לתרומות לחץ כאן

"והאלהים יבקש את נרדף"

שלום רב לכבוד הרבנים!
יש לי שאלה בהשקפה:
בילקוט שמעוני ספר קהלת פרק ג' מובא הקטע דלהלן:
"והאלהים יבקש את נרדף (קהלת ג' ט"ו). רבי הונא בשם רבי יוסי: עתיד הקב"ה לתבוע דמן של נרדפין מיד רודפיהן. צדיק רודף צדיק – והאלהים יבקש את נרדף. רשע רודף צדיק – והאלהים יבקש את נרדף. רשע רודף רשע – והאלהים יבקש את נרדף. אפילו צדיק רודף רשע – והאלהים יבקש את נרדף – מכל מקום: והאלהים יבקש את נרדף".
ושאלתי היא: באלו תנאים צדיק רודף רשע שהקב"ה יבוא לגונן על הרשע? ואם זה שוטר צדיק שרודף פושע רשע?
בתודה מראש!

תשובה:

שלום רב

מסתבר שדברי המדרש אמורים באופן שהרדיפה היא שלא בצדק, ומעבר לראוי, ולכן, למרות שהרודף באופן כללי צדיק והנרדף באופן כללי רשע, כיון שכאם הצדיק טועה ונוהג שלא כדין ביחס לרשע, האלוקים מבקש את נרדף. אבל מה שנעשה כדין ודאי הקדוש ברוך הוא תומך בזה…

ערב טוב

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. פירוש ״והאלוהים יבקש את נרדף״ הוא בהקשר למשפט הקודם לו המדבר על זמן. ״יבקש את נרדף״ שאלוהים מפיח רוח חיים בעולם על ידי תנועה בזמן. הרי נאמר מה שהיה כבר הוא ואשר להיות כבר היה והאלוהים יבקש את נרדף. כלומר מימד הזמן כבר קיים ועל ידי תנועה דרכו מתקיימים חיים, ואלוהים הוא המביא לתנועה זו במימד הזמן. ללא תנועה זו לא יתקיימו חיים.

  2. כתב העץ יוסף על ויק"ר ז"ך ה' והנצי"ב בהעמק דבר הרחב דבר שמות ל"ב ז"ך שמדובר כי נגיעה וברוך הרב וברוך טעמו שכיוון לנקודת דבריהם

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל