לתרומות לחץ כאן

היכן היה האלוקים בשואה?

אני מנסה להראות לו שהקב״ה אכן קיים אל כשהוא שואל אותי מדוע שישה מיליון יהודים ומתוכם מיליון וחצי ילדים נשרפו ועונו בהיותם חיים איני יודע מה לענות לו ובאמת מה ההסבר לזה ?

תשובה:

שלום רב

השאלה הזו ימיה כימי עולם, אין מרצה מתחיל שלא אמר על זה כבר כמה וכמה הרצאות… המסגרת שלנו לא מאפשרת להרחיב, אבל אומר לך את התחושה האישית שלי. אם אין בורא לעולם המנהיג ומנווט לא תתכן מציאות כזו בו עם הנחשב כעם הנאור והמשכיל ביותר באירופה לוקח מליון וחצי ילדים קטנים ומענה אותם בעינויי תופת ווכו' וכו', רק יד ה' מכוונת יכולה להסביר מהלך הזוי כל כך. מדוע ה' העניש אותנו בעונש כה חמור לא אוכל לדעת, אולם שמעתי משפט חזק מאחד מגדולי הרבנים, שלמרות היותו מקומם מאוד ברגע הראשון כנראה שיש בו אמת רבה. הוא טען כך: במצב בו התנהל עם ישראל לפני 80 – 100 שנה, לולי השואה כמעט ולא היה היום יהודי אחד דתי בעולם! ההתבוללות במערב אירופה היתה עצומה, היהודים שם שאפו בכל ליבם להיות חלק מהעם בו הם יושבים, ידוע היה המשפט שרווח בין היהודים "אהיה יהודי בביתך ואדם בצאתך", משפט שמלבד היותו מורה על מורך לב וחוסר זקיפות קומה באמונה היהודית, הוא הורה על רצון עז להשיל את כל סממני היהדות. כמובן היו קהילות רבות של יהודים יראי חטא, אבל מצב הנוער היה קשה והחילוניות כירסה בעם בצעדי ענק. ראה מה קרה עם היהודים החילונים בארצות הברית, כיום במקומות רבים ברחבי ארה"ב יש 80% התבוללות ויותר! כאן בארץ אין הרבה אפשרות להתבוללות, מה לעשות שעם הערבים אין חשק כל כך להתחתן… השואה החזירה את העם לפרופורציות, נתנה תנופה עצומה לעולם התורה, מספר בני הישיבות היום גדול לאין ערוך ממה שהיה בכל אירופה לפני השואה [נא לא לספר ללפיד, זה לא יעשה לו מצב רוח…], התודעה היהודית עמוקה הרבה יותר, דבר שבא לידי ביטוי בתנועה ערה מאוד של חזרה בתשובה, דבר שכבר לא היה מאז פרוץ החילוניות לעם לפני כ200 שנה, ועל כולנה שיבת ישראל לארצו דבר שמסייע המון בשמירה על הצביון היהודי של כולנו [ועל כך אגב נטושה מחלוקת עזה בין הגורמים הפוליטיים במדינה כידוע] כאשר כל מי שמתחבר מעט לארץ וליהדות נשאר בו ומתחזק [ולא משתתף בירידה לחו"ל מתוך מחאת המילקי…], וכל זה כידוע הוא תוצאה ישירה של השואה.

לא באתי בדברי אלו לומר שאני מבין משהו ממהלכי ה' יתברך, אבל יש כאן כיוון חזק לחשיבה, וכבר בנביא יחזקאל כותב שאם עם ישראל לא ישוב לה' אלוקיו מרצון "דעו כי בחימה שפוכה אמלוך עליכם". וידועים דברי הגר"א מוילנא שמלוכה היא תמיד מרצון לעומת ממשלה שהיא בכפייה – "כי לה' המלוכה ומושל בגויים", מכאן נלמד שגם אותה חימה שפוכה עשויה להביא למצב של מלוכה ברצון.

ומי יתן ויתקיים בנו "ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים"!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל