לתרומות לחץ כאן

קדושת שביעית בפירות – מתי?

הלוקט היום תפוזים שכבר הביאו שליש גידולם קודם השמיטה, האם צריך לנהוג בהם קדושת שביעית? להפקיר שדהו לכאלו פירות? מותר לו ללקוט כרגיל?
תודה

תשובה:

שלום רב

לגבי פירות האילן הקובע אינו הבאת שליש, אלא החנטה. פירות שחנטו לפני השמיטה [החנטה לרוב הפוסקים היא תחילת הווצרות הפרי, ויש אומרים שהחנטה היא סמוך להבאת שליש], אינם קדושים בקדושת שביעית, לא צריך להפקיר אותם ולא לשמור בהם קדושת שביעית, אלא שאסור לעבד את אדמותיהם ולהשביח את אילנותיהם. פירות שביעית יופיעו בשווקים בקיץ הנוכחי ובחורף של השנה השמינית.

מקורות:

זמן החנטה, לדעת הרמב"ם פ"ד ה"ט היא סמוך לשליש הגידול, והובא בהרחבה בחזון איש סי' ז, ואילו התוס' בראש השנה יב ב והר"ש בשביעית פ"ב משנה ז כתבו שהחנטה היא תחילת הווצרות הפרי לאחר נשירת הפרח. אגב, לגבי פירות הדר באופן ספציפי דן החזו"א בסי' כא שאפשר שדינם כאתרוג שהולכים בו אחר הלקיטה, אלא שלהלכה שם פסק להקל ולסמוך לענין פירות הדר על הסוברים שאף באתרוג הולכים אחר החנטה, אף שהוא גדל על רוב מים.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום רב

    האם ניתן לדעת בימים אלו, פירות שנמצאים בסופרים, אם ניתן לקבוע שכיום בחודש אדר, זה בודאי עדיין מהשנה השישית?
    האם יש הבדל בין פרי לפרי?

    תודה רבה

  2. יש כמה פירות נדירים שכבר היתה להם חנטה בשביעית, אבל לא הסטנדרטים, יותר פירות טרופייים כמו קרמבולה ועוד כמה בסגנון, הפרי הרגיל שקרוב מאוד להגיע אלו הלימונים.
    ראה כאן הלוח
    https://bhl.org.il/%D7%9C%D7%95%D7%97-%D7%96%D7%9E%D7%A0%D7%99%D7%9D-%D7%A9%D7%9E%D7%99%D7%98%D7%94-%D7%AA%D7%A9%D7%A4%D7%91/

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל