לתרומות לחץ כאן

יהודים אל יאוש!

שאלה:

שלום (אבקש את הרב ירוחם) כי הוא מכיר אותי מרוב שאלותיי. אני לאחרונה גיליתי שבאמת עברתי חרדה מאוד קשה בנושא הגרות ולמדתי על זה לאחרונה מה זה וזה ממש חולי נפשי ניקרא בפסיכולגיה או סי די וגם דתיים הרבה סובלים מי זה עד כדי כך שהייתה אישה שמירוב שהיו לה חרדות (ה או סי די) מהמיקווה שמא היא נידה היא באה בשיא הרצינות לעשות ניתוח להוריד את הרחם מירוב שזה שיגע אותה ה' ישמור! זה כאילו דבר שסובלים מימנו מאוד וזה חרדה מיתמשכת שיש דרגות שזה שזה הורס את חיי האדם לגמרי כמו איתי. שממש הוציא אותי מהישיבה והתורה הגעתי למסקנה שזה כול חיי וזה הרס לי את זה עד שהיו ימים שמירוב שזה הביא אותי לנפילות של עצבות דיכאון יתרחקות מהתורה לעוון החמור שהיה לי תקופה ליפני שהיסתבכתי בנושא הגרות ששמרתי ברית קודש שנה וחצי שנתיים. ועכשיו אני גם נופל בעוון הזה וזה חמור והכול ביגלל הבעיה הזאת שלמדתי על זה וזה ממש סוג של מחלת נפש אני לו הייתי מודע לזה שזה הביא אותי ממש לרצון להיתאבד בימים האחרונים. כי אתה רואה שאתה עושה מעשים ששולחן ערוך פסק הכי חמור בתורה והזוהר אומר שאין תיקון על כך. רק ר' נחמן אומר שזה לו פשט הזוהר ויש על כך תיקון ואין דבר העומד ביפני התשובה.בכול מיקרה הנקודה שאני אומר כאילו איך הגעתי למצב של רצון להיתאבד כי ראיתי את עצמי רשע בעיני עצמי ושום מנוס. ועכשיו אני רואה שבאמת זה חולי נפשי שמוריד אותי והורס לי את חיי לגמרי בכול המובנים. אבל זה חולי זה הנקודה זה מחלת נפש אז אני שואל האים ה' יתברך דן אותי כאדם רגיל ויתן לי על כך עונש כרגיל כמו כול אדם בריא בנפשו או שה' גם מרחם עליי ושופ אותי לקו זכות ורואה את חולי נפשייץ לו יודע איך להביט על זה. כי באמת אים לו היה לי את זה יכולתי היום להיות כבר נשוי בדרגות הרבה יותר גבוהות וזה הורס לי הכול. אבל כול מאן דעביד רחמנא לטב עביד ואים ה' עשה זאת ודאי שה' עשה זאת לטובתי הגמורה ואין יותר טוב מי זה לסיכום שאלתי למעלה איך ה' שופט אותי במצבי.?

תשובה:

שלום ידידי

אין ספק שכל אדם יש לו את הכלים והיכולות שלו, והקב"ה אינו דן כל אדם במידה שווה, ובודאי הכל נלקח בחשבון והקב"ה אוהב אותן ודן אותך יחד עם כולנו בחן בחסד וברחמים ובאהבה גדולה, בדיוק כפי מה שאנחנו מסוגלים לא יותר ולא פחות.

אבל הכי חשוב, לעולם אל תתייאש מעצמך!! היאוש הוא גם עצת היצר, אתה מסוגלויכול להרפא בעזרת ה' ולנהל חיים שמחים ומרוממים, תאמין בזה ובעזרת ה' תתקדם תמיד קדימה!

חג שמח.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. שלום. לא יודע איך נפלתי לדף הזה מחיפוש גוגל כלשהו. ולכן אינני יודע אם הערתי הזאת תהיה לעניין או לא במקרה הזה ולאדם הזה. וכנראה שרצית תשובה דוקא מהרב הזה אז מן הסתם אתה שבע רצון עם זה ובטח זה סייע לך וכו׳. אבל לא יכולתי להתאפק מלהעיר ולעודד ולחזק: הפוך! סוף סוף הקב"ה עוזר לך תהיה שמח! הרי יש גוף ויש נפש. וחייבים ל בחין ולחלק מהי מחלת גוף ומהי מחלת נפש. ובכך אפשר לדון איך לטפל בזה. לדוגמא אם אתה עייף ורעב ולכן לא רוצה ללמוד אז לא אומרים לך זה יצר הרע שמפתה לחטוא ולבזבז זמן, אלא אומרים לך תאכל תהיה שבע ותחזור ללמוד, ואדרבה המתענה נקרא חוטא כי לא יוכל לעסוק בתורה כראוי, והטעם הוא: כי אם לא אכלת אל תעיצה"רה מלחמת גוף ונפש (יצ"ט יצה"ר) כי זה פשוט עניין גופני נטו. וצריך גוף בריא ורק אח"כ אתה כלי לתורה ומצוות. ועם גוף חלש אי אפשר לעבוד את ה׳. (זה עניין שפעם לא חשבו ככה כ"כ אבל הבעל שם טוב הסביר את זה הרבה, ובמיוחד בתניא אגרת התשובה זה מבואר.)
    בקיצור תחלק בין בעיות פיזיות, או למקרה שלנו: רפואיות, לבין בעעות התלויות בנפש, ובמיוחד דברים שבקדושה שצריך לגלות יותר כוחות נשמה בשבילם. יש דברים שככל שתעבוד על עצמך ותחזקוכו הנשמה שלך וכו׳ תוכל להתאמץ יותר במצוות ולא להכשל בתאוות, אך ישנם דברים שאינם קשורים לחולשת או חוזק הנשמה, אלא הם פשוט עניינים שבטבע. ודברים כאלה עדיף לטפל בהם, בדרך טבעית, (ולא צריך קדושה יתירה בשביל זה…), ותמשיך הלאה… כמו שאם אתה חולה אתה לא תגיד אני צריך להתאמץ יותר בעבודת ה׳ ללכת למניין וכיו"ב, אלא תלך לרופא תבריא ותמשיך כמו אדם רגיל.
    ובכן: עכשיו שגילית שזה מחלת נפש, שמחה גדולה לך! עד עכשיו היית מתעסק בטיפול הלא נכוו! חשבת שזה בעיה של היצר הרע וכו׳, עתה נוכחת לדעת שזה עניין שפשוט צריך ללכת לפסיכולוג בשביל זה. וב"ה יש תרופות וכל מיני פתרונות למחלה זו, כי יש הרבה אנשים שיש להם את זה. ובכן עכשיו "ידיעת המחלה חצי התרופה" אז אתה יודע מה הבעיה בדיוק, אז עכשיו אתה יודע איך לטפל בה. אז בכבוד, תלך לרופא והקב"ה כבר ישלח את הרפואה, אבל אתה עכשיו תתחזק בגלל שאתה יודע שזה לא יצר הרע זה פשוט טבע שלך אז תירגע ותהיה שמח כי אתה עכשיו יודע איך לטפל בזה.
    ודרך אגב זוהי הדרך הכי טובה לטפל בOCD – פשוט להירגע. אני יודע שזה הטבע שלי, וזה לא אשמתי, אז זהו נגמר הסיפור נרגעתי. למה שאני יילחץ על בעיה שהיא לא שלי… כל השקו"ט הזה אם הקב"ה יעניש אותי או לא – זה רק מחזק עוד יותר את הOCD. אלא: כמו שהשיב הרב הקב"ה אוהב אותך, אל תדאג.
    זה, לא, אשמתך!

    אחיך אוהבך מניו יורק

  2. חלילה לא היתה כוונתי שהחולי הוא עצת היצר, אלא בדיוק הפוך, כדבריך, המחשבה שבגלל החולי עלי להתייאש היא עצת היצר, יש לאזור כוחות ולעשות הכל כדי להרפא. כך שאני חותם על כל מילה שכתבת…

  3. אח יקר אתה לא לבד..גם אני סבלתי מזה רבות ועוד רבים וטובים.. אני עדיין סובל מעט מדי פעם לפעם אך מה שהכי עזר זה להבין שאם הגעתי למצב של נרבים וחרדה במצווה אז בודאי שכבר יצאתי ידי חובה בעיני השם..השם לא רוצה שנתחרפן "וחי בהן" .. והכי חשוב זה לתרגל לשחרר פעם אחר פעם ברצף וזה יעבור..רבי נחמן מברסלב הקדוש דיבר על הנושא בספריו

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל