהדות לאור מחקרים גנטיים" ובו הבאנו את המחקר המקיף של פרופ' קרל סקורצקי וד"ר שי צור, ובירורים הלכתיים כיצד יש להתייחס לנושא זה מצד ההלכה.

 

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. בשבוע שעבר קראנו בהפטרה "וְהֵבִיאוּ אֶת כָּל אֲחֵיכֶם מִכָּל הַגּוֹיִם מִנְחָה לַיהוָה בַּסּוּסִים וּבָרֶכֶב וּבַצַּבִּים וּבַפְּרָדִים וּבַכִּרְכָּרוֹת עַל הַר קָדְשִׁי יְרוּשָׁלַ‍ִם אָמַר יְהוָה כַּאֲשֶׁר יָבִיאוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַמִּנְחָה בִּכְלִי טָהוֹר בֵּית יְהוָה"

    ופירש רש"י "וגם מהם אקח לכהנים ללוים" – מן העמים המביאים אותם ומן המובאים אקח כהנים ולוים שמוטמעים עתה בעכו"ם מחמת אונסין ולפני גלוים הכהנים והלוים שבהם ואברור אותן מתוכן ויהיו משמשין לפני אמר ה' והיכן אמר הנסתרות לה' אלהינו (דברים כט) כך מפורש באגדת תהילים

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל