לתרומות לחץ כאן

קנה דירה עם חצר פרטית והמוכר חיבר את צינור ניקוז הגשמים של הבנין לביוב

שלום לרבנים שליט"א ויישר כח
סליחה מראש על האריכות,
לפני 5 שנים קניתי דירת קרקע בבניין רב קומות, לפני שקניתיה השתמשו בדירה זו לשם גן ילדים, בחצר הצמודה (עדיין לא הוברר חוקית אם היא הוצמדה לדירה או שאני כעת משתמש ברשות ב'רכוש משותף') היה אמור להתנקז צינור של מי גשמים אך הבעלים הקודמים חיברו את הצינור הנ"ל אל נקודת ביוב מסויימת.
לאחר שקניתי את הבית עם הצינור המחובר כמצב קיים, אירע שנוצרה שם סתימה והחיבור הנ"ל קרס והזיק את רכושי הפרטי שהיה שם, וועד הבית כשתיקן את הפיצוץ החזיר את המצב לברירת המחדל החוקית – היינו שמי הגשמים ירדו לתוך החצר, מצוייד בחוק שאוסר על חיבור צינור מי הגשמים לנקודות ביוב, הוא לא שעה לטענותיי שכך היה וכך צריך להשאר, (אני ריצפתי את החצר במחשבה שלא אמור להתנקז אליה מים מכל סוג). מאחר וההידברות לא הועילה ואף אחד לא ניסה לשמוע את טענותי קמתי ועשיתי מעשה והחזרתי את המצב לקדמותו (קרי- חיבור צינור מי הגשמים אל נקודת הביוב כבתחילה). ועד הבית מצידו הזמין את העיריה שיראו איך פעלתי שלא כחוק, כשהגיעו הפקחים הסברתי את טענותי והם הגיבו 'נבוא לביקורת בחורף כשירד גשם, אם נמצא שכמויות המים שיורדות דרך אותו צינור – גדולות, תאלץ לנתק אותו'.
עברו שנתיים נוספות וחורפים מבורכים, ולא שמעתי טענה נוספת מאף אחד.
לפני ימים ספורים, ניגש אלי השכן בקומה העליונה ומספר לי שכבר זמן ארוך הוא סובל מריחות 'לא נעימים' שעולים מנקודת היציאה למי הגשמים שבמרפסתו.. הוא בירר עם אינסטלטור (אותו ואינסטלטור שנשכר בעבר על ידי הועד כדי 'להחזיר את המצב לחוקיותו') ועלות התיקון של כזה דבר היא 2000 ש"ח, ושהריח נובע ישירות ממעשי שלי.
לשאלתי והרי שנים רבות לפני שהגעתי המצב היה כך, ואני רק החזרתי את המצב שהיה בעת הקניה? הוא לא ידע מה לענות רק אמר שזה המצב הנוכחי שעולים משם ריחות בלתי נסבלים ושהוא מודיע לי על כך.
השאלות:
א. האם היה מותר לועד הבית לתקן את הפיצוץ בצורה כזו שהיא מזיקה לי?
ב. האם היה מותר לי לשנות בחזרה למצב שהיה כשקניתי?
ג. האם כעת אין לי חזקה לצורת תשמיש כזו גם אם יתברר שהיא מזיקה לשכן העליון?
ד. האם מוטל עלי לנתק את הצינור הנ"ל ולהינזק ממימי הגשמים שיפלו אל החצר בה אני משתמש?
ה. במידה ולא, האם מוטל עלי להשתתף בהוצאות התיקון שהציע האינסטלטור?

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה

השאלה המרכזית היא האם יש לך או למוכר חזקה על הזכות לחבר את הצינור לביות, לדעתי אין לכם חזקה כל עוד שלא תוכיחו שהדיירים הרגישו בנזק העלול להיווצר כתוצאה מהחיבור ואף על פי כן שתקו. לכאורה המציאות איננה כן ומשום כך אין לכם חזקה. עתה נשיב על השאלות בפרטות:

א. מותר לוועד הבית לתקן, משום שכך היה לכתחילה.

ב. אסור לך לעשות כן כאשר וועד הבית מתנגד.

ג. כאמור, אין לך חזקה כל עוד שלא הוכחת שהדיירים הרגישו בנזק ושתקו.

ד. כן. יש לך אולי אפשרות להוציא את צינור המים עד מחוץ לחצר.

מקורות:

גם לדעת הסוברים שיש חזקה מיד יש צורך שהניזק ירגיש בנזק, עיין סמ"ע סי' קנה ס"ק עז. במקרה זה שאדם עושה שינויים ברכוש המשותף הנמצא בתוך חצירו, סביר שאף שכן לא יידע על כך, כמו כן, הנזק אינו מיידי אלא יכול להיווצר בעתיד ואף אחד אינו אמור לחשוב על כך מראש, כך שאין שום הוכחה שהשכנים מחלו על כך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל