לתרומות לחץ כאן

מילגה שנתנה לצורך מימון מסע לפולין בהוצאה משותפת של הורים גרושים

זוג הורים גרושים יש בת שנוסעת לפולין במסגרת מסע של בית הספר.
היה מוסכם ביניהם שכל הורה ישלם חצי העלות של המסע.

האמא, ורק האמא, טרחה וביקשה מלגה, על בסיס נתוני מצב הכספי משלה. אין לה נתונים על מצב האבא, והם לא היו רשומים בטפסים הנדרשים לקבל המלגה.
בסופו של דבר, הבקשה למלגה נתקבלה. האמא שואלת אם היא חייבת להחזיר לאבא חצי הסכום של המלגה, כי סה"כ העלות של המסע ירדה בהתאם, או, מאידך, האם המלגה שייכת רק לחלק שלה?

ידוע לי שהמצב של 2 הצדדים לא מי יודע מה. האבא גם עומד (באיחור, בד"כ) בהסכם הגירושין בכתב, ולא למה שהיה מוסכם בינים על פה.

אשמח לשמוע דעתכם בנושא.

תשובה:

שלום רב,

אני מניח שעלות הנסיעה משפיעה על גובה המלגה. דהיינו, נניח שעלות הנסיעה היא 3000 ש"ח והמלגה היא 1500 ש"ח. אם עלות הנסיעה הייתה 1500 ש"ח, המלגה לא הייתה של 1500 ש"ח, אלא של 750 ש"ח. אם כן, נראה לי לכאורה ש-75% של המלגה הוא לאם ו-25% לאב.

מקורות:

במקרה זה סיבת ההנחה היא בקשת האמא ומצבה הכלכלי (ואף אם מצב האבא גם לא טוב, מכל מקום הוא לא הציג את מצבו ואף לא חשב לבקש הנחה) יחד עם עלות הכוללת של המסע. מאחר והאב משתתף בעלות המסע שהיא אחד הגורמים למילגה. ואם כן יש להחיל את הדין של שליח לקנות שקיבל תוספת, והיינו שהאמא היא כשליח האבא לגבי המחצית שהאבא משתתף. עיין שו"ע חו"מ סי' קפג סעיף ו ועיין בפי' הרע"ב על המשנה בכתובות פרק יא מ"ד שאף אם השליח קיבל הנחה ההנחה מתחלקת בין השליח והמשלח. על כל פנים כאשר השליח מוחזק. מקרה זה אף שונה קצת משליח שקיבל הנחה, מאחר ולכאורה הגוף שנותן את המלגה הוא גוף שונה שהגוף שמקיים את המסע, כך שלא מדובר בהוזלה, אלא במענק להורי המשתתפות במסע שזכאים לכך.

 

 

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל