לתרומות לחץ כאן

מסחר עם ערבים פלשתינים

כבוד הרב שלום רב,

רציתי לדעת בבקשה האם מותר לסחור עם פלסטינים שגרים באזורים שתחת שליטתם? האם אין כאן אולי בעיה של מימון עקיף לטרור, וספק או לפחות ספק ספיקא של פיקוח נפש? הרי לדוגמא אם אנחנו קונים מהם מוצרים, חלק מהכסף שלנו עובר כמיסים לרשויות שלהם, ויתכן שהם משתמשים בו נגדנו בח"ו טרור, הסתה ואמצעים אחרים דומים. כמובן שיש גם אפשרות שחלק מהכסף עובר ישירות גם לסוחרים שנגועים באופן כזה או אחר לטרור. אז מה הדין לדעתכם בעניין הזה? כמובן שבתור אדם שמשתדל תמיד לאכול בשביעית יבול חו"ל ונכרי, העניין גם כן קצת מטריד אותי אישית. רק בכדי להקצין אפילו קצת יותר את השאלה, האם בזמן השואה היה מותר ליהודים לסחור עם גרמניה הנאצית? ואם התשובה היא לא, אז מה בבקשה ההבדל בין הנאצים ימ"ש לכל אוייב אחר שלנו?

נ.ב- אני כמובן גם יכול לחשוב על צד אחר לעניין, שלסחור עם הפלסטינים יש בזה משהו שבספק "אולי" , גם יכול לצמצם את המתיחות בקצת עם חלק מהם לפחות. אבל בכל זאת האם אין כאן חשש של העברת כספים שלנו לאויבים שעולולים להשתמש בו נגדינו במלחמה, הסתה וכולי (ואגב סביר מאד להניח בעיני שלצערינו הרב זה גם קורה במציאות במידה מסויימת). תודה רבה מראש

תשובה:

שלום רב

באופן כללי ברור הדבר שכאשר אתה סוחר איתם הכסף רובו ככולו אין סיכוי שיגיע לטרור. הטרור אינו מבוצע בדרך כלל על ידי סוחרים שמרויחים כספים, וגם לא על ידי הרשות הפלסטינית עצמה, אלא על ידי אנשים מיואשים ועניים או פועלים פשוטים שאין להם קשר עם מדינת ישראל, ועל כל פנים אינם נעזרים בכספיה לצורך הטרור. נכון הדבר שהממשל הפלסטיני מפצה את המפגעים, אבל הכסף הזה אינו תלוי במה שבא מאיתנו אלא הוא כסף אירני שמגיע לצורך המטרה הזו, ואדרבה, הם מקבלים תמיכה רחבה ממדינת טרור בתנאי שיתמכו במפגעים, כך שהקיום שלהם תלוי בתמיכה בטרור ואין לכך קשר עם כספנו שלנו. אתה יכול להיות סמוך ובטוח שאבו מאזן לא יוציא שקל אחד למען המפגעים אלא יעדיף לשמור אותו לעצמו… כל מה שהוא נותן הוא מכסף שמגיע אליו בהתץנייה שחלקו עובר אליהם. אמת, על מדינת ישראל מוטל להטיל עליו סנקציות על כל כסף שהוא מפנה לטרור אבל זה ענין אחר לגמרי.

מעבר לכך, במצב הנתון היום כלכלת ישראל תלויה בפועלים הפלסטינים ולא יעזור כלום, מאוד מצטדק ונשמע מעניין להתפס לעסק הזה בדיוק בנוגע למצות השמיטה, כאשר כל ענף הבנייה הנקיון סלילת כבישים תברואה וכו' וכו' בידי עם זה. שלא לדבר על בתי החולים המלאים סנטרים ערבים ועוד ועוד, זה פשוט בדיחה לדבר על זה בכלל… יש לי ידיד שמנהל רשת של סופרמרקטים, שאלתי אותו כיצד אתה מעסיק בימים אלו עשרות ערבים, אינך חושש שינסו לפגוע חלילה? והשיב לי שאם ינסה לתת את העבודה הזו ליהודים הוא יכול עוד היום לסגור את כל הרשת… הבעיה לא פשוטה אבל היא לגמרי לא באה לידי ביטוי רק במצות השמיטה.

לאחר שנסתדר בכל שאר התחומים בלי ערבים נוכל בהחלט לחשוב על כך גם בנוגע ל""הקלות מתבקשות"" במצות השמיטה…

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. תודה רבה על תשובתך המפורטת.

    קודם כל חשוב לי להדגיש שהשאלה שלי לא נוגעת במיוחד לשמיטה, אלא על כל מסחר שהו עם אויבים, ובפרט עם הרשות הפלסטינאית וחמאס ימש"ו ,ותושבי השטחים שתחת שלטונם.
    אני מסכים איתך לגמרי שכל התייחסות הזה בנוגע לעניין השמיטה בלבד, ולא לתחומי מסחר ותעסוקה אחרים במשק של פלסטינים, הוא לחלוטין לא רציני.
    אני לא בטוח שהטענה שלך שמי שמעורב ומבצע טרור הם רק או בעיקר, אנשים מיואשים ועניים או פועלים פשוטים, נכונה. המחשבה שאם רק היו נותנים להם רמת חיים יותר גבוהה, אפשרויות תעסוקה ולימודים גדולים יותר וכולי, היתה מצמצמת את הטרור, אני לא בטוח בכלל אם יש לה אחיזה במציאות. אולי בדיוק להפך! ככל שנותנים להם יותר כך הם גם מקבלים עיניים ותיאבון גדול יותר. בכלל כיום כשהמניע של הרבה מהפיגועים בארץ ובעולם הוא איסלאמיסטי בעיקרו ולא לאומני, ניתן גם לראות אנשים מאד מבוססים כגון רופאים ועורכי דין (אגב עו"ד גם שנתפסו לאחרונה בארץ), שמעורבים בפעילות טרוריסטית של דעא"ש, חמאס וכדומה שאר מרעין בישין ימשו"ז. רק להזכיר שאפילו אוסאמה בין לאדן ימשו"ז היה ממשפחה של בליונרים בסעודיה, ובטח לא מיואש כלכלית או פועל פשוט.

    בקשר לכסף שלנו שמגיע גם לרשות הפלסטינאית, ושזה כולל גם תשתיות כגון חשמל, מים, דלק וכד' (שאת זה האיראנים ימ"ש בוודאי לא יכולים לספק להם), ושגם הטרוריסטים שלהם משתמשים בתשתיות האלה ליצירת טילים ופצצות, פיגועי דריסה ח"ו וכולי, השאלה היא איפה ומתי בדיוק עובר הגבול ההלכתי בנושאים האלה?

    אגב יצא לי לפגוש בשנים האחרונות אישית סוחר בשטיחים פרסיים מקוריים, שגם היום קונה מאיראן (דרך גורם שלישי) את השטיחים שלו, ומוכר אותם בארץ. האם אדם כזה שקונה מסוחרים איראניים שטיחים, עובר על איסור הלכתי כלשהו, של מסחר עם אוייבים? (שכאמור כפי שציינת גם ממנים חלק גדול מהטרור בארץ).

    מה היו עושים בימי קדם כשעם ישראל היה במלחמה עם אחד העמים שבאזור, הפלישתים, אשורים, בבלים וכולי?.. האם הותר מסחר איתם באותם תקופות של מלחמה ובכלל? גם סביר להניח שגם בתקופת מלחמת העולם השניה והשואה, היתה התייחסות בהלכה למסחר עם גרמניה הנאצית ימשו"ז ועם תושבי גרמניה, אוסטריה וכדומה באותה תקופה (ע"י לדוגמא יהודים שחיו בארה"ב שהיו להם קשרים עסקיים איתם מלפני המלחמה)?

    אני מבין כמובן שמדובר בעניין מורכב מאד, וכפי שציינת בצדק הרבה מאד עסקים תלויים היום בעובדים הפלסטינים שלהם, ויהיו אולי ח"ו בסכנת סגירה וקריסה, עם לא יתירו להם להעסיק ולסחור איתם. יתכן שזו אכן גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה אני באמת לא יודע, אך מבחינה הלכתית פשוטה, הייתי רוצה לדעת מהם הם החוקים והגדרים המדוייקים שבהם מותר, ו/או אסור לסחור עם מדינה, רשות, עם שהוא אוייב שלנו ואנו נמצאים איתם במלחמה? ועם ידוע ואפשר אשמח מאד לשמוע על דוגמאות היסטוריות ופסיקות הלכתיות שהיו בנושא.

    שוב רב תודות מראש על הכל.
    בברכה וכל טוב

  2. אין ספק שעיקר הפיגועים הם כפי שהזכרתי מאנשים פחות מבוססים, והראיה, שאותם עו"ד ומורים שהגיעו לדאעש הסיפור שלהם הגיע מאוד מהר לכותרות מרעישות בעיתון… ולכן, לומר שכסף שבא לגורמים מסחריים מוצא את עצמו משרת ארגוני טרור זה באחוז מועט כזה שאין בו כדי לאסור, כאשר כאמור מדובר בנתח משמעותי בכל המערכת הכלכלית של מדינת ישראל.
    מה שכתבת לגבי תשתיות דלק מים וחשמל נכון בהחלט וציינתי בתשובתי הראשונה, שמדינת ישראל צריכה בהחלט לעשות חושבים בענין זה, ולכל הפחות לנכות מהתשלומים שהיא נאלצת להעביר, כל שקל שמגיע למשפחות של אסירים וכו', שכידוע מקבלים משכורת על בסיס קבוע דבר שמעצים את הטרור למימדים מפלצתיים.
    אינני מכיר כרגע התייחסות בפוסקים הקדומים על ענין זה, ומעניין לחפש.
    באופן כללי לא ניתן לטמון את הראש בחול, אנחנו מאמינים באמונה שלמה שהארץ כולה מובטחת רק לעם ישראל, וזה פשוט. אבל עד ביאת גואל צדק אנחנו מוכרחים לחיות כאן איתם ולא ניתן להתעלם מהם, מה צריך לעשות וכיצד, אינני יודע וב"ה אינני ממקבלי ההחלטות במדינת ישראל, אבל לא בטוח שהשיטה זה לחנוק אותם לגמרי עד שיהיו מיואשים עד מוות…
    מה שלי הפריע זה לא שאלתך, "התנפלתי עליך" בגלל שמזמן יש לי כעס על אנשים שמערבים צדקנות מעושה בויכוחים שלהם עם אנשים אחרים… הטענה שחובה לעשות היתר מכירה כדי להמנע ממסחר עם ערבים, לפי המציאות היום היא הזויה… אדם שרוצה להמשיך לעבוד ולהרויח בשמיטה ולסמוך על המתירים, זה ענין שלו, אבל לומר שהוא עושה זאת לשם שמים כדי שלא לספק פרנסה לערבים, כאשר הפועלים שלו עצמו הם ערבים, ואלו שבנו את ביתו הם ערבים והכל בסדר, זו שיטה דוחה ביותר.

  3. שבוע טוב,

    זה בסדר גמור כמובן אני הבנתי את כוונתך ושזה לא היה מכוון אישית כלפי השאלה שלי.

    אני מסכים אם מה שכתבת, ואני גם לא חושב שלחנוק אותם זו הדרך. רק שהמציאות מוכיחה שזה גם לא עוזר בכלל כשנותנים להם אפשרויות כלכליות, לימודיות ואישיות גדולות, ומה שקורה כיום באירופה מוכיח את זה. בסופו של דבר בלי להכליל את כולם כמובן, אבל אין כמעט מקום על הגלובוס שיש בו ריכוז של מוסלמים וערבים, שאין של בעיות של טרור וכולי. משום מה גם כשהם מקבלים את ההזדמנויות להתקדם ולשפר את מצבם, בכל פעם זה לא מצליח. מבחינת פעילות טרוריסטית שלהם, זה נכון כמובן שרוב רובם של מבצעי הפיגועים הם אנשים פשוטים, למרות שיש גם ולדעתי זו גם תופעה שגדלה בשנים האחרונות, של כביכול "אינטלקטואלים" שלהם שמעורבים יותר ביותר בטרור ובטח שבהסתה לטרור. הנזק שאותם אינטלקטואלים האלה שלהם עושים, הוא כנראה גם בסופו של דבר הרבה יותר גדול ח"ו, ממה שמפגע בודד כזה או אחר יכול לעשות עם סכין. חלק מה"אינטלקטואלים", תומכי ומסיתים לטרור נמצאים גם אצלינו בתחפושת של חברי כנסת, ובטח שגם ברשויות וארגונים הפלסטינים בארץ ובחו"ל. בכל מקרה אני מתנצל שאולי הדיון הזה קצת סטה וכנראה לא ממש שייך לאתר הזה.

    בקשר לעניין השמיטה עצמו, כעקרון אני מסכים אם מה שכתבת וזה נשמע לי לפחות מאד הגיוני, רק שמאידך חשוב להבין מדוע לדוגמא הגר"ע יוסף זצ"ל, ראה את הדברים אחרת לחלוטין, ואף לאחרונה יצאו סרטונים מפורסמים שבו הוא אמר אם אני זוכר נכון שהיתר המכירה הוא גם לכתחילה, ושזה בזבוז של כסף על כדומה. קראתי לאחרונה גם מאמר בשם הרב מאזוז שלט"א שיצא מאד נגד קניית תוצרת של פלסטינים השמיטה, ואף קישר בין זה לבין גל הטרור הנוכחי וגם הקודם שגם כן החל במוצאי שנת שמיטה קודמת.

    אני כאמור לא אוכל ב"נ היתר מכירה ואני נוטה להסכים אם דעתך (למרות שאין לי כמובן את הידע המספיק ואפילו לא קרוב לזה בכדי להכריע בדבר), רק שמעניין וגם חשוב להבין מדוע בכל זאת גדולי עולם ובפרט הגר"ע יוסף זצ"ל חשבו אחרת?

    שוב המון תודה!
    בברכה

  4. בנוגע לאופן ההתנהלות עם הבני דודים שלנו אין לי עמדה, הצדדים הוצגו וקטונתי מלהכריע. אנחנו באמת בבעיה איתם, אין מה לדבר…
    בנוגע להיתר מכירה, הגר"ע יוסף הורה לבני תורה שלא לאכול היתר מכירה, אף שסבר שיש לו תוקף ואפילו לכתחילה לבני המון העם. אולם ידוע שרבים חלקו עליו בזה, ומחלוקת זו ימיה כימי עולם, ולדעת הגרי"ש אלישיב הגר"ח קנייבסקי ועוד המכירה אינה נחשבת לכלום, ודומה שכיום מנהג כל בני התורה בארץ שלא לסמוך על היתר מכירה. את תשובתי כתבתי על פי דעות אלו. ושים לב, שכתבתי שהרוצה לסמוך על היתר מכירה על פי הוראת רבותיו זו החלטה שלו, מה שכואב לי הוא הצדקנות המזויפת שמנסה להפוך את המחמירים בענין ללא לגיטימים ול"חברה תומכת טרור"…

  5. בקשר להגר"ע יוסף זצ"ל, קשה מאד לדעתי להבין ולפרשן את דבריו אחרת, לאחר שיצאו סרטונים שבו הוא אומר פעם לנכדו, ופעם אחרת לרבה של צרפת, הרב סטורק שליט"א. באופן הברור ביותר להבנתי הצנועה, שההיתר הוא לכתחילה, ואם אני לא טועה, לאו דווקא רק להמוני העם. הוא אמר לו באופן ברור שזה בגדר של מנהג חסידות אישי, אך אין להורות לאחרים כך. בבקשה חלק מאמר שהתפרסם בזמנו בנושא:

    "בוידאו נראה רבה של צרפת הרב יוסף חיים סירטוק מתייעץ עם מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל בנושא היתר מכירה, מרן הגר"ע יוסף נשמע נחרץ שהדבר מותר לכתחילא ומי שרוצה להחמיר שלא יורה כך לציבור

    תמלול דברי מרן פוסק הדור רבי עובדיה יוסף זצוק"ל:

    אין שום הגבלות, זה מותר! אבל מי שרוצה לעשות חסידות, יעשה לעצמו, אבל לא להורות לאחרים. יעשה לעצמו כמה שירצה, אבל לאחרים יורה על פי ההיתר, כי הוא אמתי. ומי הוציא את ההיתר? הגאון רבי יעקב שאול אלישר, שהיה ראשון לציון לפני מאה שנה, והיה גאון עולם, הוא המציא את ההיתר, רק אנחנו הרחבנו אותו, כדי שלא יעשו עליו קושיות, אבל ההיתר הוא שלו, הוא המקורי. ועוד שהיה בזמנו חסידא קדישא, רבי רפאל מאיר פאניז'ל, והוא הסכים עמו.

    הגאון הרב פאניז'ל, היה במדינת תוניס, בשליחות מארץ ישראל, ומעשה היה, שהאריה פרץ את הסוגר של גן החיות, ויצא לרחובות, וכולם ברחו ממנו, רק הגאון הרב פאניז'ל קרב אצל האריה, לא פחד משום דבר, וגירש אותו כמו שמגרשים כלב, שאלוהו, איך לא פחד, אמר, מי שהוא צדיק ושומר בריתו, לא צריך לפחד משום דבר.

    אלו היו גאונים וצדיקים, והם כתבו את ההיתר, הם ראו בעוניים של הרעבים, שאין להם פרנסה, וריחמו עליהם.

    יש הרבה דברים כאלה, כמו מכירת חמץ, ומה יותר חמור, חמץ או שביעית? חמץ זה כרת, ושביעית בזמן הזה אינה אלא מדרבנן, וכולם עושים מכירת חמץ, ומרן כתב את ההיתר הזה בבית יוסף סימן תמח, ואף אחד לא מצפצף על זה, אבל כאן כל שבע שנים עושים צרות, עושים שלא כדין."

    שוב פעם קטונתי ואין לי שום דרך כרגע לפחות להבין את הדיון והמחלוקת הזו מספיק לעומק. יתכן גם שהגר"ע יוסף אמר טכתב דברים אחרים בנושא שאני לא מכיר, אך, לפחות ממה שנאמר לרב סיטרוק, ובזמן אחר גם לנכדו של הרב, הדברים נראים לי לפחות די ברורים, שההיתר הוא לכתחילה, וכל מי שרוצה לנהוג אחרת זו החלטה אישית ומנהג חסידות.

    כמובן שלעומת זאת צריך לקחת בחשבון כפי שציינת בצדק רב, שגדולי ישראל אחרים ובינהם הגרי”ש אלישיב זצ"ל הגר”ח קנייבסקי שליט"א, לא סברו/ים כמותו, ושלדעתם המכירה לא נחשבת כלל.
    בנוסף אני גם נוטה להסכים בהגיון לסברא שלך/ם כאן באתר, בדיון אחר שהשתתפתי בו כאן על ההבדל בין היתר המכירה למכירת חמץ, http://din.org.il/2014/09/03/במה-שונה-היתר-מכירת-קרקעות-בשביעית-ממכ/#comment-35466

    בכל מקרה בעניין של דעתו של הגר"ע יוסף בנושא, נראה שישנן דעות שונות בנושא לפרשנויות שונות למרות שהסרטונים הנ"ל נשמע לי אישית לפחות שדעתו היתה מאד ברורה בנושא.

  6. כאחד שמתגורר מעבר לקו הירוק וחווה את מרקם היחסים בין המעסיקים היהודים והפועלים הערבים, אני יכול לקבוע בברור שהעסקת הערבים הוא אחד הדברים שהכי מדכאים טרור. כי הטרור מגיע ממובטלים ומיואשים. שמעתי מחבר שתושב אחד הכפרים הערבים מסביב אמר לו שהוא וחביריו חושפים כל מחשבה של מישהו לטרור מחשש שזה יפגע בפרנסה שמגיעה להם מאיתנו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל