לתרומות לחץ כאן

הלל ביום העצמאות הרב עובדיה יוסף

שלום כבוד הרב! האם אומרים הלל ותחנון ביום העצמאות? והאם אתם יודעים מה נהג הרב עובדיה זצוק"ל?

תשובה:

שלום רב,

יש דיון רחב בנושא זה אם אומרים הלל ביום העצמאות או לא, ואם אומרים האם אומרים זאת בברכה. ראה כאן בהרחבה בנושא. רק נציין שנושא זה הוא נושא הלכתי, ואינו רק נושא פוליטי השקפתי. הגר"ע יוסף לא היה אומר הלל ביום העצמאות, וראה שם מה שהבאנו בהרחבה בשם הגר"ע יוסף (נדפס ביביע אומר ח"ו או"ח סי' מא, ונדפס גם בתורה שבעל פה טז):

“רבים ועצומים מגדולי ישראל רואים בהקמת המדינה אתחלתא דגאולה, וכעין מה שכתוב בירושלמי (ריש ברכות), רבי חייא ורבי שמעון בן חלפתא הוו מהלכין וראו איילת השחר שהיה בוקע אורה. א“ל ר“ח לר“ש בן חלפתא ברבי כך היא גאולתן של ישראל בתחלה קימעא קימעא כל מה שהיא הולכת היא רבה והולכת, מ“ט, כי אשב בחשך ה` אור לי. …והגר“מ כשר שליט“א בספרו התקופה הגדולה (עמודים שעד – שעח) הביא כרוז בשם דעת תורה, שחתומים עליו כמעט כל גדולי הדור, וקוראים את הקמת מדינת ישראל בשם אתחלתא דגאולה”.

“מכל מקום הואיל ועדיין רב הדרך לפנינו כדי להגיע אל המנוחה ואל הנחלה, הן מבחינה מדינית וצבאית, והן מבחינה מוסרית ורוחנית, לפיכך אין לחייב לגמור ההלל בברכה. הרי מנהיגי צבאות ערב, למרות התבוסות והמפלות שנחלו, עודם מאיימים השכם והערב לצאת למלחמה נגדנו. ומנפנפים בחרבותיהם ובקשתותיהם, חרבם תבוא בלבם וקשתותם תשברנה, אני שלום וכי אדבר המה למלחמה. וכמה מדינות נאורות שהיו נחשבות כידידותיות לישראל, פנו עורף ולא פנים במלחמות שעברו עלינו, מלחמת הקוממיות, מבצע קדש, מלחמת ששת הימים, מלחמת ההתשה, והאחרון הכביד מלחמת יום הכפורים, לא שלותי ולא שקטתי ולא נחתי ויבא רוגז. ועודנו תכלינה עינינו אל ישועת ישראל האמתית ע“י צור ישראל וגואלו השם נפשנו בחיים ולא נתן למוט רגלינו, לולא ה` שהיה לנו אזי חיים בלעונו”.

“ומבחינה רוחנית, אשר ירוד ירדנו אלף מעלות אחורנית, ועדים אנו להתדרדרות מוסרית מדהימה, המתירנות גוברת וההתפרקות משתוללת בראש כל חוצות, חוסר צניעות, בגדי פריצות, ספרי פורנוגרפיה, וסרטי קולנוע מבישים, חילולי שבת בפרהסיא, פתיחת איטליזי טריפה בממדים מבהילים, ועוד כהנה וכהנה, ועל הכל שמאות אלפי ישראל, מתחנכים במוסדות חינוך לא – דתיים, ולומדים שם להתנכר לכל קדשי ישראל, ולפנות עורף לצור מחצבתם, ולהיות ככל הגוים בית ישראל, עזבו מקור מים חיים לחצוב להם בורות בורות נשברים אשר לא יכילו המים, ונתקיימה נבואת ישעיהו: ירהבו הנער בזקן והנקלה בנכבד, וכדרשת חז“ל בחגיגה (יד) ובעקבות משיחא חוצפא ישגא, ועמא דארעא אזלא ומדלדלא, נערים פני זקנים ילבינו וכו` (סוטה מט:)”.

הלזה צפינו וקוינו במשך כאלפיים שנות גלותינו??? והרי כתב הרמב“ם (בפ“ט מה` תשובה ה“ב): לא נתאוו ישראל לימות המשיח אלא כדי שינוחו ממלכיות שאינן מניחות להם לעסוק בתורה ובמצות כראוי, ובימי המשיח תרבה האמונה והדעה והחכמה והאמת, שנאמר כי מלאה הארץ דעה את ה` כמים לים מכסים, כי כולם ידעו אותי למקטנם ועד גדולם”.

“ומסיבות אלה הרבה משלומי אמוני ישראל אשר רואים שעדיין שכינתא בגלותא, נוהגים שלא לומר הלל בכלל ביום העצמאות, וטעמם ונימוקם עמם לרוב יגונם וצערם על מצבינו הרוחני אשר אנו נתונים בו כיום, ואין לזה כל דמיון לנס חנוכה שכל העם הכירו וידעו בהשגחת השי“ת עליהם, וכולם היו עובדי ה` באמת ובתמים”.

“כיוצא בזה ראיתי בשו“ת ישכיל עבדי ח“ו (או“ח סי` י אות ז) שג“כ העלה שאין לגמור ההלל בתוך תפלת יום העצמאות אפי` בלא ברכה, מפני שעדיין אויבינו קמים עלינו לכלותינו, ואין לך יום שאין קללתו מרובה מחבירו, ועונותינו הטו אלה, כי היצר הצורר בעוכרינו להסית את ישראל מדרכי ה` וכו`, ומכיון שאין כאן אלא אתחלתא דגאולה, ואינה גאולה שלמה לכל עם ישראל, לכן אין לתקן לומר הלל גמור בתוך התפלה אפי` בלי ברכה, ורק אפשר לומר מזמורי ההלל לאחר סיום התפלה, בלי ברכה, כי פשוט שאין לנו להכנס בספק ברכה לבטלה. עכ“ד”.

“ולא אכחד, כי באמת עם כל הצללים הנ“ל, ישנם אורות גדולים שאין לנו להתעלם מהם, כי מדינת ישראל כיום היא מרכז התורה בעולם כולו, ורבבות בחורי חמד מטובי בנינו היקרים עוסקים בתורה יומם ולילה בישיבות הקדושות, והתורה מחזרת על אכסניא שלה, שאין לך תורה כתורת ארץ ישראל, ובירושלמי (פ“ו דנדרים סוף ה“ח), אמר הקב“ה, חביבה עלי כת קטנה שעוסקת בתורה בא“י, מסנהדרין גדולה שבחוץ לארץ. ורבבות משלומי אמוני ישראל מחנכים את בניהם ובנותיהם ע“פ תורתינו הקדושה, כל רואיהם יכירום כי הם זרע ברך ה`, וכאמור: כי לא תשכח מפי זרעו. ואף אצל המון העם אנו מוצאים אזן קשבת שוקקה וכמהה לשמוע תורה ודעת מפי גדולי ישראל, כחזונו הנפלא של עמוס: הנה ימים באים נאם ה` והשלחתי רעב בארץ לא רעב ללחם ולא צמא למים כי אם לשמוע את דברי ה`. (וע` שבת קלח:). ואנו תפלה שהשי“ת יערה עלינו רוח ממרום, וידעו תועי רוח ובינה, ונשוב כולנו בתשובה שלמה“.

ומסקנתו שם שניתן לומר הלל דווקא בסוף התפילה ולא לאחר שמונה עשרה. וגם שלא בברכה מחשש ברכה לבטלה. אלא שהוא עצמו לא אמר הלל ביום העצמאות.

לגבי תחנון ראה כאן מה שכתבנו בנושא. בכל אופן, ידוע לי שהגר"ע יוסף זצ"ל עצמו לא היה אומר תחנון ביום העמצאות, אלא שהוא השתדל להשיג לעצמו סנדקאות ביום זה, אולם גם כשלא היה לו סנדקאות לא היה אומר תחנון.

הצטרף לדיון

21 תגובות

  1. היה אומר. אגב בענין זה גם תלמידי רבי צבי יהודה קוק היו אומרים תחנון במנחה שלפני יום העצמאות, משום שהוא יום אבל על חללי מערכות ישראל. ומכל מקום הרב עובדיה לא סבר שמדובר ביום טוב ממש על כל דיניו… הוא נמנע מאמירת תחנון כאות לשמחה, וכפי שנוהגים חסידים בימי יארצייט של רבותיהם.

  2. שלום לרבנים! ראיתי בספר אורחות מרן שהבן של הרב עובדיה יוסף (הרב דוד יוסף) שאל את אביו בנידון והוא אמר לו "שאם אפשר הדבר בלא לעורר מחלוקת יאמרו וידוי ונפילת אפיים ותבוא עליהם ברכה" (חלק שני עמוד 847)

  3. לרבנים שלום אשמח אם תעיינו במקורות
    בה"ג לא כותב בשום מקום שצריך שכל ישראל יהיו בסכנה נהפוך הוא הוא כותב שעל הצלה של כמה אלפים לא אומרים הלל אבל על עשרות אלפים ודאי אומרים
    וגם הבני יונה לא בא לאמרשהצלת המקדש כהצלת כל ישראל אלא הוא בא ללמד שאין צורך באמת להתכנס אלא סבירות שרוב עם ישראל ירצה להודות לכן על הצלת המקדש ודאי רוב עם ישראל ירצה להודות כמו שעל הצלת עשרות אלפי יהודים רוב עם ישראל ירצה להודות

  4. בצעירותי שאלנו את הרב זצוק"ל למה לא אומרים הלל בברכה והוא ענה לי הלוואי ויכולתי אבל ההלכה זה לא על הכיפק יש כללים בהלכה וזה לא תלוי במאוויים ותחושות ואחר שב"ג כתב שלא אומרים הלל אלא על הצלה של כל ישראל וגם הבני יונה והמהרי"ץ הלכו בדעה זו אי אפשר להתיר לצערי אז הסתפקתי בדברים ורק לאחר פטירתו של מר"ן עיינתי בדברים וכך כתב רבינו :כתב בהלכות גדולות (הל' לולב דף לה סע"א): הא דאמרינן (בערכין י) שמנה עשר יום בשנה יחיד גומר את ההלל לא יחיד ממש, אלא כל היכא דלא כניפין כלהו ישראל, יחיד קרי להון, והא דקא מפיק להון בלשון יחיד, משום דכד כניפין כולהון ישראל ובעי למימר הלל כל יומא על כל צרה שנגאלין ממנה אמרי. ע"כ
    • מכאן הסיק הרב שרוב הפוסקים הסכימו עם דעת בה"ג שאן אומרים הלל אלא על הצלה של כלל ישראל
    מכל הני אשלי רברבי ילפינן שלא קבעו חז"ל לומר הלל על גאולתם של ישראל אלא אם כן היו כל ישראל באותה צרה ונושעו ממנה, אבל צבור או אפילו מדינה שלמה של ישראל שנגאלו מצרתם, אינם רשאים לקבוע הלל בברכות, אבל נכון לומר הלל בלא ברכה
    נראה שמר"ן זצוק"ל לא ראה את דברי בה"ג אלא רק את קטע ההתחלה שמופיע בראש ובכל הראשונים אותם הזכיר הרב
    קטע שבו נאמר שלא אומרים הלל עד דמכנפי כולו ישראל
    ומכאן הגיעה הרב למסכנבה שלא אומרים הלל אלא על הצלה של כלל ישראל ולא על הצלה של חלק אפילו אם מדובר במדינה שלמה
    אלא שבה"ג מוסיף ואומר שמכאן שאין חובה לומר הלל על הצלה של כמה מאות או אפילו כמה אלפים
    מתוך הדברים שכוונת בה"ג שצריך שתהיה הצלה כזו שרוב עם ישראל יראה בזה הצלה וירצה להודות לבורא עולם לכן על הצלה של כמה מאות או אפילו כמה אלפים בודדים לא בהכרח שרוב עם ישראל ירצה להודות
    אבל על הצלה של עשרות אלפים וודאי מאות אלפים ובודאי כשאותם מאות אלפים הם שארית הפלטה אשר הותיר הקב"ה בארץ הקדש
    וכך בודאי הבין גם הבני יונה את דברי בה"ג ולכן כתב שאין צורך שכל ישראל יתכנס אלא די בגמירות דעת שאם הם היו מתכנסים בודאי היו מחליטים לומר הלל ולכן כיוון שהמקדש ניצל שעיני כל ישראל היו נשואות אליו אנן סהדי שאם היו מתכנסים היו ודאי רוצים להודות

    מעיון בתשובת הרב ברור ששאר הדברים שהביא הרב בסוף ואותם בחרתם לצטאת אינם אלה סמך
    אבל עיקר הטענה היא דברי בה"ג דברי הבני יונה ודברי המהרי"ץ

  5. אינני חושב שהסתמך דוקא על משפט כזה או אחר שמצא בבה"ג, יש כל כך הרבה סיבות ונימוקים לכך, שאין צורך להתפס למשפט כזה או אחר.

  6. אשמח לפתוח ביחד עם הרב את תשובת מר"ן ושם בפירוש כותב הרב את מה שאמרתי וכאמור אני אישית דברתי עם המר"ן בצעירותי לםני 45 וחמש שנים לערך והוא זה שיעץ לי לעיין במקורות הפסיקה אלא שלצערי לא הייתי בר הכי

  7. ראה מה שכתבתי בענין זה כאן בקצרה, זה פחות או יותר משקף את המבט של רוב ככל פוסקי זמנינו השייכים למיגזר החרדי.
    https://din.org.il/2018/04/21/%d7%9c%d7%9e%d7%94-%d7%9c%d7%90-%d7%90%d7%95%d7%9e%d7%a8%d7%99%d7%9d-%d7%94%d7%9c%d7%9c-%d7%91%d7%99%d7%95%d7%9d-%d7%94%d7%a2%d7%a6%d7%9e%d7%90%d7%95%d7%aa/
    כמובן זה רק נקודות וניתן להרחיב בהן יותר אבל זו נקודת המבט, כל השאר זה תפאורה, עוד לא היה נושא הלכתי אחד מעולם ובודאי לא השקפתי ציבורי, שהוכרע על ידי איזה דיוק לכאן ולכאן בבה"ג….

  8. לפי דברי הרב ההלכה לא נקבעת על פי כללי פסיקה על פי דברי הראשונים והאחרונים וזה לא מה שידוע לי לפחות לא בכל נושא אחר בהלכה
    חז"ל לא מדובר בהלכה חדשה אלא במימוש חובה שלדעת חלק גדול מהראשונים והאחרונים היא מצווה מהתורה להודות לבורא על כל צרה שינצלו ממנה ולא זכור לי שמוזכר עניין של נס שאותו חידש המהרי"ץ
    המכבים קבעו 8 ימים בהלל ובהודעה בתחילת הקרבות שמיד אחריהם נהרגו כמעט כל החשמונאים המצב הרוחני היה ירוד עשרות מונים יותר מאשר מצבנו היום
    שנים בודדות אחר כך החשמונאים עצמם הפכו צדוקים ורצחו כמעט את כל חכמי ישראל והיה העולם שמם
    אבל היה בהם העוז להודות לבורא ואנחנו מחפשים כל תירוץ כדי לא להודות לבורא עולם כאילו מדובר באיזה עבירה נוראית
    ראיתי הרבה מקורות שעל פיהם נענשנו על שלא הודינו לקב"ה לא זכור לי פעם אחת שהודינו יותר מדיי

  9. לא אמרתי שהלכה נקבעת שלא לפי כללי פסיקה, אלא שהפרשנות של כל מאורע והשיקולים הנלווים אינם אלו שבהכרח יבואו מתוך אותם ספרים.
    ובעיני פשוט בין אם נרצה בין אם לאו, שהקובע את מערכת השיקולים אם לומר הלל ביום העצמאות או לא, לא היתה הדיוק ברב האי גאון, אלא שתי נקודות נוספות, ואולי שלוש:
    1. האם מאורע מורכב כזה מבחינה רוחנית וגשמית כאחד אכן מוגדר כנס שמחייב אמירת הלל.
    2. והעיקר! הרצון להתבדל מכל מה שמאפיין את הציונות החילונית, גם "במחיר" שלא נאמר הלל. וזו נקודה שהיתה במהות הענין לפי דעתי. אין אפשרות לחנך ילדים מצד אחד לאמירת הלל ומצד שני להבין ולהוקיע את האנשים שעל ידם התגלגל הנס [בנקודה הזו אנחנו במצב הפוך מחנוכה שכל הדגש לגביו הוא נצחון החשמונאים הדתיים על המתיוונים.. כאם זה מצב הפוך שיוצר מורכבות קשה, כל מה שנעשה אחר כך בבית חשמונאי אינו קשור למהות החג]. זו מורכבות חינוכית קשה מאוד, ולדעתי אכן הציבור הדתי לאומי שילם מחיר כבד מאוד על המורכבות הכללית של הקירבה וההזדהות בכל התחומים עם המדינה [כיום מדברים על למעלה מ40 אחוזי נשירה בציבור הדתי לאומי, וגם אלו הנשארים, רוב הכשרונות הטובים לא נשארים בלימוד ויוצאים לשוק העבודה, לא מגדלים תלמידי חכמים בצורה מספקת וכו' ויש להאריך בזה].
    3. הנקודה השלישית, קביעת יום טוב בזמנינו הוא דבר מרתיע מאוד מחמת התחושה של העדר סמכות, שבאה גם ממציאות אמיתית של ירידת הדורות וגם מהפחד והחשש המובנה לאחר כל מה שחוינו בהיסטוריה עם רפורמים למיניהם ולסוגיהם. השמרנות מסייעת לנו לשמור על היהדות, ולפעמים יש לזה מחיר, שכביכול שווה לנו לשלם.
    אינני מביע כאן דעה אישית, כי הרי דעתי ודעתך לא משנה לאף אחד, מדובר במחלוקת שימיה כימי עולם, אני רק רוצה להסביר, שלדעתי לב המחלוקת הן הנקודות הללו, וכל ההתפלספות ההלכתית היא רצון להמנע מעצם הדיון ולקחת אותו למישור ההלכתי שנוח יותר רגשית לעסוק בו..

  10. אני בהחלט מסכים לדבריך האחרונים לכן אני רוצה להסיר את המסכות ולהראות שכל מי שטוען שמדובר בעניין הלכתי יבש ואני מכוון לתלמידי הרב עובדיה זצוק"ל ואני בניהם
    טועים בגישה כיוון שמבחינה הלכתית בהסתמך על הפוסקים ראשונים ואחרונים חובה לאמר הלל בברכה
    על אירוע שכזה
    וכאן אפשר להכניס הסתיגויות שאולי בעתיד יעלמו

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל