לתרומות לחץ כאן

הריגת דבורה בשבת

אדם שהורג דבורה מפני שהיא מפריעה לו ולשלוותו, האם עבר על איסור דאוריתא? שהרי עשה זאת לייעל את מצבו, או שעבר על איסור חכמים מפני שעשה מלאכה שלא לצורך גופה?

תשובה:

שלום רב

הריגת דבורה בשבת היא מלאכה שאינה צריכה לגופה ואסורה מדרבנן, ראה משנה ברורה בסי' שטז. אין קשר בין היעול לגדר המלאכה, נטילת נשמה הצריכה לגופה היא שחיטת בהמה, שאתה זקוק לבהמה כשהיא מתה, כאן אתה רק רוצה למנוע צער אבל אין לך ענין בגוית הדבורה. יש שני גדרים במלאכה דרבנן, האחד נקרא "מקלקל", ובזה יש לדון לגבי הריגת דבורה, והשני הוא "מלאכה שאינה צריכה לגופה", שתכלית המלאכה היא לא זו שהיתה במקדש ונאסרה מדאורייתא בשבת, ולגבי זה הנושא של התיקון אינו פרמטר מתאים.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אם לעשות הפרדה , האם אפשר לומר הכלל לגבי דין מקלקל : כאשר הפעולה נעשית לצורך קלקול והשחטה, אז איסורה מדרבנן , ( והאם בדין מקלקל נאמר שכל פעולה שנעשית ויש לו תועלת איסורה מדאורייתא?) לדוגמא את שבר קיר לא ע״מ לבנות אלא להרחיב את החדר איסורו מדאוריתא , שאחרי הכל פעולת שבירת הקיר נועדה לתועלת, וכן ההורג דבורה רק מבחינת דין מקלקל היינו אומרים שאם עשה כן ע״מ ייעול והטבת מצבו מבחינה זאת של דין מקלקל איסורו נשאר בדאוריתא שעשה לצורך ייעול מצבו, אבל מבחינת מלאכה שאינה צריכה לגופה העושה כן איסורו מדרבנן ? ז״א הכלל של מקלקל – שאין שום תועלת אפילו הנאה, ורק שיש לראות את הדין של מלאכה שאינה צריכה לגופה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל