לתרומות לחץ כאן

המחאת זכות תביעה כנגד עורך דין

בס"ד
ראובן רכש נכס משמעון עפ"י חוזה שנעשה באמצעות עו"ד של ראובן, לימים התברר שהעו"ד שיתף פעולה עם המוכר שהיה נוכל, ובפועל מלבד החוזה וההתחייבויות אין כלום כי הנכס היה כבר מכור לזבולון, שמעון קבל מראובן את כל הכסף ולדאבון הלב גם ברח לחו"ל עם כל משפחתו.
השאלות.
מאחר והתברר שהיתה כאן התרשלות פושעת של העו"ד וגם רמאות ונוכלות מצדו, מאיזה דין יכול שמעון וצריך לתבוע את העו"ד הנוכל?
שאלה נוספת בענין:
מאחר ומסיבות נפשיות קשה לו לשמעון להתחיל בדינים ומשפטים המהוים מעמסה נפשית, הוא מעונין למכור לצד ג' את זכויות התביעה. השאלה: כיצד לעשות זאת מבחינה הלכתית שיהיה תוקף להמחאת זכות התביעה. ומכיון שיש סבירות גבוהה שיהיה צורך לממש את פסק הדין באמצעות הוצאה לפועל, הרי שצריך גם שיהיה תוקף משפטי מבחינת החוק להמחאת זכות תביעה שכזו.
תודה

תשובה:

שלום רב,

על השאלה הראשונה השבנו כאן.

על הלכה אין אפשרות למכור חוב של תביעת נזיקין, אלא להרשות לאדם אחר לתבוע במקומו. אפשר לסכם ולהתחייב לתת לקונה הזכויות לקבל את המלוא הכסף שיזכה בתביעה, בלשון של התחייבות ולא בלשון מכירה.

למיטב ידיעתי, אין בעיה חוקית בהסכם כזה. גם הרשאה וגם התחייבות כספית תקיפות לפי החוק.

מקורות:

לעניין מכירת חוב בעל פה והרשאה לתביעת חוב עיין שו"ע חו"מ סי' קכג סעיף א. לכאורה אין בעיה הלכתית ולא איסור ריבית להתחייב תמורת סכום כסף מסוים לתת כל מה שירוויח בתיק מסוים, כשם שחברת ביטוח יכולה להתחייב סכום כסף גבוה במקרה מסוים גבוהה תמורת התשלומים החודשיים. עיין שו"ע יו"ד סוף סי' קעג.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל