לתרומות לחץ כאן

דין קידוש במקום סעודה וגדריו

שלום אדם שחוזר מהתפילה בשבת בבוקר או גם בערב ועד שאשתו מסדרת או עד שבאים האורחים לוקח קצת זמן האם מותר לו לקדש לבד לשתות רביעית ולאכול קצת פרות וירקות ואחר כך שוב יקדש לבני ביתו ויוציאם ידי חובה

תשובה:

שלום רב.

א. אדם שיצא ידי חובת קידוש יכול לקדש פעם נוספת כדי להוציא את בני משפחתו ידי חובתם.

ב. קידוש חייב להיות "במקום סעודה", ובענין זה נחלקו הדעות: יש שסוברים שאם שתה רביעית יין מהקידוש די בכך לדין זה, וממילא אף שאינו אוכל עוגה אלא פירות הוא יוצא בכך ידי חובתו, ויש שהצריכו שישתה רביעית יין נוספת. רבים מהפוסקים החמירו כדעה זו ,בפרט בקידוש של הלילה שחיובו מהתורה ולא רק מדברי חכמים.

מקורות:

א. ראה שו"ע או"ח סו"ס קסז.

ב. בדין קידוש במקום סעודה מצינו כמה שיטות בפוסקים: אכילת עוגה – לדעת השו"ע  סי' רעג סעי' ה כזית עוגה יוצאים בו ידי חובת דין זה, וכך הכריעו רוב הפוסקים, אולם הגר"א [הובא בביאור הלכה שם] החמיר לאכול פת דוקא. מנהג העולם בזה כדעת השו"ע [אלא שיש שהחמירו שהכזית יהיה כולו מהקמח ולא בצירוף הביצים והסוכר וכיוצא בזה כמבואר במשנה ברורה סי' רח. שתיית יין – דעת הגאונים שדי ברביעית יין של הקידוש לקיום דין זה וכן פסק השו"ע שם, אולם, הלבוש שם כתב שהיין של הקידוש לא יוכל להחשב כסעוטדה הבאה מחמתו, וצריך לשתות רביעית נוספת, וכדבריו הסכימו הב"ח ט"ז ומג"א ועוד, במשנה ברורה מחמיר עוד יותר, ולדעתו, לכתחילה גם עוד רביעית יין אינה נחשבת סעודה וכדאי לאכול עוגה, כמבואר בשער הציון שם ס"ק כט. אכילת פירות – בקידוש הלילה אינם מועילים, אולם, בקידוש של יום שדינו קל יותר, פסק המשנה ברורה שניתן לסמוך על כך בשעת הדחק, ובפרט כששותה רביעית מיין הקידוש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל