שאלה:
שלום כבוד הרב :) הגשתי תביעה בבית משפט אזרחי לגבי הודעות ספאם ששלחו לי ואני רוצה לדעת האם יש בעיה להגיש תביעה שלא בבית דין רבני. התביעה כבר הוגשה, מה עלי לעשות אם אזכה בכסף? האם זה גזל? אם כן, מה לעשות עם הכסף? התביעה הוגשה מתוקף חוק מדיני האוסר שליחת הודעות ספאם ללא אישור מפורש מהמקבל אותן. תודה רבה.
תשובה:
שלום וברכה,
בפנייה לערכאות יש איסור של מרים יד בתורת משה ח"ו. מלבד זאת אם התביעה אינה בר תוקף הלכתי, הרי שהכסף שהוציא בערכאות נחשב לגזל.
לפי הלכה אין מקום לפיצוי כספי על שליחת הודעות ללא אישור. בית דין יכול לאסור זאת אבל לא לחייב פיצוי כספי. ולכן יש להסיר את התביעה מבית משפט. ואם כבר קיבלת את הכסף מהנתבע יש להשיב לו את מלוא כספו.
אמנם אם מדובר בהודעות ספאם מסוכנות – שמנסים להשתלט על מידע פרטי, או לחסום מייל של אנשים, מותר לתבוע אותם כדי להציל עשוקים.
בהצלחה.
האם תביעות שמצילות עשוקים כוללות תביעות נגד גורמים שמתרימים כסף למוסדות שאני לא רוצה לתרום להם, כמו קבר רחל?
אסור להתלונן או לתבוע על מוסדות ששולחים הודעות. יש להתריע במוסדות שלא ישלחו יותר.
ומה קורה אם אותם מוסדות שממשיכות בעבירה לאחר שמתריעים בפניהם?
האם אז ניתן לתבוע אותם?
התרעתי במוסדות והם ממשיכים. מה לעשות?
לתבוע בבית דין שיפסיקו.
אסור לתבוע בבית משפט. יש לפנות לבית דין.
מדוע צריך להחזיר את הכסף שנתבע והרי יש חוק שאומר שעל כל הודעת ספאם או צינתוק צריך לשלם 1000 ש"ח אז למה זה לא נחשב דינא דמלכותא דינא או מנהג המדינה?
לפי הלכה אין חיוב תשלומים על הטרדה של צינתוק. ותוקף של דינא דמלכותא לא שייך רק בדברים שקשורים לניהול המדינה ולא בדברים שבין אדם לחברו. מנהג המדינה לא מחייב רק בדברים שעל דעת כן התחייבו, אבל כאן זה לא שייך.
תודה רבה על תשובותיכם באתר.אבל אני רוצה לשאול כי אחרי שעיינתי בדברים אלו עדיין זה לא ברור לי ,היות והרמ"א בחו"מ בסוף סימן שס"ט סעיף י"א כותב: דלא אמרינן דינא דמלכותא אלא בדבר שיש בו הנאה למלך או שהוא לתקנת בני המדינה .
ומדוע שלא נאמר שהקנס שאמרה המדינה לקחת מאותם אנשים שעושים צינתוקים נועד בשביל תקנת בני המדינה?
במה זה שונה ממאות סוגים של קנסות שהמדינה מטילה על אזרחיה כדוגמת חניה בכחול לבן מבלי לשלם ?
בעצם המדינה אומרת שאני משיתה קנס למי ששולח צינתוק ופלוני יכול לדרוש אותו מאלמוני ? בדיוק כמו שפקח הוא שליח של המדינה לקחת את הקנס אז אני יכול להיות המיופה כח לקחת את הקנס לעצמי בדיוק כמו שהמדינה מחליטה לחלק כספים מסוגים שונים לאזרחיה והכל במסגרת תקנת בני המדינה?
חוקים שקשורים לניהול המדינה החוק קובע, אבל בדברים שבין אדם לחברו אין תוקף לדינא דמלכותא אלא צריך שבית הדין יגזרו.
השאר תגובה