לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

דנ"א בממזרות ובבירור יהדות

שאלה:

ראיתי באתרכם שאתם תומכים בבירור יהדות על ידי בדיקת דנ"א, רציתי לשאול מה דעת הרבנים בעניין קביעת ממזרות על פי בדיקה זו, ואם לאו, האם אין בכך משום תרתי דסתרי (אישית שמעתי מפי הרב דיכובסקי שאין סומכים על בדיקה זאת ואפילו אם היא בוודאות גבוהה מאוד אין מחשיבים זה אלא לספק, וכך התפרסם במאמריו בכמה מקומות)

תשובה:

שלום רב,

בלי כל קשר לדנ"א לגבי בירור יהדות שזה נושא אחר לחלוטין. כאשר מדברים על דנ"א לגבי ממזרות. דהיינו שהאב והילד נבדקו ונמצאו לא מתאימים, זה ברור במאת האחוזים שהוא ממזר (אם אין סבות מקילות אחרות כמובן). אני מודע לכך שנאמרו בפוסקים בני זמנינו לפעמים דברים קצת אחרים אבל כל מי שיודע כיצד הדברים עובדים יודע שאין שום אפשרות אחרת מלבד הקביעה שהילד אינו מאביו הנבדק. נכון, שתוצאות המעבדה קובעות שיש סיכוי של אחד לכמה מילונים שהינם עדיין בעלי קשר של אב ובן, אבל זה רק כאשר נלקח בחשבון טעויות מעבדה. וגם את זה מצמצמים מאד ע"י כמה בדיקות. וכאשר יש תוצאה כזו, זה נקרא בהלכה 100%, אפשרות של אחד לכמה מילונים זה לא ספק!

סיפר לי פעם ד"ר הלפרין שהיה דיון לפני די הרבה שנים על תוצאות דנ"א בקשר לאבהות בביה"ד הגדול. והוא שוחח עם אחד הדיינים לאחר פסק הדין שאמר לו אח"כ שאילו היה מבין היטב את הנושא היה מחליט אחרת.

ניתן לפעמים להסתמך על כך שאין עדות על הבדיקה עצמה. כלומר, כאשר שולחים לבדיקה למעבדה בחו"ל, ברור שאין פיקוח איזה דגימות נשלחו, ובאופן תיאורטי האב יכול לשלוח דגימה של מישהו אחר, זה יכול להתפתח דיון על האמינות של התוצאה. או אפילו דיון על אמינות אנשי המעבדה אם הם פסולים לעדות. ראה מה שכתבתי כאן בהרחבה. אבל כאשר אין דיון על אמינות התהליך, אין ספק שהתוצאה היא ברורה לחלוטין.

דנ"א לגבי בירור יהדות, זה משהו אחר לחלוטין. שם הקביעה היא כאשר יש רצף מיטוכונדרי (חלק המגיע אך ורק בשושללת אימהית) זהה ליהודים שאין בלא יהודים. וכאשר אנו בודקים אדם ששי לנו ספק אודותיו והוא בעל רצף זהה, אז ברור שלפחות רוב מכריע של הקבוצה הגנטית שלו היא יהודית, ודי בזה לקבוע יהדות. בפרט כאשר יש סיבות נוספות להסתפק שמא הוא יהודי.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה על המענה.
    לכאורה פשוט שגם אם האב והבן נמצאו לא תואמים עדיין אין שום סיבה לטעון שהילד הוא ממזר כיוון שיתכן שהאם זינתה עם גוי והילד הוא ממנו.

    פטור בלא כלום אי אפשר, הצטערתי מנימת הזלזול בגדולי ישראל המובעת בתשובה.

  2. חס ושלום, אם נשמע מדברי שיש זלזול בגדולי ישראל אני מסייג את הדברים. ובכל מקרה אני ממש לא מדבר על רב ברמה הזו שאתה מתכוון אליו. אני אמחק את הניסוח שמא יחשבו אנשים שאני מדבר על סגנון כזה.
    לגבי האפשרות שהוא לא ממזר מסיבות אחרות. ציינתי את זה בתשובה שברור שאם יש נסיבות אחרות הוא לא יהיה ממזר. אבל לדוגמה כאן באר. שיש רוב ישראל, והילד אינו תואם את אביו, לכאו' הוא יהיה ממזר אם אין סיבה מיוחדת לתלות בגוי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל