לתרומות לחץ כאן

עשיית מלאכה קודם הבדלה

שלום,
בצאת השבת הייתי מאוד טרוד. אחרי שהדלקתי את נר ההבדלה (לפני הקידוש על היין), נזכרתי שלא אמרתי "אתה חוננתנו" בערבית ולא אמרתי "ברוך המבדיל". מה אומר הרב?
תודה

תשובה:

שבוע טוב,

מה יש לומר? עשייפעם הבאה עליך להזהר. כתב בשו"ע (סי' רצט סעי' י'): "אסור לעשות שום מלאכה קודם שיבדיל, ואם הבדיל בתפלה מותר אף על פי שעדיין לא הבדיל על הכוס. ואם צריך לעשות מלאכה קודם שהבדיל בתפלה אומר המבדיל  בין הקודש ובין החול בלא ברכה, ועושה מלאכה". וכתב שם במשנה ברורה שאפילו מלאכה שהיא מדרבנן אסור לעשות.

אכן הדבר אינו נחשב חילול שבת, אלא זוהי גזירת חכמים כדי שלא ישכח להבדיל, וכיון שודאי עשית דבר זה בשוגג. ואם כך, ראוי להוסיף שדעת הנתיבות המשפט (חו"מ סי' רלד) שאיסור דרבנן בשוגג אינו חטא. שכן חכמים תיקנו רק על המזיד. וברור שעשיית מלאכה קודם הבדלה הוא איסור מדרבנן. אולם הרבה אחרונים חולקים עליו, וסוברים שיש איסור גם עבירה דרבנן בשוגג. לכן לראוי לשהתדל שדבר כזה לא יקרה לך שוב.

 

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. נראה ברמ"א על המקום שמעיקר הדין נהגו כשיטות הראשונים שהדלקת הנר שאינה מלאכה חשובה אין בה איסור גם קודם ברוך המבדיל [וכמו שביארו בשיטתם שיסוד האיסור מלאכה הוא משום קודם הבדלה האם אין מקום לסמוך על זה בדיעבד – לפחות לגבי חיוב תשובה או להיפך ..

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל