שלום לרבנים
ידוע שבשמיטה מותר לסחוט רק פירות שרגילים לסוחטם אך שאלתי היא מה יהיה הדין בנוגע ל"שייקים" שבהם סוחטים כל סוג של ירק או פרי האם זה נחשב שזה דרכו וע"י כך יהיה ניתן להמשיך בסחיטת שייקים בשנת השמיטה?
תודה רבה
תשובה:
שלום רב,
כל דבר שעושים בחנויות, מן הסתם היום זה הדרך לעשות כן. לדוגמא, מיץ גזר, אם עד לפני שני עשורים זה היה נדיר ולא מצוי. היום מאות אלפי אנשים שותים בכל יום מיץ גזר, אז ודאי שהיום זה הדרך.
כידוע, היום נוהגים עפ"י הוראתו של הגרש"ז אוירבך שיש הבדל בין שביעית לתרומות. ואם בתרומה אסור לעשות מיץ גם אם זה הדרך, בשיביעת מותר, כי רק בתורה יש דין של "משמרת תרומתי" שחייבים לשמור על הפרי עצמו, וע"י עשיית המיץ בעצם הוא מוריד מהפרי שכן ברכתו כעת שהכל. אולם בשביעית שהכל ענין של הפסד, מותר לעשות מיץ אם זה הדרך לעשות כן.
חלק גדול מהשייקים נעשים ע"י ריסוק ולא ע"י סחיטה, במקרה כזה יתכן שגם לדעת החזו"א מותר. ואף שמוסיף חלב וכדו' ונעשה ממש משקה, מ"מ נראה שהחזו"א לא אסר לעשות משקה רק במקום שאינו כדרך, או משום שנעשה זיעה בעלמא. אבל כשמרסק גוף הפרי אינו זיעה.
העיקר כמובן אם פרי זה דרכו בריסוק.
האם מותר לעשות שייק גם באופן שחלק מהפרי מסתנן ובסוף לא נאכל?
זו בהחלט בעיה, ולמעשה גם עצם עשיית שייק מפירות שביעית למעט תפוזים היא לא פשוטה, כיון שעצם עשיית מאכל למשקה זו הורדה בערכו, התפרסם על כך מאמר יםה מאת הרב שאול רייכנברג בקובץ הליכות שדה האחרון.
השאר תגובה