לתרומות לחץ כאן

העברת גופה מהארץ לקבורה בחו"ל

האם מותר להעביר גופה של אישה שנפטרה באופן לא צפוי בהיותה בטיול בארץ, כדי לקבור אותה ליד בעלה בבית קברות יהודי בחו"ל

תשובה:

שלום רב,

אישה זו אמנם נפטרה באופן לא צפוי, אבל ודאי זכתה שתקבר בארץ ישראל, ואין לשלוח את גופתה לחו"ל, למרות ששם הוא מקום קבורת משפחתה (בעלה).

בשורות טובות

מקורות:

בשו"ע יו"ד סי' שסג סעי' ב' נפסק "אין מוליכים מת מעיר שיש בה קברות לעיר (אחרת), אלא אם כן מחוצה לארץ, לארץ". ושם ברמ"א הוסיף עוד שתי אפשרויות להוציאו מהעיר שנפטר בה. אם קברי אבותיו בעיר אחרת, או אם הוא עצמו ביקש זאת קודם פטירתו. ואכן באור שמח (הלכות שמחות פי"ד הט"ו) הביא ראיה נפלאה לכך מהגמרא בב"ב (קיא,ב) שדנה על מקום קבורת אלעזר בן אהרן הכהן, כתבו בפסוק ביהושע: "ואלעזר בן אהרן מת ויקברו אותו בגבעת פנחס בנו", והקשו בגמרא: וכי מנין לפנחס שלא היה לו לאלעזר? אלא, מלמד שנשא פנחס אשה ומתה וירשה".

והוסיף האור שמח, הרי אלעזר הכהן היה כהן גדול וכתב הרמב"ם (כלי המקדש פ"ה הלכה ז'): "ובית יהיה לו מוכן במקדש והוא הנקרא לשכת כ"ג, ותפארתו וכבודו שיהיה יושב במקדש כל היום, ולא יצא אלא לביתו בלבד בלילה או שעה או שתים ביום, ויהיה ביתו בירושלים ואינו זז משם". ובזמנם שילה היתה כמו ירושלים, כלומר, אלעזר הכהן ודאי חייב להיות שנפטר בשילה, ובכל זאת נלקח לקבורת מקום משפחתו בעיר אחרת לחלוטין.

אולם ברור שמעלת הקבורה במקום משפחתו של הנפטר אינה עולה על מעלת הקבורה בארץ ישראל, לכן אין שום מקום להוציאה מארץ ישראל ולקוברה בחו"ל. בפרט שהיא לא ביקשה זאת בפירוש. ראה בתשובות והנהגות ח"ג סי' שע שנשאל גם בשאלה דומה על מישהו שנפטר בארץ ישראל וביקר לקוברו בחו"ל במקום קבורת משפחתו. כלומר, הוא ביקש זאת בפירוש קודם פטירתו. ובכל זאת פסק הגר"מ שטרנבוך שאין להוציאו מארץ ישראל, ראה שם שהרחיב בסוגיה זו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל