לתרומות לחץ כאן

לימוד תורה לעילוי נשמת אפיקורס

שלום לכבוד הרב,
האם מותר ללמוד תורה לעילוי נשמה של רשע וגם של אפיקורוס.
תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

אם שאלתך אם מותר, ודאי שמותר. אם שאלתך האם זה מועיל, כלל לא ברור שזה מועיל, וראה במקורות שיש הבדל אם זה על סתם אדם או בן על אביו. ויתכן שבכל אופן, אדם המוגדר כ"תינוק שנשבה" שונה, וצ"ע.

מקורות:

עי' בספר חסידים סי' תריא אם אדם לא למד ולא עשה ולא זכה במצוות ומעשים טובים אם לא נתן בחייו או לא נתן ממונו בחייו ביד נאמן לתת אחר מותו אילו אחרים נותנים בשבילו בית מלא זהב לא יועיל כי אילו היה כן מה היה מפסיד הרשע הרי נהנה בעוה"ז ולעתיד יורש נ"ע בטורח של זה וכ"ה בספרי האזינו אין מצילים האבות את הבנים ואפילו נותנים כל ממון שבעולם וראה בקונטרס חסדי עולם בסוף ספר חסידים לסי' תרה שהביא מתשובות הגאונים שאין הנאתו של אדם מזיו השכינה אלא לפי מעשיו ואפי' כל צדיקי עולם ביקשו עליו רחמים וכן צדקות שנעשו לזכותו אין מועילים לו. וראה עוד בבית יוסף או"ח סי' תרכא בשם הרוקח ריז שנתינת צדקה עבור המתים מועילה רק באופן שאילו היה אותו המת בחיים היה נותן צדקה אז תועיל לו קצת אבל אם נתן עבור מי שלא נתן בחייו אין מועיל. ועעי' עוד בשו"ת שבט הלוי ח"ב קכה בשם ראשון לציון.

אמנם, בן על אביו, כתב בשו"ת אגרות משה (יו"ד ח"ד סי' סא אות ו') להוכיח מהגמרא בסנהדרין (קד,א), שאפילו אם הוא אפיקורס גמור, יש זכות לאב שהבן עושה זכויות עבור אביו, לומד לעילוי נשמתו, אומר קדיש וכו'.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. שאלה לי למעשה ואשמח לשמוע את דעת הרבנים במקום חשוב זה
    יש קרוב משפחה חילוני לחלוטין מבוגר שבמסגרת הקשר שלי הבריא והטוב אוכל לפנות אליו במפגש משפחית שהולך להתקיים ולהציע לו באופן חד פעמי לתרום לכולל שאני מכיר מקרוב והיא תרומה מהודרת לת"ת
    אסביר לו שאחר 120 שלו אוכל לתת לעילוי נשמה שלו אם יתרום לת"ת בחייו לאור מה שכתבתם בתשובה שרק אם נתן בחייו אפשר לעשות לע"נ
    השאלות – בבקשה רבנים השיבו עליהם באופן מלא אם אפשר
    1
    האם זה אכן יהני שהרי נותן רק חד פעמי בגלל בקשתי? זה רק פעם אחת ורק כי ביקשתי מהטעם שהזכרנו? אולי לכך לא כוון ספר החסידים, והכוונה שצריך לתת כמה פעמים ??
    2
    האם יכול לתת גם עבור אשתו ויהני עבורה?
    3
    האם יש מינימום לתרומה
    4
    האם מותר לקחת ממנו למטרה זו? או שחלילה אמרינן הלעיטהו?
    5
    האם העובדה ששרת בצה"ל ובזכותו יש לומדי תורה זה כבר נחשב שתרם לת"ת או שלא דמי , ותרומה יש לה ערך משלה

  2. אין להחמיר בענינים אלו ובודאי כל מה שאפשר לזכותו ולעוררו יועיל מאוד ויהיה אפשר לתת גם לאחר מותו.
    אלא שאם בדידי הדבר תלוי לא הייתי אומר לו משהו החלטי כזה, שהרי יכול להיות שזה ימנע ממנו מלהשאיר כסף לצדקה אחרי מותו ומה הרווחנו… ודאי שעכל פי פשט הדברים עדיף שיתן ויעמוד לו לזכות ובפרט שהוא מן הסתם תינוק שנשבה ועוד.
    אלא יש להביא לו את הדברים באופן מרוכך, שעיקר הזכות של הצדקה היא באופן שאדם נתן גם בחייו וגילה דעתו שהוא מחשיב את הצדקה גם כשיש לו מה לעשות עם הכסף, וכך תהיה לו זכות גדולה יותר גם לאחר מותו.
    אין הבדל פעם אחת או שתים, מה גם שאני כמעט בטוח שנתן צדקה בחייו, גם חילונים נותנים לעיתים לדבר כזה או אחר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל