לתרומות לחץ כאן

כשרות היתר עיסקא של חברת כ.א.ל.

אני פתחתי עסק "מכלת" והלקוחות יכולים לשלם עם כרטיס אשראי, כמובן.
בקשתי מחברת כ.א.ל. שישלחו לי ההיתר עיסקא שלהם, אבל איני יודע אם זה טוב להלכה או לא. יש לי את זה ביד (שלחו את זה בפקס). האם יש לכם מידע על זה, בלי שאצטרך להקליד הכל בשבילכם?
תודה

תשובה:

שלום רב,

ראשית אני מאחל הצלחה רבה וסייעתא דשמיא בעסק החדש.

ההיתר עיסקא של חברת כאל מפורסם באתר האינטרנט של החברה (ניתן לראות כאן). ההיתר עיסקא נערך על ידי ביד"צ זכרון מאיר ואינו זקוק להסכמתי.

כאמור ההיתר עיסקא כשר וניתן לסמוך עליו. עם זאת, לא אמנע מלציין בעייתיות מסוימת בנוסח היתר עיסקא זה, אשר לענ"ד ראוי לתקן.
בהיתר עיסקא מופיע שהמקבל מקנה לחברה חלק בכל עסקיו הקיימים (סעיף זה בא לפתור בעיה של הלוואה לצורך מחיה וכן על מקרה שהבנק יודע מעצמו שהכסף הלך לאיבוד). לפי זה, אם המקבל רוצה להיפטר מלשלם מחצית מהקרן בטענה שהכסף נאנס, יהיה עליו להביא שני עדים שכל עסקיו נאנסו. אבל, גם אם אדם רוצה מאוד בכך, אין שום אפשרות בעולם שעדים יעידו שלמקבל היו רק עסקים אלו ואלו ולא יותר מזה, הרי ייתכן שהשקיע גם ברומניה וגם בשווייץ ואחת מן ההשקעות הצליחה. ואם דורשים מהמקבל עדים שאין לו אפשרות להביא, יש בכך חשש ריבית, עיין ט"ז יו"ד סי' קסז.
לכן לענ"ד יש לתקן בנוסח ההיתר עיסקא שהמקבל יהיה נאמן בשבועה על פירוט הנכסים והעסקים שהיו לו בשעת קבלת ההלוואה.
בדיעבד אין בעיה גם בנוסח הקיים היום משום שבהיתר עיסקא מופיע שאם יש איזה פרט שיש בו איסור ריבית יתבטל פרט זה וההסכם יחול באופן המועיל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל