שלום!
אחד טעה ולא הבדיל בתפלה, ונוהג להדליק נר חנוכה קודם הבדלה, ולאחר שבירך הברכות על ההדלקה קודם שהדליק הנר, זכר שגם לא אמר "ברוך המבדיל", מה עליו לעשות?
תשובה:
שלום רב
לכאורה יאמר ברוך המבדיל וזה לא יחשב לו כהפסק, שהרי זה כמו "גביל לתורא" שמותר לומר בין ברכת המוציא לאכילה [ראה שו"ע סי' קסז סעי' ו], כיון שההבדלה היא צורך ההדלקה ולא ניתן להדליק בלעדיה.
בסי' רע"א סעיף ה' מבואר דמי שבירך המוציא ונזכר שעדיין לא הבדיל יאכל תחילה ולא יבדיל, ולא אמרי' שיבדיל תחילה ולא דמי לגביל תורי ע"ש במג"א. ובפרט בנידון זה די"א בסי' רצ"ט דאין איסור להדליק נר קודם הבדלה.
אמת. המגן אברהם שם מבאר שהדין של גביל לתורא הוא רק באיסורים דאורייתא ולא בגזירות דרבנן.
לשי' הראשונה הנזכר בסי' רצ"ט האם זה נחשב לאיסורא דאורייתא, או דלכ"ע אינה אסורה דאורייתא.
לכו"ע דרבנן.
א"כ מה לעשות למעשה, שהרי מצינו לענין אכילה שנחלקו הרמ"א והמהר"ם [מובא במג"א], ומהו למעשה לענין מלאכה.
כהכרעת הרמ"א לאכול תחילה וכך גם במלאכה.
השאר תגובה