לתרומות לחץ כאן

איסור ערכאות

בוודאי שאסור לדון בערכאות. השאלה האם מותר להגיש תביעה בערכאות ולא להגיע לדיון. אם כן, נשאלת השאלה אם לא מגיעים לדיון אז מה הטעם להגיש תביעה בערכאות. הנימוק לכך הרבה אנשים בחוג שלנו רואים את הרבנים כחלק מהם ולא די שאין להם מספיק יראת שמים אלא שהם מתייחסים לרבנים כמו בשטיבלך לצערנו , ולכן תביעה בבית דין זה בכלל לא מזיז להם הם גם אלופים לשקר ולעוות את הדין ואין להם מורא מבית הדין שכתוב ששכינה שורה בבית הדין , לכן אנשים מהסוג הזה כאשר מגישים נגדם תביעה בבתי משפט הם לא ישנים טוב בלילה והם מפחדים לשקר הקראתי חבר שאמר לי שהוא מגיש תביעה בבית משפט ועל הנתבע להגיש כתב הגנה והנתבע יודע שאם ייתפס בשקר עונשו יהיה חמור ולכן כבר בכתב ההגנה עושה הוא חשבון נפש ומעמיד את הדברים קרוב לאמת מבחינתו , דבר שמביא אותו להסכים לפשרה לפני הדיון בשבוע שולח החבר אדם שלישי להציע לו להתפשר ואם הסכים הרי שהעניין ניגמר בין הצדדים בפשרה , במידה ולא הסכים מציע לו לעצור את הליך התביעה בערכאות ולפנות לבית דין ואם גם לזה הוא לא מסכים אז ממלא כבר מותר לכל הדעות להמשיך בערכאות לסיכום השאלה האם מותר להגיש תביעה בלבד בערכאות ולא לדיון בפועל בכדי לאלץ את הנתבע להתפשר עם התובע הערה צדדית מדוע בית הדין מבקש מייל אם אני לא מקבל את התשובה למייל . אני צריך תמיד לחפש את התשובה לשאלה בכל השו"ת.

תשובה:

ראשית אתייחס לסיפא של דבריך, במקרה זה המייל שכתבת הוא שגוי, לכן אתה לא מקבל כל הודעה עם הפניה לשאלה שנענתה. אנא הקפד על מייל תקין, כך גם תהיה לך בקרה אם השאלה נענתה או לא.

לעצם השאלה, האיסור בערכאות הוא אכן דיון בערכאות. אולם פני לערכאות לפעמים גם אם בתחילה המטרה היתה רק "לאיים" בסופו של דבר הדיון נגרר לערכאות. וצריך להזהר מכך.

מה שאתה מציג כאן שאדם לא פוחד שקר בבית הדין אולם הוא פוחד לשקר בבית המשפט, אני לא יכול להתכחש לגמרי לעובדה זו. היא קיימת, אם כי בשוליים, רוב האנשים אינם משקרים בבית דין. זה איסור דאורייתא לשקר בבית דין – מדבר שקר תרחק. וגם אם אין איסור שקר בדברים אחרים לפחות לא מדאורייתא. לדעת כולם בבית דין יש איסור דאורייתא, אפילו אם השקר הוא כדי להעמיד את הממון שלשיטתו ממילא מגיע לו. (ראה שבועות לב,ב). כך שזוהי הסיבה שרוב האנשים אינם שמקרים בבית דין.

הסיבה שאדם פוחד יותר לשקר בבית משפט, הוא בגלל העונשים הצפויים לו. אבל דומני שיש לך צורך לחדד את האיסור הליכה לערכאות.

יש איסור לחלל שבת לאכול חזיר וכן הלאה, וכי היית מעלה על דעתך שאם חברך היה מפסיד לך כסף, היה מותר לך לחלל שבת?? או לאכול חזיר?? ודאי שלא! אז מדוע באיסור הליכה לערכאות, אתה מבין שאם הדרך להשיג את הכסף שלך עוברת דרך ערכאות מותר לך לעשות זאת?? הסיבה שאנשים מקבלים היתר ללכת לערכאות לפעמים גורמת לחוסר הבנה. אין ספק שהאיסור הוא איסור גמור. כשיש היתר מבית דין, הסיבה שמותר הוא מפני שאז ההתייחסות היא כאילו הם שליחים שת בית הדין לדון את הנתבע שמסרב לבוא לבית הדין. ולכן אין זה נחשב להליכה לערכאות. ראה בכלי חמדה פרשת משפטים שמסביר את הנושא בהרחבה.

שיהיה בהצלחה ושבת שלום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל