לתרומות לחץ כאן

דרכי פסיקת ההלכה למרוקאים

האם יש מקום לומר שמרוקאים שהולכים עפ"י הרב עובדיה עושים טעות או צריכים לשנות ממנהגם וללכת לפי ספרי פוסקי מרוקו?

תשובה:

שלום רב.

מבלי להכנס להיבטים פוליטיים, הנה דרכו של מרן הגר"ע יוסף בדרך כלל, ללכת בדרכו של מרן הבית יוסף, ומאחר ומרן הבית יוסף הוא מרא דאתרא, יש לנו לנהוג כפסקיו וכדעתו.

אכן, במנהגים שאינם סותרים את דעתו של מרן השלחן ערוך, אין מניעה לכל עדה להמשיך במנהגיה. ואדרבה, ראוי הוא הדבר.

מקורות:

כבר האריך בזה הראש"ל הגר"י יוסף שליט"א בספרו עין יצחק ח"ג, ואביא לך דבריו:

הנה כבר האריכו הפוסקים מבני מרוקו בספריהם, שגם בני מרוקו קיבלו על עצמם את הוראות מרן השו"ע. וכן היה המנהג במקומם. וכל שכן אחר שעלו לארץ ישראל, שעליהם לנהוג בא"י בכל הדינים כדעת מרן השו"ע.

ועי' בספר עין יצחק ח"ג עמ' קנ שהביא כן מדברי הרב שאול ישועה אביטבול בשו"ת אבני שיש (ח"ב סי' קיח ד"ה מעתה אסיים). ושכ"כ רבה של פאס לפני כמאתיים שנה בשו"ת משפט וצדקה ביעקב (ח"ב סי' ד וסי' ה ועוד הרבה) וז"ל: והנה כבר נודע שאבותינו ורבותינו הקדושים ז"ל קיימו וקיבלו עליהם פסקי מרן אפילו נגד כמה פוסקים, וגם הרב בעל המפה ז"ל אעפ"י שנתפשט חיבורו בכל הארץ אין דנין על פיו אלא כשמביא איזה חידוש שיכולין ליישבו ע"פ סברת מרן, ואין לנו לזוז מסברת מרן, ואם כך אמרו על בעל המפה שנתפשט חיבורו בכל הארץ כ"ש שאר הפוסקים אחרונים שלא נתפשטו בכל ישראל. ע"כ. וכ"כ בשו"ת בקש שלמה (אבן דנן, סימן כח). וכ"כ רבי רפאל בירדוגו בספר תורות אמת (דף קלט). וכ"כ בשו"ת השמים החדשים (או"ח סי' י') ובשו"ת יפה שעה (סי' ז').

וכ"כ מורנו הגר"ש משאש זצ"ל בשו"ת תבואות שמש חלק חושן משפט (סימן נב, עמוד קצא) משם הרב בעל כתונת יוסף [מוהרי"ו בירדוגו]. ועיין בספר דברי שלום (חושן  משפט  סימן כה), ובאשר לשלמה (דנאן, דף ל' ודף עה). ע"ש.

הרי תורה יוצאת כי גם בני מרוקו קיבלו על עצמם את הוראות מרן השו"ע. ובפרט שא"י היא אתרא דמרן. ועי' למו"ז מרן שליט"א בספרו שו"ת יביע אומר (ח"ט יו"ד סימן ה' אות ג') שכתב בזה"ל: ואם כן האידנא שרוב תושבי מרוקו זכו לעלות לארץ ישראל, ולירושלים, ולהשתקע בה באופן קבוע, ושלא על מנת לחזור, חזר דינם להיות כדין כל תושבי ארץ ישראל וגלילותיה, אשר קבלו עליהם ללכת אחר הוראות מרן רבינו יוסף קארו, בבית יוסף בבדק הבית ובשלחן ערוך, לא יטו ממנו ימין ושמאל, בין להקל בין להחמיר. וכמו שכתב מרן באבקת רוכל הנ"ל. עכ"ל היביע אומר. וכבר הזכרנו מה שכתב מהר"י פראג'י בשו"ת מהרי"ף (סימן נט) שבכל מקום שיש מרא דאתרא שנהגו לסמוך עליו בדיני התורה, הנוטה מדבריו אפילו מקולא לחומרא כאילו נטה מדברי תורה ומזלזל בכבוד רבותיו. ע"כ.

ומה שיש הסומכים על ספרו של שא"ב הג"ר רפאל ברוך טולידאנו ע"ה, דבכ"מ משמע שפסק שלא כדברי מרן השו"ע, הנה עיני ראו ולא זר את מכתביו בכתב ידו אל מו"ז מרן שליט"א, ואחד מהם נדפס בספרו של מו"ז שו"ת יביע אומר חלק ו' (חלק אורח חיים סימן מח) וז"ל: לכבוד ידידינו ואור עינינו הגאון המפורסם סיני ועוקר הרים הרה"ג כמוהר"ר עובדיה יוסף שליט"א, יהי שלום בחילו וכו', וזאת להודיע למעכ"ת כי כשבאו למחנינו תלמידי חכמים מאחינו האשכנזים, התחילו ללמד דינים לתלמידים שלנו מספר "קצור שלחן ערוך" של הגאון רבי שלמה גאנצפריד זצ"ל, שהוא על פי הרמ"א ואחרוני רבני אשכנז, ולכן עלה בדעתי לחבר קיצור שלחן ערוך על פי מרן ורבותינו האחרונים הספרדים שאנחנו נגררים אחריהם, אבל לא היו לי כמה מספרי האחרונים, ואינה ה' לידי ספר הקדוש כף החיים שחיבר הרב המקובל ר' יעקב חיים סופר זצ"ל, ואמרתי עת לעשות לה', ובעזה"י ליקטתי ממנו בקצרה כל חידושי דינים הנחוצים, וכאשר עיני מעכ"ת תחזינה מישרים, וכשבאתי לארצנו הקדושה נודע לי כי מעכ"ת יש לו כמה השגות והערות על הספר כף החיים הנ"ל, ועוד כמה חידושי דינים אחרים, ובכן אם יואיל מעלת כת"ר לשלוח אותם לי, בלי נדר אעלה אותם בשמו, ואעדנם עטרות, במהדורא בתרא. ע"ש. הרי שכתב להדיא שבמקומות מסוימים היתה לרבני האשכנזים השפעה גדולה, והם הנהיגו כמנהגיהם, וכן א"ל זקני רבי יצחק ע"ה שהרבה מנהגים והלכות לימדום אנשי חב"ד. אך רבי רפאל בעצמו הסכים כי במקומות שיוער עליהם שיש צורך לנהוג כפי מרן השו"ע, יקבלם וידפיסם במהד' הבאות, אלא שלצערנו שבחל"ח קודם שהחזיר לו מו"ז תשובה. וכן הביא בעין יצחק שם עדות מו"ז שליט"א בזה.

אמנם מנהגים קדומים שנהגו בהם יוצאי צפון אפריקה שאין בהם שום חשש איסור, או חשש ברכה לבטלה, אדרבה ראוי לאמצם שלא ישתכחו.

הצטרף לדיון

9 תגובות

  1. לא כדי להתנגח, אך המעיין בתולדות השו"ע ובני זמנו, רואה במפורש כי הוא לא היה מרא דארץ ישראל, גם לא של צפת. היה את ביה"ד של המבי"ט, ושל הרדב"ז, ובירושלים היה את המהרלב"ח, כידוע ממח' הסמיכה, שרבני ירושלם לא היו כפופים לצפת.
    והמעיין בתשו' אבקת רוכל וב"י רואה שמרן עצמו כותב שהספרדיים קיבלו עליהם את פסקי הרמב"ם, ושהרמב"ם נחשב מרא דאתרא.
    מה שכן אחרי פטירתו, ככל הנראה פסקיו התפשטו, ונתקבלו ספריו להלכה ולמעשה לסמוך עליהם.
    הנפק"מ היא עצומה, כי לנהוג היפך המרא דאתרא – בלתי אפשרי (בחייו כלל לא, ואחר מותו ניתן רק לחומרא). אך אם ורק נתקבלו ספריו – קיל טפי.
    תקן אותי אם טעיתי.

  2. זו דעתו הידועה של מרן הגר"ע יוסף, דעת החולקים ידועה, כמו יש סוברים שמרא דארעא אינו נקבע לפי גבולות הארץ, ופסקיו של הבית יוסף התקבלו לדעתם רק בישובים שהיו קיימים בימיו. כמו כן, יש סוברים שהואיל ובאו לכאן קהילות שלימות עם בתי דין קיימים אין להם חיוב לקבל את מנהגי המקום ופסקיו. המחלוקת ידועה וימיה כימי עולם.

  3. אני חושב שהמגיב "א.מ.מ" יסתכל בהקדמה של יביע אומר ויפתח את כל ה 50 ספרים לפחות שהובאו שם שאומרים שקיבלנו הוראות מרן כי הוא מרא דאתרא וימצא תשובה לשאלתו . יש שם פוזקים הרבה יותר קדמונים ממנו לדעת מה היה בזמנו של מרן…

  4. זה נכון, אבל גם נכון מה שכתב המגיב הנ"ל שלא בכל דבר התקבלה פסיקתו ובהחלט היו מנהגים שנקבעו בניגוד לדעת השו"ע, כמו למשל מנהג ארץ ישראל בעיקר אצל הספרדים לקבוע את זמני היום והלילה כפי שיטת הגאונים, מה שהשו"ע שלל מכל וכל וכל דבריו מיוסדים על שיטת רבינו תם, כלומר היו מנהגים נגד דעתו, ולכן יש שטוענים, שגם מנהגיהם המקובלים מדור דור אין דינם להבטל, אף שקיבלנו באופן כללי את הוראות מרן. אבל זה נושא רחב וישן ותקצר היריעה מלדון בו כאן עתה.

  5. בלי להיכנס להיבטים פוליטיים ועדתיים, הערה קטנה –

    דעת מרן הרב עובדיה זצ"ל ידועה, שגם במה שנהגו כמרן השולחן ערוך זצ"ל – כמו למשל שלא להניח תפילין בשחרית בתשעה באב – עליהם לבטל מנהגם ולנהוג כמנהג שהתפשט בקרב עדות מזרחיות בירושלים. כלומר, הנושא הוא לאו דווקא ההוראה כמרן, אלא ההוראה כמנהג המזרחיים בירושלים (להוציא עדת המערביים הוותיקה).

    לשם האיזון אוסיף את הידוע כי הגאון הרב משאש זצ"ל, רבה של מרוקו וירושלים, וכן רבנים נוספים זצ"ל שליט"א, חלקו על בתוקף על דעתו.

    בברכה

  6. מה עמנואל רוצה לומר איני מבין?
    כל ספר של הרב עובדיה הוא כותב קיבלנו הוראות מרן בתחילת כריכה בסוף כריכה ובאמצע. ואעפ"כ "אין למדין מן הכללות". יש מקומות שיש סיבה או הכרח למה לא נוהגים כמרן, אבל סתם בלי שום סיבה וודאי שהוא כותב לנהוג כמרן. ואני חולק בתוקף על הציטוט שהוא כתב "לאו דווקא ההוראה כמרן" – זה דווקא ודווקא כמו שכתב במעל 50 ספרים שלו. בבקשה להיזהר בגלחתן שלא תכווה

  7. עידן, אני רואה שדברי כנראה לא הובנו על ידך. "לאו דווקא" הכוונה שלדעתו עדות ספרדיות ומזרחיות צריכות לבטל מנהגיהם מפני מנהג ירושלים, ולאו דווקא בשל ההוראה הנכונה בעיניו בדרך כלל לנהוג כמרן הבית יוסף, אלא גם במקרה שאותן עדות נוהגות כמרן דעתו הייתה שעליהן לנהוג כמנהג ירושלים. אין שום מקום בעיני לסיום הלא ראוי תגובתך: "בבקשה להיזהר בגלחתן שלא תכווה". בברכה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל