לתרומות לחץ כאן

חיבור כלי מתפרק בשבת

שאלה דומה לשאלה בעבר ששאלתי בקשר למשקפת שמש שלי.

כזכור היא נראית ככה http://www.educa.madrid.org/web/cp.carlossainz.madrid/images/planetario25.jpg

זה מבנה שעשוי מקרטון, חוץ מהצינור הכתום שבתוכו נמצאת העדשה,

ובחלק האחורי של המכשיר
http://nightskyonline.info/wp-content/uploads/2012/05/Solarscope_projected_Sun_image.jpg

רואים את צידו האחורי של המכשיר, ואת צידה האחורית של המראה. (כאן אמנם הצינור שחור, כי זאת תמונה מסוג אחר, אבל מה שחשוב, זה המראה האחורי של המכשיר)

אצלי המכשיר עבר הרבה טלטלות ובליות למיניהם.

ומה שקורה, אותה רצועה אחורית שנמצאת למטה, עם המראה והתמונות, ניתקת מחיבורה, שבצד ימין ומצד שמאל מהקירות מהמחברים אותה מימין ומשמאל.

החיבורים האלה עברו בליות, וכבר הרצועה, לא נתפסת טוב בקיר, ואני נאלץ לחבר את הרצועה לקירות עם מקלות כביסה.

כי ברגע של התפרקות, החלק העליון של הרצועה, נופל מנקודות החיבור בקירות, ואז גם הקירות נפתחים הצידה, והחלק העליון של המכשיר, נופל ללמטה. וגורם לקריסת, המכשיר.

ובשביל לבנות את צורתו מחדש, יש לחבר מחדש עם מקלות כביסה את שני צידי הרצועה ל2 הקירות, ואז אפשר להשתמש בו.

השאלה היא כזאת, שאלתי על אם מותר, בשבת להרכיב עיניות לטלסקופ, וההרכבה היא זמנית, כי לכל עינית יש הגדלה אחרת. ככה שזו לא, הרכבת קבע, אלה הרכבה זמנית למספר הדקות שאנחנו צופים בה, וממילא בעת הרכבתה, בדעתנו להוציאה כאשר נחליף הגדלה, לכן אין בדעתנו לחברה חיבור קבע, שהוא, אסור.

אתמול, בשבת לקחתי את משקפת השמש שלי, שכאמור עברה טלטלות, והיא רגישה להתפרקות, וכאשר לקחתי אותה, היא היתה בין הספה לארון, והיה לי, קצת קשה, להוציאה, ולכן היא התפרקה, כפי שתיארתי, ששני צידי רצועה, התנתקו מ2 הקירות, והמכשיר, קרס בחלקו. וזה שוב בשל רגישותה להתפרקויות.

ידעתי שאם אני אחבר אותה מחדש עם המקלות כביסה כפי שתיארתי לעיל, כחיבור של קבע, הוא אסור. ולפי כך ידעתי שאחרי שלקחתי אותה, לא אוכל לראות את השמש, אם לא אחברה מחדש.

אז מה שעשיתי, כן חיברתי את חלקה האחורי כפי שצויין לעיל, אבל בדעתי היה שאחרי סיום התצפית, אני אפרק את אותם החיבורים, ואחזיר את המכשיר לפירוק, בדומה לעינית שאותה, מותר לחבר באופן באופן זמני לטלסקופ, כאשר בדעתנו להוציא אותה, ככה נהגתי במכשיר, כלומר הרכבתי אותו זמנית, ולאחר התצפית, פירקתי את מה שהרכבתי.

בנוסף לכל זה, המכשיר עצמו נמצא על מבנה מיוחד, שמסייע להפעילו, כמו שחצובה מסייעת לתפעול טלסקופ. שללא זה, אי אפשר יהיה לתפעל אותו.

אז כאן http://www.educa.madrid.org/web/cp.carlossainz.madrid/images/planetario25.jpg בתמונה, רואים למטה רואים את אותו מבנה שעליו נמצא המכשיר, ובזמן שלקחתי אתמול בשבת את המכשיר, את הוא התנתק מאותו בסיס, אז החזרתי אותו לבסיס על דעת להוציא אותו. למעשה אין כאן, הרכבה. אלה רק הנחה של המכשיר על המבנה.

האם היה לי, מותר לחבר מחדש את חלקו האחורי כפי שצוין לעיל, ולהניחו על המבנה, כאשר היה בדעתי, לפרק אותם בגמר התצפית, בדומה לעינית שמחוברת לטלסקופ באופן זמני.?

תשובה:

שלום רב

למען האמת די התבלבלתי מאריכות הדברים, אומר את הכלל בהמשך לדברינו בעבר. מה שמותר לחבר חיבור זמני הוא כאשר כך היא צורת השימוש, כמו בעדשות שזה מיועד בשביל להחליף עדשה לפי הענין והכלי נחשב שלם גם כשאין עדשה, אבל את עצם הדבר אסור לחבר אפילו חיבור זמני, משום איסור בונה, ואפילו רגילים לחברו ולפרקו לפני השימוש, ראה שו"ע סי' שיג סעי' ו ומשנה ברורה שם וחזון איש סי' נ ס"ק ט.

הצטרף לדיון

9 תגובות

  1. כן זה מה שקרה לי, כשהתפרק לי החיבור במשקפת השמש, כאשר באתי לקחת אותו, ולקחתי אותו שלם, והוא נמצא באזור צפוף בין ארונית לספה, ולכן הוא התפרק לי ביד, גם ככה החיבור כבר חלש בגלל טלטלות רבות.

    לפי מה שהבנתי עכשיו מדבריך, ברגע שהוא התפרק, אסור להרכיבו מחדש, אפילו אם זה, על דעת חיבור זמני, שאחרי התצפית אני אפרק אותו. אפילו אם לא עברו 24 שעות. מעצם העובדה שאני מביא אותו למצב שלם.

    וטלסקופ נחשב שלם, גם מבלי לחבר את העדשות, כי המטרה היא לחבר אל הטלסקופ, שממילא נבנה לצורתו השלמה.

    זה אומר לחבר אל הדבר, מותר, בתנאי שהוא חיבור זמני, ולא קבוע. ולחבר את, הדבר, אסור בכל מקרה, בין זמני ובין קבוע.

    כלומר הטלסקופ הוא גוף, שאליו מחובר המעמד וכל מה שנלווה אליו כחיבור קבוע כחלק ממנו, ואז הוא כבר מושלם, ואל הגוף המושלם, מרכיבים עינית שממילא היא לא החלק של הטלסקופ עצמו. היא נועדה להתחבר אליו כחיבור חיצוני זמני. ולכן מותר.

    אבל אם חלק של גוף מושלם התפרק, אז הוא כבר לא מושלם, ואסור לחברו למצב מושלם, אפילו לא באופן זמני.

    לזה התכוונת.?

  2. רציתי לשאול בקשר לזה, בשיחה שהיתה לי עם אחי. שבפעם הראשונה כשהמכשיר נפל לי מהחלון, והתפרק, ובניתי אותו בשבת, בניית קבע מבלי לדעת שאסור.

    בפעם השניה כשלקחתי והתפרק לי החלק האחורי, לא באתי בגישה של בונה, אלה רק מרכיב את מה שהתפרק לי, ובכוונה דאגתי לזה שההרכבה תהיה זמנית, בשביל להימנע מעבירה של בניית קבע.

    אחי אמר לי, שבפעם הראשונה אני לא ידעתי, לא נורא. אבל בפעם השניה, ידעתי שאסור לבנות, ומצאתי פתח להיתר, על ידי כך שהרכבה זמנית, מותרת.

    על הפעם הראשונה אני לא ידעתי, ותשובה יכולה להועיל, כלומר חרטה על העבר, וידוא על המעשה, ולא לעשות את זה יותר.

    מה אני יכול לעשות לגבי הפעם השניה, אם היה לי שלבנות אסור, ואני באתי בגישה שתתחשב באיסור בניה, על כך שהיה בדעתי אחרי השימוש לפרק את זה. ואחי אמר לי שניצלתי פתח בשביל להתיר לעצמי לבנות, אפילו שזאת לא, היתה כוונתי. איזה סוג של תשובה אוכל לעשות לגבי הפעם השניה.

  3. תודה.

    ובכל דבר שאני עלול להיתקל בספק בניה. אני אשאל קודם. יש לי עוד 2 שאלות

    1. שאלה בקשר לברגים שקוראים להם ברגי קולימציה, וברגי נעילה.
    באחד מהטלסקופים שלי, לפעמים קורה שנופל בורג מצידו האחורי של הטלסקופ. יש בו 3 זוגות ברגים. בכל זוג יש בורג לכיוון המראה, ובורג נעילה לבורג הכיוון. העבה הוא לכיוון, והדק לנעילה.

    בתמונה הזאת http://up416.siz.co.il/up2/2kbnwt4ytqol.jpg כתבתי בתור דוגמה על זוג אחד מה התפקיד של כל בורג.

    ששת הברגים האלה נמצאים באופן קבוע בטלסקופ, ולפעמים קורה שאחד מהם, לרוב אחד העבים, תוך העברת הטלסקופ למקום זה או אחר, שאחד הברגים התרופף, השתחרר, ונפל. האם החזרתו נחשבת כחלק של בניה למצבו השלם.?

    2. מבנה להתאמה של גודל קוטר בעינית. בתמונה הזאת, רואים את החלק שאליו מרכיבים את העיניות. בצד שמאל מחוברת טבעת. שתפקידה הוא להכניס עינית בעלת קוטר יותר קטן, מאשר בלי אותה טבעת.

    בתמונה רואים שני ברגים. 1, להחזקת הטבעת, 2, להחזקת עינית שאמורה להיכנס לפתח הטבעת.
    אצלי בטלסקופ יש 2 ברגים להחזקת הטבעת. ויתכן שהוא קיים גם בתמונה בצד נסתר.

    כשקיבלתי את הטלסקופ, הטבעת היתה מחוברת, וזאת מכיוון שכנראה על פי רוב משתמשים בעינית בקוטר של הטבעת. ולמעשה קיבלתי עם קניית הטלסקופ, 2 עיניות בהתאם לקוטר הטבעת, שלמעשה זה 1.25 אינט'ש. קניתי בנפרד גם עינית בקוטר של 2 אינט'ש. ובשביל להרכיב אותה, עלי להוציא את הטבעת, שכאמור נמצאת בדרך כלל במקומה. האם לפי כך היא נחשבת למרכיב קבע שמשלים את מבנה הטלסקופ, או שהיא נחשבת בכל זאת כמו לעינית.?

  4. למעשה הטבעת נכנסת לפתח הטלסקופ באופן זהה, לזה שהעינית נכנסת לתוך הטבעת, שתפקידה הוא לאפשר כניסה לעיניות בעלות קוטר יותר קטן.

    כל ההבדל הוא שהטבעת נמצאת בדרך כלל בפתח הטלסקופ, באופן הזה קיבלתי את הטלסקופ. פשוט אין צורך, להוציא אותה ממקומה, אלה אם כן אשים עינית בעלת קוטר יותר רחב מעיניות רגילות שיש לי.

    ורק אם אני אוריד אותה, רק אז אני אוכל להכניס את העדשה בעלת הקוטר הגדול.

    למעשה יש לי 5 עיניות שקוטרם לפי קוטר של פתח הטבעת, שכאמור תפקידה לאפשר את כניסתם לטלסקופ. כל אחת מהעינית נותנת הגדלה אחרת, ושדה ראיה שונה.

    חוץ מחמשת העיניות האלה, יש לי כאמור עינית שקניתי שקוטרה גדול מחמשת האחרות, והיא נותנת הגדלה שונה מהחמש האחרות, ושדה הראיה שלה הרבה יותר גדול משל 5 האחרות.

    אם ארצה להחליף את חמשת העיניות זו בזו, אני יכול כרגיל כפי שהסברת לי. כי ממילא היעוד שלהם להיכנס באופן זמני, ולהחליף הגדלות.

    ובקשר לזה שכתבת אין לחבר את ברגי הטבעת. הם ממילא סגורים ומחזיקים את הטבעת בדיוק באופן זהה שהבורג של הטבעת מחזיק עינית רגילה. לכן אם אני ארצה לשים את העינית הגדולה, אני אהיה חייב לפתוח את שני הברגים בשביל שאוכל להוציא את הטבעת, שכאמור בדרך כלל נמצאת בפתח הטלסקופ. ואם ארצה לשוב ולראות באחת מחמשת העיניות שלי, עלי יהיה להחזיר את הטבעת למקומה, ולסגור את שני הברגים, בשביל שהטבעת לא תיפול, בדיוק כמו שאני סוגר בורג שיחזיק עינית בשביל שלא, תיפול.

    עיקר השאלה, האם לפי כך יהיה לי, מותר או אסור, להשתמש בערב שבת, בעינית הגדולה, שתצריך אותי כאמור להוציא את הטבעת שתצריך פתיחת שני ברגים שבדרך כלל סגורים מכיוון שאינני מרבה להוציא את הטבעת., וכאמור להחזירה כשארצה להחליף הגדלה. ועניין הברגים הוא בדיוק כמו בהחלפת עינית כרגיל. רק שבמקרה הזה, ההבדל הוא זה שאינני יודע באופן חד משמעי אם יעודה של הטבעת להיות באופן קבוע בטלסקופ, או, לא. אני בדרך כלל לא מוציא אותה, למעט, שימוש בעדשה הגדולה.

    באופן הזה https://zytrahus.files.wordpress.com/2012/05/at8rc-moonlite.jpg
    אני יכול להרכיב רק את העינית הגדולה. בתמונה שכאן, לפתח הגדול שאמור להכיל את הטבעת, יש 3 ברגים. ואצלי יש 2. אך העיקרון דומה.

    אצלי בדרך כלל הטבעת מחוברת כמו כאן http://www.365astronomy.com/images/P/baader-2inch-RT-Steeltrack-Crayford-focuser-bf-80mm-2957080.jpg
    ואני מוציא אותה, רק כשאני משתמש בעדשה הגדולה.

    לפי כך, האם יהיה לי מותר בערב שבת להשתמש בעדשה הגדולה.?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל