לתרומות לחץ כאן

אדם שאביו ספרדי ואמו אשכנזיה כמו מי צריך לנהוג

לכבוד הרבנים שליטא

רציתי לדעת אם אני חצי מרוקאי מצד האבא וחצי אשכנזי מצד האמא לפי מי אני לומד הלכות?

תשובה:

שלום רב.

בהיות ומרן השלחן ערוך הוא מרא דאתרא בארץ ישראל, לפיכך יש ללמוד ולפסוק כפי פסקיו. ובפרט, אם אתה ספרדי מצד האבא, אזי אתה צריך ללמוד את ההלכות של הספרדים.

מקורות:

ראה עין יצחק ח"ג עמ' תלח- תלט. יביע אומר ח"י או"ח סי' ט

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לא ידעתי שמרן השולחן ערוך מתמודד או התמודד בעבר לרבנו הראשית.
    ועכשיו ברצינות מה פתאום השולחן ערוך הוא המרא דאתרא ולא ר׳ שמואל סלנט או הגאון האדרת זצ״ל. אין דבר כזה (ואני מודע לדעתו של הגר״ע יוסף) מרא דאתרא שחי לפני חמש מאות שנה. יש מושג של מנהג המקום כמבואר בפרק מקום שנהגו ואכן מנהג ירושלים היה מעורב במנהגי הספרדים שחיו כאן מאות בשנים. עם זאת מרגע שחרבה אירופה ועוד קודם לכן עם פרוץ הציונות כאשר קהילות שלמות (לפי הפוסקים די במנין שלם שעלה מחו״ל) עלו לארץ ישראל ומנהגיהם עמם בטל מנהג המקום וכל אדם נוהג את מנהגי קהילתו שמממנה הוא בא. לפיכך חסיד ויזניץ נוהג את מנהגי ויזניץ וחסיד גור נוהג את מנהגי גור וכן על זה הדרך.
    לעצם השאלה אפשר לקבל את תשובתך שהשואל צריך לנהוג כמנהג הספרדים משום ש״למשפחותם לבית אבותם״ (כפי שכתבת) אך הנימוק שכתבת לדעתי איננו נכון.
    במאמר המוסגר מנהגי המרוקאים אינם כדעת השולחן ערוך ובנושאים רבים הם פוסקים כאשכנזים. הגר״ע יוסף ניסה להשליט עליהם את דעתו של השולחן ערוך ומתקל בהתנגדות חריפה של גדול רבני מרוקו בעת האחרונה (הרב משאש) שסבר שהמרוקאים לא נהגו כדעת השולחן ערוך.
    מאבק דומה ניהל הגר״ע יוסף בתוך עדתו פנימה (העדה הבבלית) עם הגר״ע אליהו.

  2. כמדומני שהיטבת לדעת את דעתו של מו"ז מרן שליט"א, וחילוק גדול יש בין תשובה מנומקת מגדולי הפוסקים, לדברים הנאמרים בע"פ, גם אם ע"י ת"ח, ע"פ הרגשות הלב. מעניין שדוקא את דעתו של הגר"א בענין זה שכחת. יצויין גם שדוקא הגאון רבי שלום משאש זצ"ל, הסכים לרוב הנקודות של מרן שליט"א בכללי הפסיקה. מחלוקת זו לשם שמים היא, ואני את דעת מורי זקני כתבתי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל