לתרומות לחץ כאן

החזרת אבידה למחלל שבת בפרהסיא

  1. בעניין מחלל שבת בפרהסיא דנחלקו הפוסקים האם דינו מהתורה כגוי או מדרבנן, לכאורה יש לומר דמהתורה הוא כגוי, הלא נפסק בחושן משפט שאסור להחזיר לגוי אבידה, ואם נאמר שמחלל שבת בפרהסיא דינו כעכום רק מדרבנן איך ייתכן לבטל מצווה מהתורה?
  2. האם בזמן הזה יש להחזיר אבידה למחלל שבת בפרהסיא משום ספק דאורייתא לחומרא שמא אין לדונם כעכו"ם?
  3. כתוב בפוסקים שהמחזיר אבידה לגוי הוא מחזיק ביד רשעי העולם. מה הקשר?

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

  1. חז"ל יכולים להתיר איסור מן התורה בשב ואל תעשה, כמו תקיעת שופר ונטילת לולב בשבת. בנוסף לכך, חז"ל יכולים להפקיע רכושו שלא אדם רשע, מדין הפקר בית דין הפקר.
  2. החזון איש (יו"ד סוף סי' א) כותב שבזמנינו כל מי שנתגדל ללא תורה נידון כתינוק שנשבה, כל עוד שלא ידוע שהוכיחו אותו בשיעור הראוי ושיש לו מספיק ידיעות כדי לחזור בתשובה ואף על פי כן מחזיק ברשעו. כמו כן, הוא סובר (שם סי' ב אות טז) שאין דין 'מורידין ולא מעלין' בזמנינו שלא נועיל בכך כלום לדת, אלא רק להיפך.
  3. בזה שרשע מקבל אותו יחס כמו צדיק, מתקבל מסר שכולם בעצם שווים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל