לתרומות לחץ כאן

תעשה ולא מן העשוי בקשירת ציצית

לגבי קשירת ציצית:
לאחר שמעבירים את ארבעת הפתילים בנקב ולפני שמתחילים לקשור את הציצית, רוב העולם קושר את אחת מקבוצות 4 הגדילים, בקשר עניבה, כדי להבדיל קבוצה זו מקבוצת 4 הגדילים השניה.
שמעתי סברהשיש בעיה עם קשירה זו מכיוון שציצית קשורה היא פסולה וכשמתירים את הקשר "מכשירים" את הציצית בבת אחת ויש בזה "תעשה ולא מן העשוי". מה להלכה נפסק בעניין?
ומה לגבי הקשר שקושרים בקצה השמש להבדילו משאר החוטים? האם יש בכך בעיה דומה?

תשובה:

שלום רב

בחזון איש סי' ג ס"ק ט כתב שהואיל והקשר עניבה אינו בר קיימא וגם הכוונה להפריד מיד אין חשש, וראה קצות השלחן סי' ו ס"ק מט שדן אף הוא בענין זה ומצדד להיתר, אלא שכתב שראוי להדר שבשעת הקשר והראשון והחוליה הראשונה לא יהיו מעונבים [קשה קצת לבצע את זה כי צריך להניח שם אצבע וכדומה כדי שלא יתערבו אחרת כבר לא יעזור לחלק אותם אחר כך] אולם נראה שמנהג העולם בזה כמו החזון איש. בשו"ת הר צבי ח"א סי' טו התיר אף בקשר בר קיימא הואיל ודעתו להתירו מיד בגמר הקשירה, ובלבד שבשעת ההכנסה והקשר הראשון לא יהיו קשורים.

בהצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל