לתרומות לחץ כאן

שימוש בשעון עם מד טמפרטורות בשבת

יש לי שעון יד אנלוגי שעובד על בטרייה רגילה ויש על הצג גם מד טמפרטורה שעליו מופיע מה היא הטמפרטורה בחוץ .האם ניתן לענוד אותו בשבת?

תשובה:

יש מקום להחמיר שלא ללכת עם שעון זה שיש בו צג המציג את הטמפרטורה בשבת, ומחמת שינויים במיקום האדם משתנים המספרים שעל צג השעון, אך ניתן להקל בזה בפרט כאשר אינו מתכוון ללכת עמו כדי לבדוק את הטמפרטורה במקום שהולך בו.

מקורות:

לדעת החזון איש שבכל סגירת ופתיחת מעגל חשמלי בשבת יש בונה וסותר, יש לדון אם שייך דין זה גם לעניין שינוי מעגלים זעירים אלו שמשנים את הכיתוב של הטמפרטורות על צג השעון, וכן יש לדון מצד איסור כותב הנעשה מחמת פעולת האדם ולדעת חלק מפוסקי זמנינו יש בזה איסור גם בצג דיגיטלי (ראה בארחות שבת פרק טו הערה נה שהביא את דעותיהם). אמנם בשו"ת מנחת אשר חלק א' בסוף סימן ל"ב האריך בענין טלטול פלאפון בשבת על ידי רופא שמחמת הזזת הפלאפון ממקום למקום משתנים הסימונים של הקליטה שעל הצג, וכתב שכיון שאין כוונת האדם ומחשבתו על מלאכה זו כלל אין לזה שם מלאכה (ולכאורה כוונתו לדמות לדברי המגיד משנה שהביא המגן אברהם בסי' שי"ח ס"ק ל"ו לענין מצרף שמחשבת האדם לעיתים מגדירה אם מה שנעשה מחמתו הוא מלאכה או שאינו לו שם מלאכה כלל), ולדבריו הוא הדין בשעון עם מד טמפרטורות מכיון שאין כוונת האדם בשעת הליכתו לשנות את המספרים הרשומים על הצג אין זה בגדר מלאכה כלל ואין לזה שם בונה וסותר כלל. אמנם אם בכוונתו ללכת בשביל לראות את מצב הטמפרטורה יש לזה שם מלאכה לדבריו.

ולדעת הגרש"ז אוירבך זצ"ל בדין חשמל בשבת, לכאורה אין חשש כלל בטלטול שעון זה כיון שאין שום מלאכה הנעשית בשעת שינוי הטמפרטורות בשעון (וכך הורה לי הגר"י נויבירט שליט"א לענין מקרר שיש בו מד טמפרטורה שמשתנה בשעת פתיחת דלת המקרר, ואמר לי שלדעת הגרש"ז אין איסור כלל לפתוח את המקרר בשבת).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל