לתרומות לחץ כאן

השוואה בין צדיקים וגדולי ישראל

בס"ד.
שלום ויישר כח.
האם לא נכון ולא ראוי להשוות בין צדיקים וגדולי ישראל (כמובן בלי שישמע כגנאי ח"ו לאחד מהם) , כך שמעתי מס' פעמים מת"ח אבל לא היה לא מקור להנהגה הנ"ל או אולי בכל זאת יש חשש שיראה כגנאי לאחד מהם ומאבק לשון הרע לא נמלטנו. ועוד שמצינו השוואה ברורה כידוע בין נח לאברהם כדברי רש"י על פסוק "נח איש צדיק היה בדורותיו" ונראה לכאורה שמותר להשוות. אודה לקבלת מקור במידה ואכן לא ראוי לעשות כן.
תודה מראש.

תשובה:

שלום רב,

אין איסור להשוות בין צדיקים וכד', אבל לפעמים אם אנו הקטנים נשווה בין צדיק זה לצדיק אחר, זה עלול להראות מגוחך.. מי שאנו שאנו יכולים להשוות? וכי אנו יודעים היטב את הנתונים על כל אחד? זה נכון שגם אם חז"ל לא היו משווים בין נח לאברהם אבינו, אני חושב שיכולנו לעשות זאת לבד, מטרת חז"ל אינה להשוות ביניהם, ההבדל הוא ברור לחלוטין. אלא מטרתם היתה להסביר את הפסוק "נח איש צדיק תמים היה בדורותיו".

הייתי מוסיף דבר נוסף, גם אם בראשך עובר משהו על גדול אחד כנגד גדול אחר, אלו מחשבות ליגיטימיות, ועולות לפעמים בראשם של כל אחד. אבל העיסוק בנושאים אלו הוא מחליא את הנפש, לא זה מה שמצפה מאתנו הקב"ה. כל אדם בא לעולם כדי לממש את השאיפות ואת הצפיות ממנו, הנושאים הללו אינם בכלל השאיפות והצפיות…

הצטרף לדיון

13 תגובות

  1. אמנם יש להדגיש מה שכתב מרן החפץ חיים.

    הלכות לשון הרע, כלל ה', סעיף ג' ד'

    ועל פיתוי היצר שמשכנע את האדם שדבר זה אינו בכלל לשון הרע, על האדם לחשוב לעצמו כך:
    אם יתוודע לאדם שאחד פרסם עליו שהוא אינו חכם, כמה היה מתרעם וכועס עליו מדוע ראה לנכון לפרסם עליו כך. והיה מחליט בליבו שהמספר הוא רע לב ובעל לשון הרע. אבל כשאדם רוצה לעשות את זה לחבירו, פתאום אין זה נחשב בעיניו עוון כלל.
    ובאמת בענין זה יש יותר לשון הרע מענינים אחרים. כי לפעמים מספרים לשון הרע בגלל קנאת האמת, אבל בכזה לשון הרע זה רק מרוע לב. וגם בשאר לשון הרע לא תמיד מתקבל, אבל לשון הרע כזה מתקבל מהר.

    וכל זה שכתבנו, הוא אפילו אם רק אמר עליו שאינו חכם בעניני העולם. וכל שכן אם סיפר על איש שבעיני בני העיר נחשב חכם לתורה, ואמר עליו שאינו חכם כל כך, רק יודע מעט בתורה. ועל ידי זה נתמעט ממדרגתו. בוודאי בכלל עוון לשון הרע הוא, למרות שזה אמת. כיון שאין כוונתו לתועלת, רק להכפיש את חבירו באוזני השומעים. ועלול להיגרם נזק לזה שסיפרו עליו.
    כגון לומר על הרב בעיר שאינו חכם בתורה, רק יודע מעט פסקי הלכות שצריך בשביל להיות רב. עובר על לשון הרע דאורייתא, כיון שממעט את כבודו לגמרי, וגם יורד לפרנסתו כי אולי יפטרו אותו. וגם משפיל כבוד התורה וקיום מצוותיה כיון שלא יקשיבו לתוכחת הרב.

  2. אני חושב שאין שום בעיה כל עוד שאין זלזול
    החזון איש כותב שלדון בגדלותיהם ובמדותיהם הן הן גופי תורה ויש עשרות מקומות בחומש ובגמרא ובהלכה
    נ.ב.אפשר לקבל פירוט של עשרות המקומות

  3. בעיני יש טעות נפוצה בהבנת דברי החזון איש.
    אין סתם היתר כזה לרכל על גדולי תורה… זה הרי חסר הגיון…
    אלא שכאשר אדם מחפש לעצמו דרך, מי יהיה רבו? למי ישמע? מי בר סמכא לקבוע בדבר מסויים וכו', בענין זה הן הן גופי תורה לדעת ולברר מי הראוי לכם ולמי לשמוע.

  4. השווואה שאין בה זילזול כמו: הרבה הזה לומד בשיטת בריסק והרב הזה בשיטת וולוזי'ן זה בסדר גמור, אנחנו מדברים על השוואה לגבי יכולת ידע הבנה הכרת ציבור וכו'… זה כמובן זלזול ולשון הרע ומותר רק כאשר יש בכך צורך ותועלת

  5. לעניו"ד מה שהחזו"א כתב זה כן להשוות מי יותר "גדול"
    וכך גם אמר הרב גריינמן שזה הפשט
    ולכאורה אין שום מקום שכותב שזה אסור
    ומה שהחפץ חיים אומר זה רק אם אמר שאינו
    חכם כ"כ וע"י זה המעיט מגדלותו

  6. כאשר זה לצורך לדעת מי לקבל עלינו כמנהיג, לא סתם לרכל… זה חסר הגיון… גדול בישראל אינו גרוע מסתם יהודי… וברור שכאשר דנים מי יותר גדול נכלל בזה מי יותר קטן…

  7. דברי החזו"א "כי ראוי למחזיקים בתורת השם לדעת
    את גדוליה באופים האמיתי ואם הותר לדבר
    לה"רעל אומן באמנותולהאיש הדורש עליו לצורך
    לא כש"כ שמותר להודיעלמחזיקים בתורה וצריכים לדעת
    כי הידיעה של חכמי הדור לבם ומדותם הן הן
    גופי תורה" משמע שראוי לדעת זאת
    ומי שזה לצורך צריכים לדעת מדותיהם
    וזה פשוט שאחד מגדולי הדור יותר גדול מרב עיר
    או רב שכונה.

  8. הבאת את הראיה לדברי, זה בדיוק דומה לנושא של ידיעת האומן שזה נושא של לשון הרע לתועלת… וזה כמובן נכון, ככל שיש תועלת ואופי השיחה הוא לתועלת מותר, לרכל אסור.

  9. א"כ מה זה ה-10 המילים הראשונות של החזו"א
    וזה דבר ידוע שזה מה שהחזו"א מתכוון
    כמו שאמר הרב דב לנדאו ועוד…
    כך שמעתי שזה מה שהרב לנדאו אומר

  10. זה צורך למחזיקים בתורת ה' לדעת מי הוא הגדול מי הרב שכדאי לבל ממנו וללמוד ממנו, ודאי וודאי, אבל זה הכל בתנאי שזה המטרה של השיחה וזה גם אופיה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל