לתרומות לחץ כאן

טיפות חלב שניתזו על סיר בשר רותח

שלום רב,

טיפןת שמן רותח ממחבת בשרית ( טיגון שניצלים) שניתזה לגב סיר חלבי המונח על הכיריים בסמוך.
מה הדין במקרים כדלהלן :
א. הסיר החלבי רותח.
ב. הטיפות נגעו בגב הסיר בגובה התבשיל שבסיר החלבי.
ג. הטיפות נגעו בגב הסיר מעל גובה התבשיל שבסיר החלבי.
ד. האם המאכל נאסר.
ה. מה דין הכלי.
לכלהשאלות הנ"ל במידה והטיפות נתזו על הצד החיצוני של הסיר מעל מפלס התבשיל שבסיר.

תודה רבה,
אודה לרב אם ניתן לקבל פירוט ןמקורות ללמידה ועיון.

תשובה:

שלום רב

נסכם את פרטי הדינים בקצרה ונציין למקורותיהם:

כאשר הטיפות נגעו כנגד מקום התבשיל, אם יש שישים בתבשיל כנגד הטיפות הן בטלות ואינן אוסרות את המאכל, אבל הכלי טעון הגעלה [יש ספק עקרוני בטיפות אלו אם הן מפעפעות בכל הכלי וממילא תמיד יש להתיר, או רק באותו מקום, אבל כאשר יש שם שישים כנגד ממה נפשך המאכל מותר]. יש שהתירו גם כאשר יש ספק אם יש בתבשיל שישים ואין לסמוך על כך אלא במקום הפסד מרובה. במקרה זה יש לערות את התבשיל מהצד השני, ולא ממקום נגיעת הטיפות, או להניח עד שיצטנן.

כאשר הטיפות נפלו כנגד המקום הריקן שבקדרה [למעלה – מעל האוכל], ימתין עד שיצטנן המאכל ויערה. והמנהג שאם אין במאכל פי שישים, גם בכהאי גוונא יש לאסור את התבשיל, אלא אם כן הוא הפסד מרובה או לכבוד שבת או אורחים חשובים. הקדרה אסורה.

כאשר הקדרה מכוסה ויש בפנים הרבה אדים, דינו כתמיד ככנגד האוכל, ואם יש שישים המאכל מותר והקדרה אסורה כנ"ל.

מקורות:

ראה שו"ע סי' צב סעי' ה ובש"ך שם ס"ק יח וט"ז שם ס"ק יז, על ספק שישים ראה חכמת אדם כלל מה סעי' ג ובדרכי תשובה שם אות פד, על דין הקדרה ראה ש"ך שם ס"ק יט וט"ז שם, וראה פרי חדש  וחוות דעת שם שהעיקר כדעת הש"ך שגם כשיש שישים הקדרה אסורה, למעט הפסד מרובה כמבואר במנחת יעקב כלל לו ס"ק ד, על מקום ריקן במקום הפסד ראה ט"ז שם ס"ק כג, על קדרה מכוסה ראה פרי חדש שם ס"ק כג וחוות דעת חידושים ס"ק כב.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל