לתרומות לחץ כאן

אכל על סמך הרוב, והתברר שאכל מהמיעוט האסור האם צריך כפרה

שלום רב

א. האם מי שהותר לו לעשות או לאכל דבר מסויים מצד רוב או חזקה או עדים ואח"כ התברר שמה שאכל הוא מהמיעוט האסור או שהוא נגד החזקה (כבירור של הרוג בא ברגליו) האם נחשב שעבר איסור אך בשוגג או אנוס אך איסור עבר וצריך לעשות לפחות תשובה?

ב. יש נידון ברוב אם מותר לאכל כל כל הדבר או צריך השאיר ולא זכור לי איפה ומה אם הרב יוכל לסייע לי בזה

תשובה:

שלום רב.

א. עי' יבמות לה,ב וס' ד"ה ונמצאת, שמבואר שם יבם שיבם את יבמתו לאחר ג' חודשים, ונמצאת שהיא מעוברת מאחיו שנפטר, אינו חייב קרבן, משום שהוא סמך על הרוב שרוב נשים עוברן ניכר לשליש ימיה (לג' חודשים). כלומר, ז מוגדר כאונס ולא שוגג, שהרי שוגג חייב קרבן. וכתב בשו"ת פנים מאירות (ח"ב סי' מא) שאם אדם סמך על הרוב, והתברר שהוא אכל מהמיעוט האסור אינו צריך כפרה.

ב. הנושא הוא במקום שיש ביטול ברוב, ראה בפרי מגרים יו"ד תחילת סי' קט.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. א. אך האור גדול על פסחים א א, כתב שאדם שסמך על חזקה או רוב ואחכ התברר שאכל איסור נחשב שאכל איסור בשוגג ואף הרן שעליו מקשה האור גדול שם סובר שאם מצא חמץ בשמי קורה לא עבר איסור רק אם בדק במקום שמחויב לבדוק אך אם לא בדק כלל ומצא בשמי קורה חייב עיי"ש בר"ן וז"ל האור גדול: …דבריו תמוהין דא״כ יש לנו לומר דמדאורייתא אין לנו לחוש משום דסומכין על החזקה, ואפ״ה כל שמצא אח״כ עבר למפרע שוגג. והוי ככל מילי דסומכין על החזקה ורוב….

    ב. כ"כ בבאו עדים ואמרו מת בעליך ואחכ בא הרוג ברגליו הילדים לא ממזרים?

  2. א. תודה על המידע.

    ב. אין כל קשר בין האיסור עצמו לעובדה שהילדים ממזרים. על אף שמצד האיסור יכול להיות שזה יחשב כאונס ובכל זאת הילדים יהיו ממזרים מחמת העובדה שהם נולדו לאשת איש.

  3. אני לא חושב שיש מחלוקת. האור גדול לא נכנס לפרטים אם זה הגדרה של שוגג או הגדרה של אונס. כוונתו רק לומר לענין הביטול אם יש צורך לבטל כדי שלא יעבור על איסור אם הוא ימצא בפסח, בין אם זה יחשב לשוגג ובין אם לאונס, וטענתו, שאפילו אם אח"כ יתברר שעבר (בשוגג כלשונו, או באונס) אין חובה מדאורייתא לברר, וניתן לסמוך על החזקה ועל הרוב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל