לתרומות לחץ כאן

הלשנה נגדית על שכן שהלשין על עבירות בנייה

האם מותר למסור מוסר.
מוסר שהלשין על שכנו שביצע עברות בניה, כאשר אתו שכן גם הוא ביצע עברות בניה, האם מותר למסור אותו לאור ההלכה הנותנת הנחיות בדין מוסר עד כדי וכו'.

תשובה:

שלום רב,

אסור בהחלט.

מקורות:

הלשנה על בנייה ללא היתר רחוקה מלהיכנס בהגדרה ההלכתית של מסירה. יש שכתבו שמסירה המוזכרת בשו"ע היא רק בשלטון דיקטטורי המתנהל ללא חוק וסדר וכו'. עם זאת, בכל מקרה שיכול להיגרם נזק שלא כדין, יש בכך איסור גרמת נזק ולשון הרע.

קנסות של רשויות התכנון, לכאורה הם כדין, מאחר וזו תקנת הציבור. אבל, עם זאת, אם לא ניתן לקחת אחריות שהרשות לא תעשה שום פעולה שלא כדין, שב ואל תעשה עדיף. במקרה, ששכן רצה למנוע מהשכן הבונה מלהזיק לדירה שלו ולא הייתה לו את האפשרות לפנות לבית דין (או שחשש להזדהות) והלשין לרשויות התכנון, קשה לומר שהוא עשה איסור בכך. ובוודאי שבדיעבד לא הותר לא דמו ולא ממונו ואסור לנקום בו ולא לגרום לו נזקים שלא קשורים לוויכוח כלל.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ואם הוא לא גר בבניין וגר בבניין סמוך והלשין על כן שבבנין הסמוך פצלו דירה כאשר אין לא בזה שום נזק ושום שיכות רק צרות עין והלשנה לשם גרימת נזק גרידה , האם מותר לשות לו כאשר עשה

  2. נכון שהשכן שהלשין עשה בכך עוול גדול, אבל, זה לא מתיר לנקום בו.
    אם נראה שהשכן ימשיך במעשיו וילשין על אותו אדם הלשנות נוספות ורק באמצעות הלשנה נגדית ניתן למנוע זאת (נדיר שתהיה סיטואציה כזאת), הרי זה מותר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל