לתרומות לחץ כאן

חימום בתנור בשבת

האם מותר להשאיר תבשילים מערב שבת בתנור חשמלי הנמצא במצב שבת, ואם כן האם מותר גם להחזיר לתוכו תבשילים יבשים בשבת.

תשובה:

אסור להשהות תבשיל מערב שבת בתוך תנור חשמלי גם כשאר הוא מופעל על מצב שבת אלא אם כן התבשיל מבושל חצי בישול, ולדעת הספרדים רק אם הוא מבושל לגמרי וגם תוספת הבישול לא משביחה את התבשיל.

אם מדביקים נייר דבק על הכפתורים של התנור באופן שאי אפשר לסובב אותם בלא להסיר את נייר הדבק- לדעת האשכנזים מותר להשהות באופן זה תבשיל בתנור אפילו אינו מבושל חצי בישול, ולדעת הספרדים גם באופן זה אסור.

גם באופן שהשהה בהיתר בתוך התנור, אם הוציא בשבת את התבשיל מהתנור אסור להחזירו לתוך התנור בשבת אפילו אם התבשיל מבושל לגמרי והיה דעתו להחזיר וגם עדיין הקדרה בידו [ויש מקילים בזה].

מקורות:

בסי' רנ"ג מבואר דאין להשהות על כירה שאינה גרופה וקטומה אלא אם כן מבושל כל צרכו ומצטמק ורע לו למחבר, ולרמ"א סגי במבושל כמאכל בן דרוסאי.

ולענין דבק על הכפתורים לדעת הרמ"א בסי' רנ"ד מהני טוח בטיט וכה"ג דמי לטוח בטיט, וכ"כ בספר שעוסק הלכות שבת– ארחות שבת ובספר פתחי דעת. אבל בספר משמרת השבת כתב דנייר דבק לא מספיק להחשיב טוח בטיט כיון שבקלות אפשר להסירו.

ולענין חזרה בשבת, מבואר בסי' רנ"ג דאחד מתנאי חזרה להחזיר על גבי הכירה ולא בתוכה וא"כ בתנור לעולם אסור להחזיר דהוי חזרה לתוכה דאסור משום דנראה כמבשל, וכ"כ המנח"י ובשש"כ ובשבות יצחק, אבל בשבט הלוי חידש דבתנור שלנו שרי ודוקא כשיש אפשרות להחזיר על גבה ומחזיר לתוכה אסור.

ובילקוט יוסף סי' רנ"ג כתב שתנור במצב שבת נחשב גרוף וקטום ולכן מותר להשהות בו גם תבשיל שמצטמק ויפה לו גם לדעת המחבר, וכן מותר להחזיר לתוכו כאשר מתקיימים תנאי החזרה, וכתב שיש מחמירים לכסות הכפתורים והמחמיר תבוא עליו ברכה. ועוד כתב שגם בשבת מותר ליתן שם סיר גם כאשר לא מתקיימים תנאי החזרה אם יש בו דבר יבש כיון שאין זה נחשב מחזי כמבשל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל