בס"ד
שלום!
בישוב יש לנו בכניסה למקווה מכונה. ניתן להיכנס או ע"י הכנסת מזומן או ע"י כרטיס שמונפק ע"י המועצה הדתית.
בד"כ אני נכנס עם כרטיס. בפעם האחרונה הכרטיס לא היה בידי ורציתי להיכנס ע"י הכנסת מזומן. עלות כניסה בודדת 12 ש"ח ובמכונה היו טעונים כבר 11 שקלים. הכנסתי מטבע של 2 ש"ח ונכנסתי שבדעתי בפעם הבא להעביר את הכרטיס פעמיים.
האם עלי להשיב כסף טעון למכונה? או שניתן להעביר את הכרטיס פעמיים?
(עלות כרטיס 120 ש"ח לחודש והמכונה לא מחזירה עודף)
תשובה:
שלום רב,
אתה יכול להעביר את הכרטיס פעמיים.
מקורות:
עודף שאינו מנוצל הוא בבעלות המקווה, משום שהמקווה זכתה בכסף שהוכנס למכונה ללא אפשרות להוציא מדין קנין חצר. גם אדם זה שהכניס את הכסף ולא קיבל עודף, אינו יכול לתבוע את הנהלת המקווה, משום שייתכן שאדם אחר השתמש ביתרת הכסף ולא שילם.
הדרישה שאפילו מנויים אינם יכולים להיכנס ללא הכרטיס, היא טכנית בלבד ולא תנאי מהותי. ולכן הברירה ביד המנוי להשלים את המחיר במזומן או להעביר את הכרטיס.
למה זה לא חצר שאינה משתמרת, למרות שאף אחד לא יכול להוציא, אבל יכול להיכנס למקווה יותר בזול? האם לא תתכן הגדרה של חצר משתמרת לדבר א' ואינה משתמרת לדבר אחר. גם יל"ע שהמשתמש השני לא "לוקח" את הכסף מהמכונה אלא נכנס בתשלום מופחת, יוצא – שכשאדם מכניס את השקל הראשון למכונה, הוא זוכה מהנהלת המקווה לאפשרות להיכנס למקווה במחיר שנקבע פחות שקל, וכן הלאה. לכן ברגע שהפסיק באמצע, בעצם נשארה באויר הזכות להיכנס למקווה בבסכום שנשאר לשלם, ובזה איך הנהלת המקווה זוכה (זה בוודאי לא חצר המשתמרת.
הדברים נכתבו כמובן לליבון הנושא, ולא לחלוק או להביע דעה לגבי פסק ההלכה שכ"ת פסקתם.
כאשר אדם הכניס כסף במכונה, המקווה זכה בגוף הכסף וכנגד זה המקווה התחייב לאפשר לו להיכנס. אין על המקווה אלא חוב בלבד והוא עדיין לא נתן בתמורה לכסף שום דבר.
הדין הוא שאם המלווה אינו גובה את החוב מהלווה (וכגון מלווה גוי שמת), הלווה זוכה בחוב ולא אף אחד אחר.
השאר תגובה