לתרומות לחץ כאן

שכח לעשות הבדלה

בעלי שכח לעשות הבדלה אתמול ורוצה לעשות עכשיו בעבודה, האם חייב להיות רק על יין או אפשר גם משקה אחר כמו בירה

תשובה:

שלום רב.

אדם ששכח לעשות הבדלה במוצאי שבת, יכול להבדיל עד יום שלישי, ולכתחילה יעשה ביום ראשון, ולא יאכל לפני שיעשה הבדלה. בהבדלה זו אין מברכים על הבשמים ועל הנר (וכמו כן אין אומרים הפסוקים שלפני ההבדלה).

דין הבדלה זו הוא כמו במוצאי שבת שלכתחילה יש לעשותו על יין ואם אין יין יעשה על חמר מדינה (וכן מי שחמר מדינה חביב עליו), למעשה אף שיש הסוברים שכיום אין בירה נחשבת חמר מדינה, אך כאשר אין לאדם יין בוודאי יכול לעשות הבדלה על בירה ואם אין לו בירה יעשה על קפה (אך יזהר שלא יהיה חם מדי שיוכל לשתותו כמלא לוגמיו בתוך כדי אכילת פרס).

מקורות:

שולחן ערוך סי' רצ"ט סעיף ו' ובמ"ב שם, ולענין חמר מדינה ר' בסי' רצ"ו סעיף ב' ובשולחן ערוך הרב שם ובמ"ב סק"ח, וראה גם בשמירת שבת כהלכתה פרק ס' הערה ו'. וראה כאן מאמר בענין חמר מדינה לענין קידוש, ובהבדלה נהגו רבים מגדולי הדורות להבדיל על שכר, ראה בקונטרס עובר אורח להאדר"ת שגאונים רבים בדורות שלפניו היו מבדילים על טיי וקפה מתוקים, וכן כתב בשו"ת רבי עקיבא יוסף שלזינגר סי' קי"ג להבדיל על תה וקפה אם הם חביבים עליו יותר מיין, ובספר תולדות החפץ חיים מובא שהיה מבדיל על שכר, וכן החזון איש נהג בתקופות מסוימות

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. יצא שבת ושכחתי או שנבצר ממני לעשות הבדלה במוצאי שבת ,
    אפשר לעשות בראשון בערב ?
    ואם כן , על איזה דברים לברך?
    ומאיפה לברך ועד לאיפה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל