לתרומות לחץ כאן

האם מותר לברור בשבת פסולת שיש בה קדושת שביעית משאר הפסולת?

שלום,
כיצד יש לפנות ולסדר משולחן שבת לאחר הסעודה שאריות של לחם, שאריות פירות וירקות (עם קדושת שביעית) , שאריות אוכל וכלים בלי לברור?
תודה רבה!

תשובה:

שלום רב

לרוב, כאשר השאריות מונחות על השולחן בריחוק זה מזה אין הדבר נחשב כתערובת וממילא אין בכך איסור בורר. בהנחה שיש תערובת של פסולת על השולחן יש כאן אכן שאלה מענינת שדנו בה פוסקי זמנינו, שכן הכלל הוא שאין ברירה בפסולת מתוך פסולת, וזאת משום שמלאכת בורר ענינה תיקון האוכל שמעורב בה פסולת, וכאן שהכל פסולת אין בהפרדה כל איסור. לכן מותר לשפוך מרק לכיור אף שהירקות מסתננים על ידי הרשת של הניקוז ומושלכים לאשפה [כדי למנוע סתימה וכדומה]. ואם כן, לכאורה גם כאן, כיון שהכל פסולת אלא שחלקה הולך לפח שמיטה הוא מושלך בדרך כבוד וכו' אין דין בורר. מאידך, כיון שיש צורך רוחני בברירה, למנוע בזיון מהפירות או מהלחם, יש ברירה מובן מסויים של תיקון, ואכן להלכה החמירו בכך הגר"נ קרליץ שליט"א והגר"ש וואזנר שליט"א, הובאו דבריהם בס' ארחות שבת ח"א עמ' קמד. לדעתם נצטרך לקחת את התערובת כולה לתוך שקית ניילון ומשם לפח השמיטה, בלי לברור.

אבל שוב, כאמור בדרך כלל לא מדובר בתערובת.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. אהבתי את הסיומת של התשובה .

    יחד עם זאת ברירת פסולת מתוך פסולת ללא קשר לקדושת שביעית .
    ברירה פסולת מתוך פסולת אינה לעולם אסורה .
    למדתי פעם ואפשר שעבדכם תורה כי אני לומד…

    למדתי שיש פסק הלכה ברור האומר שניתן לברור העצמות מתוך פסולת כדי להביאם לבעל חי הגדל אצל שם כמו חתול כלב וכו'.

    כאשר המטרה לברור העצמות לתת לכלב או לחילופין לברור העצמות מתוך הפסולת כדי לתת לחתול או לכלב פסולת מזון ללא עצמות לבל ייחנק .

    בברירה הנל הפרדת העצמות מתוך הפסולת יש תיקון ממש ובכל זאת מותר לעשות כן

  2. כאשר אתה בורר עצמות כדי לתת אותם לכלב, זה נקרא אוכל מפסולת, כיון שאתה מוציא את מה שאתה צריך, כשאתה מוציא עצמות כדי שהכלב לא יחנק מהאוכל, זה פסולת מאוכל והדבר אסור [אלא אם כן הן עדיין מחוברות שבזה יש מחלוקת ידועה ויש מבני ספרד שהקילו בזה כידוע, ובני אשכנז נוהגים להחמיר כהוראת המשנה ברורה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל