לתרומות לחץ כאן

שיעור טלית קטן

שאלה:

רציתי לברר בקשר לציצית שקטנה ממידתי וכרגע אין אפשרות תקציבית לרכוש מספיק בגדים גדולים יותר האם היא פסולה וממילא עדיף יהיה ללכת בלי ציצית או שמא בדיעבד עדיף ללכת עם הציצית הקטנה שלא לבטל לגמרי את המצווה? והאם יש נפק"מ בין ש"ק לימות החול (במידה וזה פסול – הרי שמתווסף גם איסור הוצאה על החוטים)?

תשובה:

שלום וברכה

הנושא הזה אינו קשור כל כך למידתך, השאלה אם יש לה שיעור ציצית… הציצית איננו בגד שיש בו מידה והוא מתאים לפי המידה לבן אדם מסוים. אלא יש שיעור בגד שהוא חייב בציצית וכשהוא יותר משיעור זה הרי הוא מחוייב בציצית ומקיימים בו את המצווה ולא משנה מה היחס בין הגודל של בגד לבין האדם שלובש אותו. הגודל המינימלי של הטלית קטן לענין ברכה, הוא שיהיה מלפניו ומאחריו כל צד לפחות 44 ס”מ, והכתפיות יהיו כל אחת לפחות 7.5 ס”מ, בפחות מזה אין לברך.

אבל למרות בקשתך, לא אוכל להמנע מלכתוב, בעיני חבל מאוד לסמוך על השיעור הקטן הזה… מדובר במצוה כה קלה, לובשים בגד בשיעור חזון איש 58 ס”מ מכל צד מס’ 9 וכך יודעים שהמונה של המצוה דופק היטב לכל השיטות… מדובר בעלות מאוד קטנה… במידה והציצית אינה כשרה לכל הדעות כון שהיא יותר קטנה מן השיעור שהבאו למעלה, יש להמנע בשבת במקום שאין עירוב כמו אצלכם בארה"ב.

 

ערב טוב.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. יישר כח על התשובה המהירה.

    אמנם לא מדדתי את הבגד ויתכן מאוד שאת השיעור המינימלי אכן יש לו אך עכ"פ זה מאוד מצער אותי המצב הנוכחי שרכשתי לפני מס' חודשים מס' בגדים גדולים בשיעור המתאים וכעת נתקעתי בלי הבגדים ובלי התקציב…

    ידוע המעשה עם הגר"א שלפני פטירתו הוא בכה על כך שהוא עומד לעזוב את העולם שבמס' פרוטות ניתן לרכוש ציצית ולרכוש חיי נצח.

    אך למעשה זוהי העובדה המצערת ואין לי מנוחה מכך. פעמים רבות אני מתלבט בין לבישת ציצית הקטנה ממידתי לבין ביטול המצווה. כעת לכהפ"ח אוכל לוודא שאת המינימום שיעור יש…

    ומידי דברי בו, איך אני משכנע את אשתי בצורה נעימה שכיבוס הציצית לא אמורה להיות "עבודה קשה שבמקדש" כך שגם אוכל ללבוש ציצית בשיעור וגם אוכל לצאת איתם לרחובה של עיר??? אוכל גם להחליף בצורה סדירה בלי לרכוש כל מס' ימים…

  2. ככל שמדובר בטלית קטן שאינה צמר אלא כותנה [לאשכנזים זה גם חייב מדאורייתא] מכבסים יחד עם כל החולצות הלבנות, רק את הציציות שמים בתוך שקית ניילון וסוגרים בגומי כדי שלא ירטבו או כמעט לא ירטבו וכך לא יתקלקלו, זה באמת לא עבודה. לגבי ציצית צמר, אכן עדיף ביד ואם קשה לאשתך לעשות זאת מדוע לא תעשה זאת אתה?!

  3. יישר כח,
    רק תוספת קטנה. לדעת הרב עובדיה בהליכות עולם ח"א פרשת לך לך כתב, שאין לברך על טלית קטן אא"כ בגודל שתי אמות- 96 ס"מ אורך על 48 רוחב.
    ובכלל כתב, שיש הסוברים שבגלל ריבוי שיטות בענין גודל הבגד לא מברכים כלל על טלית קטן אלא פוטרים אותו בטלית גדול (שו"ת יחוו"ד ח"ה סימן ב).
    ויש דעות שסוברים שאם לא מדובר בטלית מצמר רחלים אז אין לברך עליה עיין בספר שערי תפילה לרבי יעקב רקח לפחות לדעת מרן השו"ע שחיוב בגד בציצית מן התורה רק בצמר רחלים.
    בברכה, ויקטור בוחניק רחובות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל