לתרומות לחץ כאן

סדר נטילת ידיים בבוקר

שלום כבוד הרב, עיינתי בשאלות ולא הצלחתי להבין כל כך מה פשר הדבר שאתה אומר כשאדם קם בבוקר וחייב ליטול מימיו לפני שנוטל את ידיו.
לאחר צרכיו, יברך קודם על נטילת ידיים ואז אשר יצר?
ואם מספיק ליטול את הידיים קודם, מדוע צריך לברך על נטילת ידיים, לגשת לצרכיו, ואז שוב לברך נטילת ידיים ואז אשר יצר?

אשמח שתעשה סדר בדברים

תשובה:

שלום רב

בנושא של נטילת ידים בבוקר יש שני ענינים שונים שאינם קשורים כלל: א. נטילת ידים משום רוח רעה. נטילה זו צריכה להעשות מיד שיעור משנתו, ולכתחילה אסור ללכת ד' אמות בלא נטילת ידים, והמדקדקים אף מכינים להם מים ליד המיטה שיוכלו ליטול את ידיהם מיד. על נטילה זו לא מברכים וכל מטרתה כאמור להעביר רוח טומאה. ב.מלבד זאת יש חיוב נוסף, שבטעמו נחלקו הראשונים: לדעת הרא"ש יש חיוב ליטול ידים כהכנה לתפילה שתעשה בידים נקיות. לדעת הרשב"א, הואיל והיהודי הוא בעצם כמו כהן העובד עבודת ה' כל היום, מוטל עליו החיוב כתחילת עבודתו ליטול ידיו כמו הכהנים שהיו מקדשים ידיהם בכיור שבבית המקדש.

ולכן, הנטילה שאדם עושה מיד כשהוא קם לא מועילה לו לקיום הדין השני, שכן שם אנחנו חוששים לדעת הרא"ש שמטרת הנטילה לנקות ידיו לפני התפילה, והנקיות הזו הרי מתבטלת בכך שהוא עושה צרכיו, וממילא לא די בנטילה הראשונה ולא ניתן לברך עליה, ולכן יש ליטול ידים פעמיים, פעם ראשונה כי אסור לעשות שום דבר לפני נטילת ידים להעברת רוח טומאה, ונטילה שניה לצורך נקיותן לתפילה, ועל נטילה זו יש לברך.

יום נעים.

מקורות:

ראה משנה ברורה וביאור הלכה בתחילת סי' ד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל