לתרומות לחץ כאן

כתיבת פסוק על הזמנה לחתונה

האם יש בעיה לצטט פסוק או חלק ממנו על הזמנה לחתונה והאם יש פתרון כמו שינוי בסדר המילים וכד'?

תשובה:

שלום רב.

אין לצטט פסוק או חלק ממנו (ג' מילים ויותר) על גבי הזמנה לחתונה, לכן אין לכתוב 'עוד ישמע בערי יהודה' וכן 'קול ששון וקול שמחה קול חתן וקול כלה' מפני שפסוקים אלו טעונים גניזה ועתידים הם לבוא לידי בזיון. וניתן לכתוב בכמה דרכים נוספות, כמו לכתוב 'עוד ישמע בהרי (עם ה') יהודה' בקשת ואת המילים 'קול ששון' ו'קול שמחה' בשני צידי הקשת באופן שהיא חוצצת בין התיבות.

כמו כן אפשר לכתוב משפטים נוספים בהזמנה שאינם פסוקים או פסוקים בשינויי לשון ואלו הם: 'ענבי הגפן בענבי הגפן דבר נאה ומתקבל' 'יום זה עשה ה' נשמחה ונגילה בו', 'בורא עולם בקנין השלם זה הבנין' 'אחותנו תהי לאלפי רבבה' ועוד.

מקורות:

ר' אגרות משה יו"ד חלק ב' סוף סי' קל"ה, ובחלק ד' סימן לח ד"ה וכבר אמרתי הביא שיש שכתבו שאפשר לכתוב קול ששון בשורה נפרדת וקול שמחה בשורה נפרדת וכך לא ייחשב זה כתיבת הפסוק, וכ' שזה טעם נכון אך לכתחילה אין לכתוב זה בהזמנות. וראה עוד בהליכות שלמה פרק כ' הערה 72 שהגרש"ז אוירבך זצ"ל נמנע אפילו מלכתוב 'נעלה את ירושלים על ראש שמחתי' וכתב 'ירושלים על ראש שמחתי'.

ובגנזי הקודש פרק ט' הערה ט' הביא מהגר"נ קרליץ שליט"א שאפשר לכתוב כפי שהבאנו למעלה.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. שלום כבוד הרב,
    בנוגע ל "הגרש”ז אוירבך זצ”ל נמנע אפילו מלכתוב ‘נעלה את ירושלים על ראש שמחתי’ וכתב ‘ירושלים על ראש שמחתי’"
    הרי יש שלש תיבות עדיין, ומדוע מותר?

  2. ציטוט דברי חז"ל גם הוא חייב גניזה, אא"כ הוא בא כמליצה ולא במשמעותו האמיתית, ראה בענין זה כמה פרטים בס' גנזי הקודש פרק י.

  3. Iומה אם מבקשים מבעל הדפוס שהערבי ילחץ על הכפתור הראשי של האלקטריק שמפעיל את כל המכונות ההדפסה? דהרי לכאורה הערבי אין בו יכולת במעשיו לגרום לחלות קדושה.-ברוב תודות,י.ש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל