לתרומות לחץ כאן

הזזת מיחם חשמלי בשבת / חיתוך אבטיח בשבת / טלטול תבניות אפייה

א. בשבת הטתי את המיחם בעודו פועל ומחובר לקיר כדי להוציא ממנו מים חמים. האם זה מותר\אסור ולמה?
ב. כמו כן, חתכתי אבטיח שלם לפני הסעודה לקוביות, חלק קטנות חלק בינוניות (כגודל עגבנית שרי ויותר) וחלק גדולות. לא היה לי איפה לאכסן חצי אבטיח אז חתכתי את כולו. האם עברתי על טוחן (מאחר ולא חתכתי רק את מה שאני צריכה ולאלתר)?
ג. כמו כן, בארון היו תבניות אלומיניום שחשבתי שיתאימו לי, הוצאתי אותן מהשקית והתחלתי לסדרן אבל בסוף לקחתי תבנית ממקום אחר. האם זה אסור (בגלל שזה כלי שמלאכתו להיתר אך לא הצטרכתי)
ד. כמו כן בסוף הארון היה מכסה אותו הצטרכתי לקופסה בה שמתי את חתיכות האבטיח. הבעיה שבדרך הזזתי מיכל עם מסננת. האם זה מותר (כי זה טלטול מן הצד?)
האם אתם מעדיפים שאני אפריד את השאלות לנושאים ואשלח אותן בודדות?

תשובה:

שלום רב

1. אסור לטלטל את המיחם בשבת כלל, כיון שיש בו גוף חימום שדינו כאש, ונמצא שהמיחם הוא בסיס לדבר האסור [ואף שיש בתוכו גם מים, אין הוא נחשב כבסיס לדבר האסור והמותר כיון שחשיבותם פחותה ביותר, והכלי בפני עצמו הוא דבר חשוב, ראה ארחות שבת ח"ב עמ' פט ובמילואים שם סי' ז].

2. שיעור גודל החתיכות שנחשבות כטחינה לא נתבאר בפוסקים, והא גם משתנה מדבר לדבר, באבטיח יש להחמיר מחמת גודלו היחסי יותר מירק קטן [שכם גם חיתוך לחתיכות כאלו שבירק נחשב גדול באבטיח יחשב קטן, ולכן אין לעשות זאת אלא סמוך לאכילה, ואף זה בחתיכות גדולות מעט מהרגיל. ראה משנה ברורה סי' שכא ס"ק מה, ושמירת שבת כהלכתה פרק ו הערה ה [מהדורה הישנה].

3. תבנית אפייה נחשבת כלי שמלאכתו לאיסור, ואין לטלטלה בשבת שלא לצורך שימוש המותר או לצורך מקומה, ובאופן שאין כלי אחר המתאים כרגע לשימוש זה.

4. הזזת כלי זה נחשבת כצורך מקומה ומותר היה לעשות זאת בשבת.

עשי כפי שנוח לך.

בהצלחה רבה ושבוע טוב!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל