בס"ד.
שלום,
החזון עובדיה מביא בחלק ה' עמוד קמח שמותר להעביר קו עם האצבע על חלון שיש עליו אדים ורק לכתוב או לציייר ממש עליו אסור.
מה מקור ההיתר להעביר קו על חלון כזה או לעשות קו עם הצפורן ע"ג נייר דק.
תודה.
תשובה:
שלום רב
ראשית יש לציין, שעשיית קו, גם באופן האסור, כלומר בעט על דף נייר, אינה אסורה אלא מדרבנן, כמבואר במשנה ברורה בסי' ש"מ ס"ק כ"ד. כמו כן, כתיבה על אדים היא בכלל כתיבה שאינה מתקיימת שאף היא אינה אסורה אלא מדרבנן, כמבואר שם ס"ק כ. ובצירוף שני הענינים האלו יחד, כתיבה שאינה מתקיימת בקו בעלמא, התיר השו"ע בסי' ש"מ סעי' ה', וכפי שביארו במשנה ברורה שם ס"ק כ"ג. כך שלא מדובר בהוראתו של הגר"ע יוסף זצ"ל אלא בשולחן ערוך מפורש.
בהצלחה רבה
הגעתי לתשובתכם כאן. שתי שאלות ברשותכם:
א. האם סימון ע"י קו באמצעות כתיבה מתקיימת (עט על נייר) עדיין דרבנן גם כשהסימון מצביע על משמעות מסוימת (כמו שכתיבה ע"י אותיות מצביעה על משמעות מסוימת, כך ע"י הקו הזה באופן שזה כתב סתרים וכד' שכמה אנשים בודדים מבינים מה הכוונה)?
ב. אם אני רואה מישהו שסתם משעמום מקשקש קווים על בקבוק קולה קר שיש בו אדים, יש להעיר לו או שזה עדיין בגדר סימון קו על דבר שאין מתקיים שמותר כמו שכתבתם למעלה? ישר כח
יכול להיות שכתב סתרים זה כבר דבר בעל משמעות שאסור גם מהתורה.
זה עדיין סימון קו חסר משמעות.
השאר תגובה