לתרומות לחץ כאן

מה הכוונה כלאחר יד ?

שלום לרב,
א. הגדרת "כלאחר יד" שהיא מלאכה שנעשתה בשינוי, רציתי לדעת את המקור שבו מפרש שמלאכות שנעשות בידיים, ואם יעשה בשינוי – אין הכוונה בגב ידו ממש, ואם עשה בגב ידו ממש זה איסור דאורייתא (מלבד מלאכת הכותב כמובן) , ז"א איפה המקור ש"כלאחר יד" הכוונה באמצעות אברים אחרים כגון מרפקו רגלו,, וכו..

ב. והאם ישנם מקרים שאכן אם עשה בגב ידו יחשב הדבר כשינוי ?

ג. והאם גם בנושא מוקצה הכוונה "כלאחר יד" זהה לדין שינוי ?

תשובה:

שלום רב

הקובע הוא שהמעשה נעשה בשינוי משמעותי, לכן לגבי כתיבה למשל שהיא מלאכה עדינה, כל שינוי כמעט נחשב שינוי, כגון כתיבה ביד שמאל או בין אצבעות אחרות מהרגיל, אולם הדלקת אור למשל שהיא מלאכה אגבית לא מספיק בה לעשות בגב היד, כיון שזה אינו שינוי ממשעותי ואדם עשוי לעשות כך גם באמצע השבוע, לכן מצריכים שינוי משמעותי יותר. לכן בכל מעשה ובכל חפץ עשוי דין זה להשתנות. ראה בענין זה בהרחבה בארחות שבת פרק ל סעי' מד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל