לתרומות לחץ כאן

אופן קיום מצוות שילוח הקן / שילוח הקן בבית

שלום וברכה;
על אדן החלון שלי בסלון דגרה יונה לפני כחודש ובקעו ממנה גוזלים. הם עפו. והרגשתי שהמחצתי מצוות שלוח הקן. עכשיו על אותו הקן בהפרש של שבוע בערך, מאז שהגוזלים עפו בנו שם קן נוסף והטילו שם שני בצים.
האם אני יכולה לעשות מצוות שילוח הקן ומה היא הברכה? בשבוע הבא יש לי יום הולדת (יד' סיון) ואני רוצה לעשות מצוות שילוח הקן. אני רוצה לזכות בפרי בטן בקרוב. אשמח לתשובה מהירה. תודה ובשורות טובות.

תשובה:

שלום רב.

תוכלי בהחלט לקיים את המצוה ונפרט מעט.

א. המצווה היא להפריח את הנקבה, כדי לעשות את השילוח כשהאם דוגרת, יש לעשות זאת בשעות הערב לאחר השעה 6 שאז הם מתחלפים והאם נמצאת שם עד הבוקר.

ב. הואיל והקן בחצרך הפרטית, יש הדין כך:מצוות שילוח הקן אינה קיימת בקן המזומן לאדם אלא בקן מופקרת, ולכן ישנם כמה תנאים בזה, אם הביצים עדיין לא הוטלו צריך להפקיר את מקום הקן כדי לא לזכות בהם אחר כך כשיוטלו בקנין חצר. אם כבר הוטלו הביצים, אם מדובר במקום שבו לא נוח לך שיהיה קן וביצים, מסתבר שלא היתה כוונתך לזכות בהם וניתן לעשות שילוח הקן, אך אם לא מפריע לך שיש שם קן וביצים לא ניתן לעשות שילוח הקן כיון שזכית כבר בביצים, בכל מקרה של ספק יש לעשות ללא ברכה. אני מניח שאת לא מעונינת בקן על אדן החלון, אם אני צודק תוכלי לברך..

ג. לענין לקיחת הבנים נחלקו הפוסקים בענין זה אם חייבים לקחתם או לא, ומדברי הזוהר הוכיחו שצריך לקחתם, כיון שכתב שטעם שילוח הקן, שעל ידי שילוח היונה היא תצטער ותפרח ממקום למקום לבקש את בניה ועל ידי כך יתגלגלו רחמי המקום ברוך הוא על בניו שבגלות, ולכן ראוי לקחתם אף שאין זה חיוב.

ברכות מזל טוב ליום ההולדות, יהי רצון שתזכו לזרע כשר שיעשה הרבה נחת רוח לכם ולקב"ה.

מקורות:

 

א. גמרא חולין עח,ב רמב"ם שחיטה יג,י. וראה בספר שלח תשלח עמ' שסא ושעד שהאריך בקביעת הזמן שהנקבה דוגרת.

ב. שולחן ערוך יו"ד סי' רצ"ב ס"ב.

ג. שו"ת חכם צבי סי' פ"ג, ר' בערוך השולחן רצב,ד, וחוות יאיר סימן ס"ז.

מקורות:

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. תודה רבה. תזכו למצוות. שכל תפילות עם ישראל יתקבלו ברצון.
    אכן, לא נוח לי שבנו את הקן בעדן החלון. אני לא פותחת את החלון בגללם ולא משקה את הצמחים (שכבר נבלו, ללא השקיה).

    מה היא הברכה של מצוות שילוח הקן?
    תודה רבה

  2. הברכה היא ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם אשר קדשנו במצוותיו וציונו על שילוח הקן. אולם, אם הקן נמצא כבר הרבה זמן, יש לדעת שביצים שהתחיל כבר להתרקם בהם אפרוח אין לקיים בהם את המצוה ויש להמתין עד שיבקעו גוזלים, לאחר שבקעו גוזלים ניתן לקיים את המצוה בתורים עד חודש ימים ובציפורי דרור 14 ימים, וכל זאת רק כאשר האם רובצת עליהם – בלילה, ולא כשהיא מביאה להם אוכל ואינה רובצת עליהם ממש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל