לתרומות לחץ כאן

עדות על כהונה מהסבא שלא היה אדם דתי

סבי עזב את פולין את משפחתו החרדית ,עלה לארץ לפני השואה,נהיה חילוני והתחתן.הוא אמר לילדיו שהוא כהן ,ועל המצבה שלו ושל בנו שנפטר לפניו בצבא רשום "הכהן".אני חזרתי בתשובה ונהגתי ככהן על סמך מה שאמר לי אבי ואחרי שקראתי פה את המאמר על חזקת כהונה על פי מצבה התבלבלתי.מה עלי לעשות?

תשובה:

שלום רב,

אם אכן כל המידע בנושא הכהונה במשפחה מגיע מהסבא, זה קצת בעייתי. כלומר, אם גם העובדה שבמצבות המשפחה נכתב הכהן רק משום שהוא אמר שהם כהנים, בעצם אין צורך להתייחס לעובדה הזו כאל מרכיב ראייתי.

אדם שהוא מחלל שבת אינו נאמן להעיד גם על איסורים כמובאר בשו"ע יו"ד סי' קכז. לכן הסבא לכאורה לא היה נאמן להעיד על עובדת כהונת משפחתו. למרות שאמר זאת במסיח לפי תומו, ומבואר בשו"ע אבה"ע סי' ג' שאדם אינו נאמן להעיד על כהונתו, ובכל זאת במסל"ת הוא נאמן. אולם זה שייך רק במקום שמעיקר הדין הוא נאמן משום שהוא אדם כשר, אלא שחז"ל קבעו שאינו נאמן להעיד על עצמו שמא הוא רוצה לזכות בתרומה וכד', לכן במסל"ת שאין סיבה שהוא משקר האמינו לו. אולם במקרה שלך שאינו לו נאמנות בסיסית, לכאורה גם במסל"ת אינו נאמן, וכפי שנפסק בשו"ע יו"ד סי' צח ס"ק ב בש"ך שבעניינים של דאורייתא גוי אינו נאמן במסל"ת

ואפילו להחמיר בפשטות אינו נאמן במסל"ת ראה שו"ע יו"ד סי' טז לגבי דין אותו ואת בנו, שאם המוכר הגוי מעיד שהמבמה הזו הוא אמא ובן, כלומר הוא מעיד במס"לת להחמיר בכל זאת אין צורך לחשוש לדבריו כלל. (וראה בהרחבה בדין מסל"ת להחמיר בביאור הגר"א באבה"ע סי' יז ס"ק ==).

אולם אני לא רוצה לעורר מהומות. הרבה אנשים שחוזרים בתשובה נוהגים בכהונה על סמך עדות דומה במשפחתם, (אלא אם כן יש לעדות כל מקורות להסמך עליו). כך שודאי שאינך חריג בענין. ואפשר שאם אתה סמוך ובטוח שהסבא אינו משקר, אתה יכול לנהוג בכהונה על פי דבריו, ראה שם בשו"ע יו"ד סי' טז שאם הוא מאמין לגוי שלא ישקר לו בענין, ניתן לסמוך עליו. וידוע גם על תשובת האגרות משה אם אדם יכול לסמוך על אמו שאינו שורמת שבת בנושאי כשרות ביודעו שבודאי שהיא לא תרמה להאכיל אותו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שבוע טוב ותודה על התשובה.שאלתי בעיקר היתה לגבי נשיאת כפיים .האם זה שאני מאמין לסבא שלי שאינו משקר מועילה לנשיאת כפים או רק בכדי שאני יכול להחמיר על עצמי בדברים שאסורים לכהן?אם יש פוסקים שמתירים לי לישא כפים על סמך העדות הקימת אשמח שתעזור לי תודה.

  2. קשה לי לומר לך, אם כל המידע הוא אך ורק מהסבא הנ"ל זה קצת בעייתי. נשיאת כפים למי שאינו כהן, זה איסור דאורייתא לרוב הפוסקים, ראה בבית שמואל תחילת סי' ג'. אולי תתקשר אלי 0504163175

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל