לתרומות לחץ כאן

מיהו יהודי – האם יש אפשרות לאבד זהות יהודית?

שאלה:

האם קיים בהלכה אפשרות שיהודי שנולד לאם יהודיה מאבד את הסטטוס היהודי שלו?
או כל מי שאם אם אם אימו יהודיה הוא יהודי כשר למרות שאינו יודע כלל מיהדותו?
שאלה זו נעשית עוד מעט רלוונטית לגבי הלכות רבות של כל יושביה עליה/ רוב היהודים יהיו גרים בארץ הקודש. שיש לזה השלכה לגבי הרבה מצוות.
אך לאידך הרי בודאי יש עוד מילוני אנשים שהם דרך אמם יהודים אך גם הם עצמם לא מודעים לכך, ולא מזדהים כך.

תשובה:

שלום רב,

ברור שיהודי שנולד יהודי הוא ישאר כך לעולמי עד בין אם הוא מודע לכך שהוא יהודי ובין אם לאו.

מקורות:

בגמרא ביבמות יז,א דה על מעמדם של עשרת השבטים האבודים, ושם מוזכרת דעה: "איכא דאמרי: כי אמריתה קמיה דשמואל, א"ל: לא זזו משם עד שעשאום עובדי כוכבים גמורים". (השאלה היא רק באיזה נקודה אנו עשינו אותם כגויים גמורים). ראה בשו"ת הרמ"א שנשאל שאלה כזו:

"אדם שהמיר ולקח לו אשה תמרורית שהמירה גם היא ולקחה בגיותן וקדשה בדיניהם וילדה בת ממנו והולידה והצמיחה בגיותן עד שגדלה ביניהן והשיאה אותה לעכרן מומר גם הוא והולידו בן ונתגדל ביניהם מפתם אכל ומכוסם שתה. ויהי כאשר הגדיל הבן במראה אליו נתודע כי מזרע ישראל הוא וישת אל לבו לשוב אל אחזת אבותיו ככה אמר לחבירו אך לא נימול ולא הניח עדיין דרכיו רק לבו אמר טוב, ויהי היום נתן עיניו בבת גילו בת מומר ומומרת אשר גם המה פוסחים על שתי הסעיפים ויאמרו לשוב ליראת ה' אלהי אבותם ויהי המה מתלחשים ויום יום ידברו יחדיו מעסק זה קול דברים המה שומעים ולא יצא שום פועל מהם נשתוו יחדיו להשיא בת המומר הלזה לבן עכרן הנ"ל אשר נדבה רוחו לשוב ליראה את ה' והתנו ביניהם בדברי התנאים ועמדו מתוך הדברים ושלחו לקרות שני יהודים יהיו עדים לקידושין ועמד בן עכרן הנ"ל וקדש את הבתולה הנ"ל בפני העדים בטבעת כדת משה וישראל. ועתה יורנו רבינו אם קידושין אלו תופסין אם לא מאחר שלא נתגייר עדיין אחד מהם".

והרמ"א האריך שם שודאי שאותו בן מומרים הוא יהודי גמור לכל דבר, וקידושיו קידושין, וסיים: "מתוך פסק ר"ח דכתב דליתא לדרב אסי ואפילו בדוכתא דקביעי משמע קצת דלא זזו משם עד שעשאום נכרים גמורים דוקא לעשרת השבטים ודכוותה אשכחן בפרק חלק (דף ק"י ע"ב) עשרת השבטים אין עתידין לחזור דברי ר' עקיבא ר' אליעזר אומר מה היום מאפיל ומאיר אף אפילה שלהם עתידה להאיר להם ולכל ישראל אמן".

כלומר, לשאלתך, ברור שבמדינות כמו רוסיה, אירופה, ספרד, פורטוגל מסתובבים מאות אלפים או מיליוני יהודים שנראים כגויים, ואין להם שמץ של מושג שהם יהודים גמורים. אני לא יודע מה הן גדרי "רוב יושביה עליה" אבל ההשלכות הן רבות. בפרט היום שגילוי שניתן לזהות עפ"י דנ"א מיטוכונדרי צאצאים ליהודים אבודים בשושלת אימהית, שהם בעצם יהודים גמורים.

הרבה הצלחה

 

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. שפתיים יישק:
    ברצוני להוסיף את דברי הב"י בסימן קנז' אבהע"ז שמתייחס לזה "ודאי קושטא דמילתא הכי דאשת משומד זקוקה ליבום ואפילו קדשה לאחר שנשתמד, ואפילו בנו או בן בנו עד כמה דורות אע"פ שנשארו בשמודתם כל זמן זהם בני ישראליות, או בני משומדות קידושין קידושין ..וזה דבר פשוט כביעותא דכותחא" עכ"ל הב"י וכך נספק להלכה בשו"ע .

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל