לתרומות לחץ כאן

בת מצווה בספירת העומר

האם מותר לערוך בת מצווה בתאריך 30.4.15?
מדובר במסיבה באולם.
אודה לתשובתך

תשובה:

שלום רב

אין לערוך מסיבת בת מצוה עם מוזיקה בימים אלו. סעודה משפחתית ללא מוזיקה – מותרת.

מקורות:

מסיבת בת מצוה הנערכת לבת אינה נחשבת סעודת מצוה, כמבואר בשו"ת אגרות משה או"ח ח"א (סי' ק"ד) ח"ב (סי' צ"ז) וח"ד (סי' ל"ו), ולכן אין לקיימה בימים אלו עם מוזיקה וריקודים, לפי שבודאי אין היא עדיפה על מסיבת בר מצוה הנערכת שלא בזמנה.

 

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. מי המציא את המושג " בת מצוה " אין דבר כזה ביהדות זו המצאה בלבד ואין שום הלכה עליה .
    כמו " חינוך בית " אין מושג כזה של מסיבה ורש"י אומר " דר בו " .

    מכאן בכלל מדוע לקיים " בת מצוה " ולהעלות שאלות הלכה כי אין מושג כזה ואין הלכה . מכיוון שכך לדעתי אין לערוך מסיבה וכל שמחה מסוג זה שאין לא יסודות ביהדות , בספירה העומר.

    יש לדחות לדעתי (אולי הטועה) לאחר ספירת העומר ולא יקרה כלום .
    ומנהג דחיית " בר מצוה " שהוא יותר מעוגן בהלכה וביהדות ידוע ומוכר שיש נוהגים שיעלה לתורה במועד ואת יום המסיבה באולם יערכו מאוחר יותר גם כמה חודשים הכל תלוי בנסיבות . ועושים זאת לא בשל ספירה עומר כי אם בכלל מכל מיני סיבות למרות שבפועל יכולים לקיים המסיבה באולם במועד .

  2. לגבי מסיבת בת מצוה דבריך תואמים לתשובתי. לגבי חנוכת הבית כתב הים של שלמה כידוע שבארץ ישראל היא סעודת מצוה ובחו"ל אם אומרים שם דברי תורה. בר מצוה ביום המתאים היא סעודת מצוה, וראה בענין זה הרבה תשובות באתר.

  3. יש לעיין ביחווה דעת חלק ב' סימן כט', שם הביא מרן הרב הגרע"י זצ"ל מכמה פוסקים שבת מצווה נחשבת כסעודת מצווה, עיי"ש מסקנתו.

  4. למעשה מסקנתו שם שבעצם אינה סעודת מצוה אלא שאם יאמרו שם שירות ותשבחות ודברי תורה היא תהיה סעודת מצוה לכן ההוראה במקומה עומדת, וכן נראה לי מנהג ישראל שלא מקפידים לעשות בת מצוה לילדה [בדור האחרון עושים מסיבות לנשים וכדומה, אבל זה לא היה בדורות עברו וגם היום לא מביאים גברים ולא מצריכים מנין, זה רק אירוע יפה של תשומת לב לבת מצוה].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל