לתרומות לחץ כאן

מה כוונת הפסוק "הכל צפוי והרשות נתונה"?

שלום וברכה כבוד הרב

"הכל צפוי והרשות נתונה"
"והכל בידי שמיים מלבד יראת שמים"
אני מבין שהדבר היחיד שבבחירת האדם הוא לעשות טוב, לעשות חסד, ולשמור מצוות, לבחור בטוב ולא ברע, בדרך האמת ולא בדרך השקר.
ולגבי ממון ובריאות, המשפחה שנולדת אליה וכו', הכל קבוע מראש. אך גם להבנתי ניתן לשנות מספר דברים על ידי תפילה, תשובה, צדקה וכו' – לפחות אם זה לשם שמיים, לצורך התקרבות לה', לא זוכר אם זה כך במאה אחוז, אבל נראה לי.

רק מה הכוונה "הכל צפוי והרשות נתונה"
האם הכוונה היא שה' הרי יודע כמה מה נבחר, אם נבחר להיות רשעים או צדיקים, ובכל הניסיונות שה' נותן לנו, אפילו בכל המתנות שה' נותן לנו ואנחנו מפשלים והוא צריך לקחת מאיתנו לפעמים – הוא יודע כמובן כבר מראש במה נבחר?
והרשות נתונה, כלומר שזה לא שולל את הרשות שלנו לבחור. כי אין קשר בין הידיעה של האבא שמכיר את בנו עד החלקיק האחרון שלו, והוא יצר אותו, והוא יודע כבר מראש במה הוא יבחר מתוך הכרותו, אין קשר בין זה לבחירת בנו?
זו הכוונה בפשט אולי?

תודה רבה כבוד הרב
יום טוב בעזרת ה' :)

תשובה:

שלום רב

הגדרת מדוייק, וכבר עסקנו בזה באתר כמה פעמים בהרחבה, ראה כאן וכאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל