לתרומות לחץ כאן

עליית לוי לשלישי / לבקש מהכהנים לצאת כדי לתת עלייה לישראל

שלום לכבוד הרב שליט"א
ביום ראשון ביקשו מכהן שיצא והעלו שני ישראלים לראשון ושני ולשלישי העלו לוי.
ב .אני למדתי מהרב עובדיה יוסף זצוק"ל ארעים שנה האם כשאני אומר הלכה בשמו אני צריך לומר הריני כפרת משכבו
תודה .

תשובה:

שלום רב.

א. שני דברים לא נכונים עשו: 1. אין לבקש מהכהן לצאת מבית הכנסת, העלייה הזו היא שלו, וכמו כן זכות היא לנו לכבד אותו בה, ומקיימים אנו בכך מצות "וקדשתו", שענינה להקדים את הכהן לכל דבר שבקדושה. 2. כמו כן, המנהג הוא שלוי, עולה או ראשון או אחרון [לאחר שבעה קרואים] ולעולם אינו עולה לתורה לאחר ישראל כשהוא חלק ממנין הקרואים גם כשלא עלה כהן תחילה.

ב. תלמיד המזכיר דברים בשם רבו תוך י"ב חודש אומר "הריני כפרת משכבו".

מקורות:

א. בשו"ת שיבת ציון או"ח סי' ו קרא תיגר על המנהג לבקש מהכהנים לצאת מבית הכנסת כדי שיוכלו למכור עלייה זו לישראל, ומכנה זאת מנהג הדיוטות, וכ"כ בשו"ת לב חיים סי' צג, ובשו"ת אבני צדק או"ח סי' ט. אך יש שהקילו בכך בזמנים מיוחדים כמו בחגים במקומות שיש אנשים עשירים מאוד ומכירת העליות נצרכת מאוד לבית הכנסת. כך כתבו בשו"ת חתם סופר או"ח סי' כד – כה, שו"ת תשובה מאהבה ח"א סי' צא, שו"ת מהרש"ם ח"א סי' ריד, שו"ת אגרות משה ח"ב סי' לד, שו"ת יביע אומר ח"ו סי' כג.

ב. לענין להעלות לוי למנין הקרואים לאחר ישראל כשלא היה כהן בבית הכנסת, ראה משנה ברורה סי' קלה ס"ק כד שנחלקו בכך אחרונים, הגר"א מתיר, ואליה רבה אוסר, ולהלכה הובא שם שהמנהג שאין הלוי עולה למנין הקרואים, אלא לאחרון או למפטיר בלבד.

ג. ראה בן איש חי פרשת כי תצא סעי' ט.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל